De airconditioning in een auto koelt het interieur. Om een juiste temperatuur te krijgen zal een eenvoudige airco gekoelde lucht mengen met warme lucht uit de kachel. Een zogenaamde 'climate control' brengt de interieurlucht volautomatisch op temperatuur door middel van koeling of verwarming.
Ze worden wisselstroom (AC) en gelijkstroom (DC) genoemd. Het vermogen afkomstig van het elektriciteitsnet is altijd AC. Accu's, zoals die in je EV, kunnen echter alleen stroom opslaan als DC. Daarom hebben de meeste elektronische apparaten een converter ingebouwd in de stekker.
In de auto wordt tijdens het laden de stroom omgezet van AC naar DC. Deze stroom wordt vervolgens geleid naar de accu van de auto. AC-laden is de meest voorkomende laadmethode van dit moment.
Wisselstroom - of wisselspanning - is een elektrische stroom met een periodiek wisselende richting. Het wordt aangeduid met AC, de afkorting van Alternating Current. Hierbij verplaatst de stroom (energie) zich van plus naar min én van min naar plus (anders dan bij DC; daar is sprake van een gelijkstroom).
Verschil 1: Waar de stroom wordt omgezet
Er zijn twee typen elektrische zenders die je kunt gebruiken om elektrische voertuigen op te laden. Ze worden wisselstroom (Alternating Current = AC) en gelijkstroom (Direct Current = DC) genoemd. De stroom uit het elektriciteitsnet is altijd wisselstroom (AC).
In het najaar en de wintermaanden, wanneer het weer koud en vochtig wordt, kunnen de ramen van de auto beslaan. Met een goed werkend AC systeem is dit in een mum van tijd verdwenen en is het zicht weer 100%. Daarom wordt AC niet alleen gezien als een luxe maar verhoogt het tevens de veiligheid.
Kosten elektrisch laden in 2023
Afhankelijk van je laadpas betaal je bij een publieke laadpaal over het algemeen tussen de €0,30 en de €0,60 per kWh. Gemiddeld kan je uit gaan van €0,50 per kWh. Vergeet niet dat je bij publiek laden ook nog jouw abonnementskosten van je laadpas moet betalen.
Uw laadtijd is het grootste verschil tussen deze twee types van elektrisch opladen. Bij elektrische wagens duurt het laden met wisselstroom (AC) langer – afhankelijk van de kabel of het laadstation –, terwijl gelijkstroom (DC) veel sneller gaat.
DC-spanning is constant en kent geen piek- of effectieve waarden. Daarom geldt een wisselspanning van 50 Volt als veilig, terwijl bij gelijkspanning de grens ligt op 120 volt. Dat geldt voor droge situaties. Bij natte huid is de veilig spanning de helft lager, dus respectievelijk 25 en 60 volt.
Accuspanningen zijn vaak 12 V of 24 V. 48 V of hoger komt ook voor, maar meestal in relatie tot elektrisch varen. Gelijkspanning (DC) wordt opgeslagen in accu's, maar wij hebben eigenlijk wisselspanning (AC) nodig om onze huishoudelijke apparaten van stroom te voorzien.
Sinds het ontstaan van ons stroomnet is wisselspanning of alternating current (AC) de standaard. Zonnepanelen, windturbines en elektrische auto's werken echter allemaal op gelijkstroom. Daardoor groeit de rol van deze direct current.
1. Gelijkstroommotoren zijn eenvoudig in het gebruik en aansturing. DC gelijkstroommotoren zijn kleiner en ook lichter dan standaard AC motoren, de aansturing van een gelijkstroommotor is tevens makkelijker te regelen.
Uiteindelijk won de wisselspanning, omdat een wisselspanning makkelijker in een andere spanning om te zetten is en er minder verliezen bij transport optreden. Zo werd wisselspanning de basis voor de elektriciteitsdistributie. Lees meer over: Wat is het verschil tussen wisselspanning en gelijkspanning?
AC wisselstroom laden
Wanneer we het hebben over laden op wisselstroom betekent dit dat er een geïntegreerde lader, ofwel converter, in de auto zit. Omdat een elektrische auto op gelijkstroom (DC) werkt, converteert de geïntegreerde lader de stroom van AC naar DC en slaat dit vervolgens op in de accu van de auto.
Het wordt aangeduid met DC, de afkorting van Direct Current. Hierbij verplaatst de stroom (energie) zich enkel van plus naar min, dus van een positieve naar een negatieve pool (anders dan bij AC; daar is sprake van een wisselstroom).
Gelijkstroom, vaak kort aangeduid als DC (Engels: direct current), is een elektrische stroom met constante stroomrichting. Gelijkstroom is essentieel voor de werking van vrijwel alle elektronica. Gelijkstroom wordt geleverd door een gelijkspanningsbron.
Hoe werken DC/AC omvormers? De gelijkspanning (DC) word door een wisselrichter omgezet in wisselspanning (AC). De wisselrichter bestaat uit halfgeleiders in een brugschakeling. Hierna wordt de wisselspanning getransformeerd naar de goede spanning.
Wat is het verschil tussen AC en DC? AC staat voor Alternating Current, wat betekent dat de trafo een wisselstroom geeft. Dit is standaard voor halogeenspotjes op 12 Volt. DC staat voor Direct Current, wat gelijkstroom betekent.
Bij spanningen zoals 230 VAC van het lichtnet is er echter sprake van zowel een enorme stroomsterkte die kan worden geleverd (in de orde van honderden tot duizenden ampères) als een spanning die hoog genoeg is om een dodelijke stroomsterkte door de persoon te laten lopen.
De stroom die van het elektriciteitsnet komt, bijvoorbeeld een stopcontact in huis, is altijd wisselstroom. De energie die wordt opgeslagen in accu's is altijd gelijkstroom.
Metingen van wisselspanning en gelijkspanning
Om een zo nauwkeurig mogelijke DC-spanningsmeting te doen, meet en registreert u eerst de AC-spanning. Vervolgens meet u de DC-spanning door (met de toets RANGE) een DC-spanningsbereik te selecteren dat gelijk is aan of hoger is dan het AC-spanningsbereik.
De formule die je zelf kunt gebruiken is dus: Aantal kilometer per jaar / verbruik van je elektrische auto in kilometer per kWh / 370 Dus rij je 30.000 kilometer per jaar in een elektrische auto die 5,5 kilometer per kWh rijdt, dan heb je (30.000 / 5,5) / 370 = bijna 15 zonnepanelen nodig.
Als gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een vast energiecontract nemen we voor deze rekensommen echter € 0,46 (gemiddelde prijs over 2022 volgens CBS). Een laadbeurt van 15,3 kWh komt daarmee op € 7,04.
Waar het bij brandstofauto's om het aantal verbruikte liters gaat, spreken we bij elektrische auto's over het aantal kilowattuur (kWh). Hiermee wordt bedoeld hoeveel stroom de accu kan 'meenemen'. Algemeen wordt er geschreven dat je op één kWh aan elektriciteit ongeveer 5 kilometer elektrisch rijdt.