Iedere auto mag altijd water verliezen. Zeker op een warme dag is het niet gek als je helder water onder je auto ziet. De airco lekt water, omdat het vocht opneemt uit de lucht. De airco filtert het vocht uit je auto en laat het onder je auto via een rubberen slang weglopen.
Dan ziet u vaak als eerst dat er een plasje koelvloeistof onder de auto liggen. In dit geval is er een lekkage ontstaan in het koelsysteem. Koelvloeistof lekkage ontstaat door een lek in de radiateur, waterpomp, slangen of in het ergste geval de koppakking zijn.
Je ziet sporen van een groene of oranje vloeistof onder je auto. Rondom de radiateur ontstaat meer roest en verkleuring dan op de radiateur zelf. Vaak zit de lekkage dan boven de roestige plek. Witte rook bij optrekken en rijden.
De kosten voor het repareren van koelvloeistof lekkage zijn afhankelijk van waar de oorzaak zit. Het vervangen van een waterpomp kost bijvoorbeeld gemiddeld tussen de 300 en 700 euro. Wanneer het 'slechts' een radiatorslang betreft, kan je met een paar tientjes wel klaar zijn.
Het is normaal dat de airco van de auto condensvocht lekt. Dit ontstaat wanneer het aircosysteem vocht onttrekt uit de lucht. Wanneer uw auto echter airco vloeistof verliest is dit wel gevaarlijk. Laat dan uw auto airco zo snel mogelijk repareren door een erkende vakgarage.
Een eventuele lekkage kun je herkennen aan een sissend geluid van de stikstof die uit het systeem ontsnapt. Als alternatief kan het lek zichtbaar gemaakt worden met lekdetectiemiddel. Het middel wordt op het systeem gesproeid, op de plaats van het lek vormt zich schuim.
Het kan zijn dat er zich na verloop van tijd vuil nestelt in de waterafvoer. Een waterafvoer dat vuilresten bevat blokkeert de afvoer waardoor het niet meer weg kan met lekkage binnen als gevolg. Een tweede oorzaak kunnen vervuilde filters zijn. De binnenunit van de airco zuigt constant warme aan die vuilresten bevat.
Als er te weinig koelvloeistof in het systeem aanwezig is, kan dat duiden op een lek. De motor kan oververhit raken. In het ergste geval kan de koppakking er tussenuit geblazen worden en sta je voor een dure reparatie.
Heeft u geen koelvloeistof bij u dan is water een alternatief. Vervolgens kunt u uw auto weer starten en voorzichtig door rijden naar een autobedrijf om uw auto te laten controleren. U kunt doorrijden zolang de temperatuurmeter niet in het rood komt of het waarschuwingslampje uit blijft.
De meest logische oorzaak is dus een lekke koppakking maar kan een scheurtje in de cilinderkop ook de oorzaak zijn. Voor een definitieve diagnose is een garagebezoek onvermijdelijk. Vermoedelijk zal men eerst het koelsysteem afpersen om een uitwendige oorzaak toch uit te sluiten.
oververhitte motor = stoppen
Brandt het waarschuwingslampje van de koelvloeistof, of slaat de (digtale) wijzer van je temperatuurmeter ineens door naar rechts? Dan heb je te maken met een oververhitte motor en kun je alarmfase IV afkondigen aan de rest van de inzittenden.
Normaal gesproken mag een auto geen koelvloeistof verbruiken, aangezien dit in de meeste gevallen een gesloten systeem is. Het kan wel zo zijn dat er na 30.000/40.000 kilometer een klein beetje verbruikt is, maar vaak tot nihil.
Wanneer de koelvloeistof moet worden bijgevuld hangt af van meerdere factoren, waaronder hoe vaak je rijdt en wat de temperatuur buiten is. Het is echter aan te raden maandelijks te controleren of het peil bij een koude motor tussen het minimum en het maximum zit.
Iedere auto mag altijd water verliezen. Zeker op een warme dag is het niet gek als je helder water onder je auto ziet. De airco lekt water, omdat het vocht opneemt uit de lucht. De airco filtert het vocht uit je auto en laat het onder je auto via een rubberen slang weglopen.
De gevolgen van een lekkage
Een lekkage kan een gehele dakconstructie aantasten. Aangezien er veel vocht in de constructie terecht komt, is er een groot risico op houtrot. Het grootste gevolg van lekkages zijn schimmels. Wanneer water het huis binnendringt op wat voor manier dan ook ontstaan er vochtige plekken.
Wanneer je een lekkende koppakking vermoedt, check de olievuldop of er melkachtig schuim op zit. Is dit het geval, is de kapotte afdichting meestal de schuldige. Het is belangrijk, op te merken dat olie en koelvloeistof ook vermengd kunnen raken als gevolg van een probleem elders.
Als u te veel koelvloeistof in uw auto doet kan dit leiden tot overmatige druk in het koelsysteem met een aantal vervelende gevolgen van dien. Lekkage: Als het niveau van de koelvloeistof te hoog is kan dit leiden tot overmatige druk in het koelsysteem. In de waterpomp of radiator kunnen daardoor lekkages ontstaan.
Rode/roze koelvloeistof hoeft niet vervangen te worden. Deze vloeistoffen met de aanduiding G12 of G12+ gaan in principe net zo lang mee als de levensduur van een auto.
De motor kan nog erg warm zijn om het moment dat je de koelvloeistof gaat bijvullen. Laat daarom de auto eerst een tijdje stilstaan, op een veilige plek, zodat de motor kan afkoelen. Aangeraden wordt minimaal een kwartier te wachten.
Koelvloeistof bijvullen niet zonder gevaar
U mag daarom nooit de koelvloeistof bijvullen terwijl de motor niet volledig is afgekoeld. Deze kan uit de koelvloeistoftank spuiten en dit kan logischerwijs ernstige brandwonden veroorzaken.
Dit vocht valt in een condensbakje en wordt via een afvoertje afgevoerd. Door verschillende oorzaken kan echter lekkage ontstaan. Als er veel stof of vuiligheid op de filters zit, kan de airco te weinig lucht naar binnen krijgen. Dit kan zorgen voor waterlekkage.
Koudemiddel van de airconditioning wordt gasvormig
In dat systeem van de airco zit koudemiddel, Dat is een vloeistof die vrij makkelijk verdampt, afhankelijk van temperatuur en druk.
Meestal zal het koudemiddel iedere 3-4 jaar weer aangevuld moeten worden. Van een goed onderhouden airco mag je dan ook in alle redelijkheid een levensduur van tenminste 10 jaar verwachten.
Een jaarlijkse beurt is in de regel niet zo duur. Vaak wordt er tegen de zomer geadverteerd met een aircoservicebeurt voor een bedrag tussen de € 80 en € 100. Voor dat geld wordt de airco nagekeken en bijgevuld. Een aircocheck is veel goedkoper; die kost maar een paar tientjes of is zelfs helemaal gratis.