Om een advocaat in zijn of haar functie aan te spreken, gebruiken we de aanspreektitel meester, meestal in combinatie met de familienaam. Ook in de aanhef van een brief of e-mail wordt meester geschreven, zonder het bijvoeglijk naamwoord geachte.
Je kunt best een advocaat aanschrijven met, geachte heer of mevrouw. Bij het schrijven van brieven aan de rechterlijke macht en andere formele stukken is het toch nog redelijk gebruikelijk om nog wel de aanspreekvorm te hanteren.
Ken je de ontvanger helemaal niet of is er sprake van een formele situatie, dan gebruik je bij voorkeur 'Geachte'. Ken je de ontvanger of gaat het om een informele situatie, dan gebruik je 'Beste'. Ken je iemand heel goed, dan mag je ook 'Hallo', 'Hi', 'Hoi', 'Dag' of 'Goede…' gebruiken.
Op de Heerlijk Heldersite vindt u wel al een overzicht van aansprekingen die in de praktijk goed toepasbaar zijn in brieven en mails (criterium 4 - aanhef). Om een notaris in zijn of haar functie aan te spreken, gebruiken we de aanspreektitel meneer/mevrouw de notaris.
De e-mail zelf begint met een aanhef, een begroeting van de lezer. Als begroeting is zowel geachte, beste als dag mogelijk. Geachte is bruikbaar in officiële en formele contexten; het roept een bepaalde afstand op. Beste en Dag zijn bruikbaar in allerlei (zakelijke) contexten, zoals in mails aan klanten.
Iedere e-mail kun je afsluiten met 'Met vriendelijke groeten'. Vroeger was het gebruikelijk om formele berichten af te sluiten met 'Hoogachtend'.
Ken je de ontvanger helemaal niet, of is er sprake van een formele situatie, dan is ook hier Geachte de beste keuze. Bij informelere berichten is Beste een goede optie, maar ook bijvoorbeeld Dag, Hallo of Goedemorgen/-middag zijn mogelijk. Ken je elkaar goed, dan kun je ook nog kiezen voor een aanhef als Hoi of Hi.
Met vriendelijke groet(en) / hoogachtend.
" Vooreerst mijn dank voor uw uitgebreid en sterk werk." " Bedankt voor het vele en goede werk dat u reeds voor mijn dossier gedaan hebt." " Hierbij wil ik u bedanken voor uw diensten en steeds goed advies i.v.m. dit dossier en tevens de vlotte samenwerking." " Ik dank u voor de goed gevatte besluiten in deze zaak."
Een advocaat heeft beroepsgeheim. Dat betekent dat iedereen die beroep doet op een advocaat, dat moet kunnen in alle openheid en zonder de angst dat zijn geheimen openbaar worden gemaakt.
Een advocaat wordt ook wel raadsman of raadsvrouw genoemd. Om in Nederland advocaat te worden, moet de advocaat een eed afleggen voor de rechtbank. Dit wordt de beëdiging genoemd.
Een ontslag advocaat kun je in de volgende situaties inschakelen: Ontslag via een UWV procedure (bedrijfseconomische redenen & ziekte) Ontslag via een kantonrechter procedure (disfunctioneren & arbeidsrecht)
Het klinkt vooral ouderwets: advocaten die elkaar onderling aanspreken met “amice/amica” en “confrère/collega”. Waarom doen ze dat eigenlijk (nog)?
Een meester in de rechten is nog geen advocaat. Daarvoor moet iemand, terwijl hij verbonden is aan een advocatenkantoor, de driejarige Beroepsopleiding Advocatuur afronden. Ook de titel advocaat is beschermd. Die mag alleen worden gevoerd als iemand voldoet aan alle eisen van de Nederlandse Orde van Advocaten.
In de doorlopende tekst van een gewone zakelijke brief spreken we de geadresseerde aan met u. Het is ongebruikelijk om de aangeschreven persoon in de derde persoon aan te spreken.
Een jurist is iemand die met succes een universitaire studie Rechtsgeleerdheid (bachelor en master) heeft afgerond. Na voltooiing van deze studie mag de titel meester in de rechten (mr.) gebruikt worden. Een advocaat is altijd een jurist; een jurist is echter niet altijd een advocaat.
– De aanhef begint met een hoofdletter. – Na de aanhef schrijft u een komma. – Als begroeting is zowel geachte, beste als dag mogelijk. Geachte is de meest formele aanhef en vooral bruikbaar in officiële en formele contexten.
Beste is een informele aanspreekvorm, die zowel in brieven en e-mails als in gesproken taal gebruikt wordt. Na een aanspreking met Beste spreken we de gesprekspartner, toehoorder of lezer verder aan met de vertrouwelijke vorm je. Beste wordt gecombineerd met een voornaam of een ander zelfstandig naamwoord.
Goede standaardzinnen voor de afsluiting van een zakelijke brief zijn bijvoorbeeld: Ik hoop u hiermee van dienst te zijn geweest. Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Ik dank u bij voorbaat vriendelijk voor uw moeite.
Een goede afsluiting bestaat uit 3 elementen: herhaal dat je enthousiast bent voor de functie; maak zelfverzekerd duidelijk wat je wilt: een uitnodiging voor het sollicitatiegesprek; sluit af met een professionele groet.