Piloten vliegen bij voorkeur niet door een onweersbui heen. Afhankelijk van de heftigheid van de bui vliegen ze er ook liever niet onderdoor.
Een blikseminslag kan wel degelijk kleine beschadigingen aan het vliegtuig veroorzaken. Bovendien komt onweer vaak gepaard met andere weerstypen zoals harde wind en hagel. Daarom vliegen piloten bij voorkeur niet door een onweersbui heen.
Wat gebeurt er als onweer het vliegtuig raakt? Als de bliksem het vliegtuig raakt gebeurt dit bijna altijd op de uitstekende onderdelen, zoals de staart, vleugels of de neus. Daarna verspreidt de lading zich en gaat deze aan de andere kant weer uit het vliegtuig.
Weersomstandigheden Landen en opstijgen in slecht weer
Storm, onweer, mist, wind, regen, hagel en sneeuw: het weer kan behoorlijk tegenzitten als je gaat vliegen. Opstijgen of landen tijdens slecht weer kan erg lastig zijn voor piloten. Want zij moeten hun vliegtuig veilig in de lucht brengen of op de grond zetten.
Bij onweer is het altijd goed om even te schuilen. Je kunt het beste naar binnen gaan, maar ook in de auto ben je veilig voor blikseminslag.
Elke blikseminslag is nu eenmaal uniek! Bij naderend onweer kun je meren, plassen en zee het best vermijden.
Het lijkt een klassiek fabeltje, maar het is toch echt waar: vermijd contact met stromend water. Slaat de bliksem dichtbij in, dan zoekt de stroom een uitweg langs leidingen. Dus niet alleen een douche en een bad kunnen gevaarlijk zijn, of kranen in het algemeen, maar ook radiatoren.
Wat is gevaarlijker opstijgen of landen? 1. Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen – 80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
De reden dat de cabineverlichting uit gaat is dus uit veiligheidsoverwegingen. De belangrijkste reden is dan ook dat je ogen aan het donker wennen. Mocht er namelijk iets mis gaan, dan valt de stroom uit zodra de motoren stilstaan. Het enige wat dan brandt is de noodverlichting (gangpad en licht bij de uitgangen).
Als je zo min mogelijk turbulentie wil voelen, moet je in het midden van het midden gaan zitten. Aan de 'raamkant' voel je meer turbulentie dan in het midden van het gangpad. Waar je niet moet zitten, is aan de achterkant van het vliegtuig - daar voel je turbulentie sterker dan in het midden of aan de voorkant.
Toch is juist in het vliegtuig het risico op besmetting laag. Besmetting met SARS-CoV-2 vindt vooral plaats via aerosolen, zowel op de grond als tijdens de vlucht. Het besmettingsrisico voor vliegtuigpassagiers en de bemanning wordt sterker beïnvloed door het gedrag van de passagiers dan door preventieve maatregelen.
Voor de volledigheid nog dit: de kans om getroffen te worden door een bliksem in ons land is ongeveer 1 op 3 miljoen per jaar. Je elke dag in ons verkeer begeven is een veel groter risico. Zelfs als de bliksem rechtstreeks op je inslaat, dan heb je nog een kans van twee op de drie om het te overleven.
Dat gaat van concentratiestoornissen, duizeligheid, hoofdpijn, epileptische aanvallen en doofheid tot stemmingswisselingen en zelfs veranderingen in de persoonlijkheid. De Amerikaanse Jaime Santana weet er alles van.
Het lijkt een klassiek fabeltje, maar het is toch echt waar: vermijd contact met stromend water. Slaat de bliksem dichtbij in, dan zoekt de stroom een uitweg langs leidingen. Dus niet alleen een douche en een bad kunnen gevaarlijk zijn, of kranen in het algemeen, maar ook radiatoren.
Veilige plaatsen tijdens onweer. In een gebouw, weg van de ramen, In een gesloten metalen kooi zoals een auto (geen cabrio!) of metalen vliegtuig.
Wanneer je auto toch wordt getroffen door de bliksem, zit je dus veilig. De stroom wordt door de kooi van Faraday-constructie al heel snel naar de grond geleid. Deze blijft dus niet in de auto zitten, ondanks het feit dat een auto rubberen banden heeft die slecht stroom geleiden.
Dat heeft alles te maken met je eigen veiligheid. Mocht er namelijk iets gebeuren tijdens het opstijgen of landen – de risicovolle momenten van de vlucht – dan zijn je ogen alvast gewend aan de duisternis of het buitenlicht en kan je sneller reageren. Om dezelfde reden gaan dan ook altijd de lichten in de cabine uit.
Hoe dit systeem precies werkt? Toiletafval gaat via buizen door het hele vliegtuig en wordt vervolgens opgevangen in een tank. Het afval wordt soms wel met 130 kilometer per uur weggesluisd. In de tank zitten chemische stoffen die de plas en poep afbreken.
Vliegtuiggordels en autogordels
Een optie is om de stoelen in het vliegtuig te verstevigen, en daar de gordels aan te hangen. Maar dat betekent dat je alle stoelen moet vervangen. En dat kost tijd en geld. Daarnaast is zo'n gordel over de schouder veel minder comfortabel.
Die conclusie trekken experts van het Jet Airliner Crash Data Evaluation Center (Jacdec). Dat Duitse centrum deed onderzoek in opdracht van Aero International, een Duits maandblad over luchtvaart. Emirates staat volgens het Jacdec wereldwijd op de eerste plaats.
De kans dat er iets gebeurt is nihil. Jaarlijks stappen miljoenen mensen in een vliegtuig en landen veilig op hun bestemming. Turbulentie kan vervelend zijn en behoorlijk wat schrik aanjagen. Wanneer je te maken hebt met turbulentie in de lucht, probeer te beseffen dat dit normaal is.
De veiligste plek om te zitten
Uit die analyse blijkt dat mensen die achterin het vliegtuig zitten de kleinste kans hebben dodelijk gewond te raken bij een crash. Daarna komt het gedeelte voorin en als laatste het middelste gedeelte van het vliegtuig. Hier zit je ook het dichtst bij de motoren.
Het meeste onweer komt voor in het gebied rond de evenaar tussen ongeveer 10 graden Noorderbreedte en 10 graden Zuiderbreedte. Ten noorden en zuiden van de poolcirkels onweert het zelden of nooit.
Mobiel bellen tijdens onweer blijkt levensgevaarlijk. Het zoveelste slachtoffer is gevallen. Het advies is niet meer mobiel te bellen tijdens het onweer. Mobieltjes lijken volgens de natuurkunde geen bliksems aan te trekken, maar maken de gevolgen van een inslag wel erger.
Meestal 's middags of 's avonds
Die warme lucht stijgt op en vormt een wolk. Er ontstaan hagelstenen, die tegen elkaar aan schuren en voor statische elektriciteit zorgen. Af en toe overleeft zo'n bui de nacht en ontweert het 's ochtends."