Met een kredietverzekering verzekert u de wanbetalers. De verzekeraar moet dan de debiteur vóóraf accepteren tot een bepaalde limiet. Wanneer de klant niet betaalt, draagt u de vordering over aan de verzekeraar die de vordering dan probeert te innen.
Een wanbetaler is een persoon, een privé organisatie of overheidsorganisatie die een dienst of product besteld zonder daarvoor te betalen binnen de geldende betalingstermijn.
Als u rekeningen niet of niet op tijd betaalt, kan de schuldeiser een incassobureau inschakelen. U krijgt te maken met het volgende: De schuldeiser moet minimaal 1 betalingsherinnering (aanmaning) sturen, voordat hij incassokosten bij u in rekening mag brengen.
Wij adviseren om een korte maar vriendelijke email te versturen, met het verzoek om het bedrag binnen 7 dagen te betalen. Een eerste betalingsherinnering zou er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien: “Uit onze administratie is gebleken dat de volgende factuur [factuurnummer] van € [factuurbedrag] nog niet is voldaan.
Wanneer u meer dan 50 dagen te laat bent met het betalen van de premie, kan uw verzekeraar de verzekering royeren. Royeren betekent dat uw verzekeraar de verzekering beëindigt. U hoeft geen verzekeringspremie meer te betalen, maar u bent dus ook niet meer verzekerd.
De zorgverzekeraar meld je aan als wanbetaler bij het CAK in de volgende gevallen: je hebt 6 maanden of langer je premie niet betaald. je bent meeverzekerd op de polis van iemand anders en die heeft de premie niet betaald. je bent een betalingsregeling niet nagekomen*
De RDW controleert periodiek of uw voertuig WA-verzekerd is. Dit gebeurt met een computer die daarvoor een bestand met de gegevens van de verzekeraars met het kentekenregister van de RDW vergelijkt. Dus ook als uw auto niet op de weg staat, kunt u een boete krijgen.
Wanneer je te maken krijgt met schade, heb je volgens de wet 3 jaar de tijd om dit bij ons te melden. Na deze periode heb je geen recht meer op een vergoeding. Als je schade hebt, kun je dat het best zo snel mogelijk melden.
Als u onderverzekerd bent, krijgt u bij schade alleen een evenredig deel van de werkelijke schade vergoed. Verzekeraars vergoeden de totale schade niet, omdat uw verzekerde bedrag niet overeenkomt met de daadwerkelijke inboedelwaarde. U heeft een lagere premie betaald voor een lager verzekerd bedrag.
Wanbetaler = Een wanbetaler is iemand of een bedrijf dat gebruikmaakt van een dienst of product zonder daarvoor te betalen. Wanbetaling komt meestal doordat een debiteur niet kan betalen, maar vaak is er ook sprake van laksheid, of zelfs ...
Als u niets afspreekt met uw klant, moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. De wet is heel duidelijk over de betalingstermijn van facturen: Spreekt u niets af, dan moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. In een overeenkomst mag u een termijn van maximaal 60 dagen afspreken.
Het is vaak lastig om een autoverzekering af te sluiten nadat je een rijontzegging hebt gehad. Je aanvraag wordt dan simpelweg door de meeste verzekeraars geweigerd. Verzekeraars zien mensen die een rijontzegging hebben gehad namelijk als een extra risico.
Als je je premie niet betaalt, zal je zorgverzekeraar je brieven en betalingsherinneringen sturen en een incassobureau of deurwaarder inschakelen. Als je 6 maandpremies niet betaalt, dan word je door je zorgverzekeraar aangemeld bij het CAK en moet je een hogere premie betalen.
Er zijn nog steeds veel Nederlanders die hun zorgverzekering niet kunnen of willen betalen. Het aantal wanbetalers neemt de laatste jaren zelfs toe. Zo waren er in 2010 nog ruim 267.000 wanbetalers, maar dat aantal is inmiddels opgelopen tot bijna 330.000.
Ruim 170.000 wanbetalers zorgpremie
Mensen die ondanks het aanbod om een betalingsregeling te treffen hun zorgpremie langer dan zes maanden niet betaald hebben, worden door hun zorgverzekeraar als wanbetaler aangemeld bij het CAK Centraal Administratie Kantoor (Centraal Administratie Kantoor).
Wij willen u verzoeken het openstaande bedrag van € [bedrag] binnen [aantal] dagen na dagtekening van deze brief aan ons over te maken op rekening [nummer]. Wij verzoeken u het verschuldigde bedrag binnen [aantal] dagen, over te maken op onze rekening [nummer] onder vermelding van uw klantnummer en het factuurnummer.
Betaal het deel van de rekening waar u het wel mee eens bent. Stuur het incassobureau of bedrijf onze voorbeeldbrief waarin u uitlegt waarom de rekening niet klopt. Zeg dat u een schriftelijk bewijs wil waaruit blijkt dat u moet betalen. En dat het incassobureau of het bedrijf anders moet stoppen met brieven sturen.
Neem contact op met de opdrachtgever en vraag waarom de factuur nog niet is betaald. Maak vervolgens afspraken over wanneer jij de betaling kan verwachten. Is de opdrachtgever vaak te laat? Ga dan in gesprek en leg elke afspraak duidelijk schriftelijk vast.
Unpaid schakelt rechtstreeks een gerechtsdeurwaarder in die, binnen 1 week persoonlijk, je klant aanmaant om te betalen. Doet die dat nog steeds niet, dan kan de betaling na 1 maand en 8 dagen juridisch afgedwongen worden, zonder vonnis. Een incassobureau of advocaat is niet nodig.