Voor een gemiddelde auto, bij normaal gebruik, moet u denken aan 30.000 - 40.000 voor de voorbanden. Achterbanden gaan in veel gevallen wat langer mee.
Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden. Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller. Maar behalve de aandrijfas heeft ook de stuurkracht invloed op de banden. De voorbanden van voorwielaandrijvers worden dubbel belast.
Wil je een band die hoog scoort op nat wegdek, kies je de Goodyear, Continental (PremiumContact) of Uniroyal. Voor wie de prijs belangrijk is, zolang het niet ten koste gaat van veiligheid, kiest voor de Falken, Kumho, Nexen, Kenda, Toyo, Debica, Sava, Semperit, Firestone, GT Radial, Barum, Norauto, Petlas of Uniroyal.
De beste prestaties op nat zijn van de Continental, daarna komen de Pirelli en de Michelin Pilot Sport 4. Alle 3 presteren bovengemiddeld goed op alle natte testonderdelen, met uitzondering van aquaplaning dwars, daar zijn ze gemiddeld.
Gemiddelde levensduur van autobanden
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
Als de band te hard is opgepompt, draagt het middelste gedeelte van het loopvlak de meeste belasting, waardoor het sneller slijt dan de buitenranden.
Antwoord van Leo. Uw garagehouder geeft aan dat winterbanden in Duitsland maximaal 5 jaar oud mogen zijn en u vraagt of dit klopt. In Duitsland is, evenals in Nederland, geen maximale leeftijd voor banden.
A-merk autobanden (ook wel premium autobanden genoemd) als Michelin, Pirelli en Continental zorgen voor meer comfort, veiligheid en duurzaamheid. Deze banden genieten doorgaans een lagere rolweerstand waardoor de auto minder brandstof verbruikt en zijn ten opzichte van een B-merk band minder gevoelig voor slijtage.
Hankook is een Koreaanse bandenproducent die sinds 1941 actief is. Hankook is een bandenmerk dat banden maakt voor alle types auto's.
Ook het B-merk heeft tegenwoordig zomerbanden, winterbanden en vierseizoenenbanden. We zetten een aantal B-merken voor je op een rijtje; Fulda, Firestone, GT Radial, Hankook, Kumho, Nokian, Semperit, Uniroyal en Yokohama.
En dat doen ze: banden van Continental krijgen regelmatig het verdict toppresteerder in onafhankelijke tests en we werden al een aantal keer verkozen tot beste bandenmerk door de Duitse automobielassociatie ADAC en erkende magazines zoals AutoBild en AutoZeitung.
Reken op kosten die rond de € 115,00 voor vier banden of wielen komen. Je kunt er ongeveer € 15,00 onder of boven uitkomen.
Als na 6 jaar de minimale profieldiepte van de band nog niet bereikt is, raden wij aan de band in ieder geval jaarlijks te laten controleren door een bandenspecialist. Banden moeten in ieder geval 10 jaar na aankoop vervangen worden, ook als deze er aan de buitenkant nog goed uitzien.
Over het algemeen worden Continental de zomer banden iets beter beoordeeld (85%) dan Bridgestone (71%). In dit specifieke geval heeft de Continental PremiumContact 6 een betere beoordeling van 90% in vergelijking met 79% van de Bridgestone Potenza S001.
Apollo Vredestein B.V. is een Nederlandse fabrikant van luchtbanden voor onder andere auto's, landbouwvoertuigen en fietsen. Het bedrijf is gevestigd in Amsterdam en Enschede en onderdeel van het Indiase Apollo Tyres Ltd. Het produceert jaarlijks ongeveer zes miljoen banden onder de merknamen 'Apollo' en 'Vredestein'.
Terwijl de Hankook band uitblinkt in sneeuwprestaties en geluidsvermindering, toont het Vredestein model beter algehele handling, remmen en comfort. Al met al zijn zowel de Hankook Kinergy 4S2 H750 als de Vredestein Quatrac sterke kanshebbers op de all-round bandenmarkt.
Vredestein is een A-merk en schaart zich graag tussen andere A-merken als Goodyear, Michelin, Bridgestone en Continental. Ook onafhankelijke partijen als de ANWB en het Duitse ADAC beoordelen de banden van Vredestein vaak als zeer goed.
volstaan om tegen een borduur te rijden om een klapband of een lekke band te veroorzaken. Zeer koude temperaturen (intense vorst) of zeer hoge temperaturen (intense hitte) kunnen eveneens een negatieve invloed hebben op de banden, in het bijzonder wanneer ze versleten zijn.
Grote winnaar werd de Kumho Ecsta HS51, op het erepodium gevolgd door de Continental PremiumContact 6, de Semperit Speed-Life 3, de Debica Presto HP2 en de Bridgestone Turanza T005.
Zowel een te hoge of te lage autobandenspanning kan gevaarlijke situaties opleveren. Een te hoge bandenspanning zorgt er namelijk voor dat een band sneller slijt. Bovendien heeft een band met te hoge spanning minder grip, trilt deze meer en is er vermindert rijcomfort. Daarnaast is de kans op een klapband groter.
Zo zullen winterbanden het altijd beter doen op een besneeuwde helling dan allseason banden. Op hellende wegen met sneeuw zal de grip al gauw tekort schieten, wegrijden vanuit stilstand op een helling wordt dan heel lastig. Allseasonbanden zijn dus echt niet geschikt om even een besneeuwde bergpas op en af te rijden.
Gevolgen rijden zonder winterbanden
Als jij tijdens winterse omstandigheden op zomerbanden rijdt en het verkeer hindert, kun je een boete krijgen. Die boete kan oplopen tot zo'n € 5000,-.
Hoe lang blijven banden houdbaar? De normale houdbaarheid van banden bedraagt ongeveer 10 jaar.
Verkeerde uitlijning auto: Als de auto niet goed is uitgelijnd, kan het zijn dat de auto naar een bepaalde kant trekt. Hierdoor slijten de autobanden aan die kant meer dan aan de andere kant. Het is aan te raden om de auto juist uit te lijnen om dit te voorkomen.