De meeste camera's beschikken tegenwoordig over een ingebouwde flitser. Er bestaan ook losse externe flitsers, ook wel reportageflitsers genoemd, die je op je camera kunt zetten.
Kort gezegd bestaan er twee grote groepen: de roodlichtcamera's en de snelheidscamera's. Die snelheidscamera's bestaan dan weer in hun normale vaste vorm (de echte flitspaal), mobiel (voor in de anonieme auto's van de politie) en in de vorm van de superflitspaal (de zogenaamde LIDAR).
Er zit een sensor in je camera die het licht meet. Wanneer de camera moet flitsen bij de foto geeft zal hij vooraf snel een voorflits geven zodat de lichtsensor dat alvast kan meten. Op die manier wordt door de camera de juiste flitskracht berekend die nodig is bij het maken van de foto.
De nummerplaatscanners van de huidige lichting slimme camera's wordt niet enkel ingezet om te flitsen wanneer je te snel rijdt, maar ook om nummerplaten te scannen waar er mogelijk schulden aan verbonden zijn. Tot voor 1 januari 2017 kon de douane enkel auto's tegenhouden met openstaande verkeersboetes.
Gatso laat weten dat over het algemeen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige tot wel 350 km/u.
U gaat daarvoor naar www. cjib/foto. Daar logt u in met uw Digid en kunt u uw boete en bijbehorende foto bekijken en eventueel direct betalen. Heeft u een boete ontvangen voor een overtreding voor gebruik van uw mobiele telefoon in de auto die na medio januari 2023 geconstateerd is door de MONOcam*?
De tijd tussen de overtreding en de bekeuring op de deurmat, is meestal slechts enkele dagen. Flitsfoto's kunnen worden opgevraagd bij het digitaal loket van het CJIB.
Boete bij overtreding
Wanneer jouw camera bezittingen van anderen of de openbare weg filmt terwijl dit niet nodig is, is dat een overtreding van de privacywet. Iemand kan een klacht bij de AP indienen en de AP kan dan een boete opleggen, ook aan particulieren.
Hoe werken de smartphone flitspalen? Aan de hand van kunstmatige intelligentie kan de camera van de telefoon flitser precies zien wanneer een bestuurder een mobiel elektronisch apparaat in de hand heeft.
Deze flitspalen staan twee maanden op één plek, en worden daarna verplaatst naar de volgende locatie.
De flitser moet in ieder geval voorzien zijn van een digitale TTL lichtmeetfunctie. Dat betekent dat de flitser geschikt is voor gebruik op een digitale camera. Afhankelijk van het merk flitser wordt dit aangegeven met D-TTL of E-TTL.
Richtgetal : Diafragmawaarde = Flitsbereik in meters (bij ISO 100). In de praktijk betekent dit dat een flitser met een richtgetal van 32 meter, bij diafragma f/8 een afstand van 4 meter kan overbruggen.
Een roodlichtcamera werkt meestal met 2 lussen in het wegdek en maakt dus ook 2 foto's. Wanneer je over de eerste lus rijdt, controleert de roodlichtcamera de kleur van het verkeerslicht. Dit is dus om je overtreding te registreren.
Er zijn door Europa verspreid heel wat verschillende soorten palen, waarbij sommige altijd flitsen als ze en foto nemen en andere alleen als het te donker is. Sommige palen in Europa hebben nog een zichtbare flits. In Nederland hebben we uitsluitend nog digitale flitspalen, zo meldt het Openbaar Ministerie.
De ANPR-camera's op de N722 - de steenweg tussen Alken en Sint-Truiden - flitsen vanaf woensdag 15 december ook. Via het systeem van trajectcontrole kunnen vanaf dan ook snelheidsovertredingen worden vastgesteld.
Nadat een smartphone (rechtmatig) is ontgrendeld heeft de politie in beginsel toegang tot alle informatie op het apparaat. De gemiddelde smartphone bevat informatie over locaties en bezigheden van een verdachte. Op die manier kan er een enorme hoeveelheid privégegevens worden uitgelezen.
De controles worden uitgevoerd met een touringcar waarin politieagenten zitten. Zij zien direct of mensen zitten te appen of te bellen met de telefoon in hun hand in de auto. Daarnaast is (als proef) ook de MONOcam ingezet.
Via het Digitaal Loket van het CJIB kun je soms al zien of je een boete hebt, voordat de boete daadwerkelijk in de brievenbus ligt. Je kunt hier dus regelmatig een kijkje nemen om dat na te gaan.
Voor de meeste mensen is het antwoord nee. Voordat hackers toegang krijgen tot je camera moet je smartphone eerst geïnfecteerd worden met een virus, zoals malware.
Cameratoezicht moet stoppen bij de voordeur en de ramen. Op de straat mag geen camera gericht staan. Dit is om de privacy van voorbijgangers te beschermen. Op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens staat meer informatie over cameratoezicht in en rond woningen.
Meetcorrectie
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
10 km/h: € 77. 15 km/h: € 148. 20 km/h: € 209. 25 km/h: € 280.
Laat het voor eens en voor altijd duidelijk zijn: flitsen mag zowel langs voor als langs achter! Ben je langs voor geflitst, dan is de boete dus perfect geldig.