De wettelijke bedenktijd houdt in dat u binnen 14 dagen mag afzien van uw aankoop zonder dat u daarvoor een reden hoeft te geven. U kunt hiervoor de verkoper aanschrijven per (aangetekende) brief of per e-mail. U retourneert dan het product waarvan u wilt afzien en de verkoper dient u uw geld terug te geven.
Volgens de wet heeft u 14 dagen de tijd om deze koop ongedaan te maken. Dat is de bedenktijd. De verkoper moet u over de bedenktijd vertellen vóórdat u iets koopt. U maakt de koop ongedaan met het 'herroepingsformulier' van de verkoper.
De bedenktijd stopt 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract voor een dienst is gesloten. Volgens de wet mag u tot die tijd zonder reden van de koop af. U hebt ook bedenktijd als een digitaal product gratis lijkt, maar u wel uw persoonsgegevens moet delen om het af te nemen.
Wat u moet weten. Ook bij een aankoop op afstand hebt u als consument recht op de wettelijke herroepingstermijn van 14 kalenderdagen. De termijn gaat in op de dag na de levering van het goed of het afsluiten van het dienstencontract.
Tijdens bedenktijd kosteloos afzien van koop
De bedenktijd gaat in op de dag nadat u het koopcontract heeft ontvangen. Tijdens de bedenktijd kunt u als koper alsnog afzien van de koop. U hoeft daarvoor geen reden op te geven. Ook hoeft u geen vergoeding te betalen aan de verkoper.
Op grond van de wet hebt u als koper na het tekenen van het koopcontract een bedenktermijn van 3 dagen. Soms is in het koopcontract afgesproken dat de verkoper ook een bedenktermijn heeft. De verkoper kan dan binnen de bedenktermijn van het contract af. Een bedenktermijn voor de verkoper komt niet vaak voor.
De verkoper mag zelf kiezen of hij dat accepteert. Een verkoper is in een gewone winkel niet verplicht om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. Behalve als het als het product kapot is. Als u koopt in de winkel, vraag dan van tevoren aan de verkoper of u mag ruilen.
De klant moet dan gebruik maken van het standaardformulier, of op andere wijze kenbaar maken dat hij het product niet meer wil. Bijvoorbeeld door het sturen van een mail. De verkoper moet dit dan weer bevestigen.
Volgens de wet (Europese Richtlijn Pakkereizen) mogen consumenten hun pakketreis kosteloos annuleren als zich op de plaats van bestemming 'onvermijdbare en buitengewone omstandigheden voordoen'. Of als de situatie er gevaarlijk is. Dat geldt ook als er sprake is van een negatief reisadvies van de overheid.
Als reiziger heb je het recht om binnen 24 uur na de totstandkoming van de reisovereenkomst deze zonder opgave van redenen kosteloos te annuleren, tenzij de organisator dit recht in de aanbieding en de bevestiging heeft uitgesloten door het gebruik van de term: definitieve boeking.
Rechten bij een koopovereenkomst
een product zonder beschadigingen; een compleet product; een product dat over de kwaliteiten beschikt die de verkoper heeft aangegeven; vermelding door de verkoper van bijkomende kosten, zoals bezorgkosten of installatiekosten.
Als je het met de verkoper eens bent over de prijs en de voorwaarden, kun je een voorlopig koopcontract tekenen. Dat is in principe bindend, maar er zijn uitzonderingen. Na het ondertekenen heb je altijd drie dagen bedenktijd. Van die drie dagen moeten er minstens twee gewone werkdagen zijn.
Als u iets koopt op afstand, moet de verkoper u informeren over onder andere het product en de bedenktijd. In veel gevallen krijgt u een bedenktijd van 14 dagen waarbinnen u de koop ongedaan kunt maken. Dit geldt niet bij bijvoorbeeld de aankoop van een krant, reis of maatpak.
Annuleren is niet in de wet geregeld, u kunt niet zomaar van de koop af. Wilt u zonder wettelijke grondslag toch van de koop af, dan zijn hier meestal kosten aan verbonden. Kijk in de voorwaarden van de verkoper wat de kosten zijn, soms is dat de hele aankoopprijs.
Als jij het contract wilt ontbinden, moet je dit schriftelijk, via gangbare communicatiemiddelen, aan de verkopende partij laten weten. Dit moet uiterlijk op de eerste werkdag na de datum waarvan in de ontbindende voorwaarde sprake is. De ontbindende voorwaarden zijn overigens niet eindeloos geldig.
Een verkoper of dienstverlener moet u goed informeren over uw bedenktijd. Dit moet hij doen vóórdat u het product of de dienst koopt: In het contract moet staan dat u een bedenktijd hebt van 14 dagen. In het contract moet staan hoe en bij wie u kunt melden dat u het product of de dienst niet wilt.
U kunt de overeenkomst ontbinden wanneer uw wederpartij toerekenbaar tekort is geschoten in de nakoming van de overeenkomst. Dat houdt dus in dat u moet kijken of er een tekortkoming bij uw wederpartij is. Daarnaast: indien hij alsnog per direct de overeenkomst zou kunnen nakomen, moet hij tevens in verzuim zijn.
In de wet is niet een percentage opgenomen dat maximaal als annuleringskosten berekend mag worden. Het staat een verkoper vrij om te bepalen dat een bestelling niet geannuleerd kan worden. Er bestaat niet het recht om een bestelling te annuleren, tenzij het herroepingsrecht op de bestelling van toepassing is.
Neem bij voorkeur schriftelijk contact op met de aanbieder van de accommodatie of met het boekingsplatform en probeer een redelijke oplossing te vinden voor de annulering van uw boeking. Een andere mogelijkheid is om uw verblijf om te boeken naar een latere datum.
Als algemene regel geldt: de opdrachtgever kan te allen tijde de overeenkomst van opdracht opzeggen. Deze hoofdregel staat met zoveel woorden in artikel 7:408 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek. Dit is zogeheten 'dwingend recht'. Dat houdt in dat in de overeenkomst van opdracht niet kan worden afgeweken van deze regel.
Een consument die iets op internet koopt, kan zijn aankoop binnen 14 dagen na ontvangst ongedaan maken. De webwinkel moet de consument binnen 14 dagen na de annulering van de aankoop al het geld terugbetalen dat hij heeft betaald om het product geleverd te krijgen.
De wet geeft de hoofdregel dat de opdrachtgever te allen tijde de overeenkomst van opdracht mag opzeggen. Hij kan er dus wettelijk gezien op elk moment vanaf. Van deze regel mag overigens niet worden afgeweken indien de opdrachtgever een particulier is.
Producten die na opening niet retour kunnen, om hygiënische of gezondheidsrisico's, mogen uitgesloten worden van herroeping. Deze producten moeten dan wel verzegeld zijn. Bij niet verbroken verzegeling mogen de producten gewoon retour.
Zaken waarvan de webwinkel het retourneren door de klant mag weigeren: Maatwerk. Bederfelijke waar. Hygiënische producten of producten met gezondheidsrisico met verbroken verzegeling.
Klanten krijgen bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. U als webwinkelier bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.