Hoeveel toestellen heeft Nederland en kunnen we die zomaar missen? Van de 213 F-16's die Nederland begin jaren 90 had, zijn er nu nog 42 over. Van die 42 heeft Nederland er 24 actief in gebruik. De overige achttien staan in hangars.
Tot 2023 heeft Nederland hiervoor 8 toestellen nodig (inclusief de 2 al aanwezige testtoestellen), daarna nog slechts 5. Na de levering van de laatste 3 toestellen heeft Nederland vanaf 2023 dus 32 JSF-toestellen. Ze worden gestationeerd op de luchtmachtbases Leeuwarden en Volkel.
12 toestellen zijn tenoongesteld bij de ingangen van de luchtmachtbases Leeuwarden en Volkel, in het Militair Museum Soesterberg en op andere plaatsen. 18 toestellen zijn gebruikt als oefenobject voor het opleiden van technisch personeel om de F-16 te leren onderhouden of voor de brandweeropleiding.
Het polygoonjournaal uit 1975 opende als volgt: “Nu na veel geharrewar de Amerikaanse F-16 door België, Denemarken, Noorwegen en Nederland gekozen is als de opvolger van de Starfighter, nu werd het tijd om eens te tonen hoe die kostbare jager eruitziet.”
F135-motor. De F135-motor van de F-35A is de krachtigste die tot op vandaag in een gevechtsvliegtuig is ingebouwd. De topsnelheid bedraagt zo'n 1.900 km/u.
De Amerikaanse luchtmacht is de technologisch meest geavanceerde luchtmacht ter wereld.
Met een Mach 3.3 (2.532 mijl per uur) is Lockheed SR-71 Blackbird momenteel de snelste jet ter wereld.
Inmiddels heeft Nederland 34 JSF's. Uiteindelijk zal Nederland over 52 van deze toestellen beschikken, waarna de F-16's helemaal niet meer nodig zijn. Van de 213 F-16's zijn er door de jaren heen zeker 37 verloren gegaan tijdens oefeningen, zo blijkt uit de meest recente inventarisatie van de Rekenkamer.
De F-35 kan meer bewapening meenemen dan zijn voorganger, de F-16. Alleen de A-variant van de F-35, die Nederland heeft aangeschaft, heeft een ingebouwd boordkanon. Het vliegtuig heeft daarnaast 2 interne wapenruimen met ieder 2 ophangpunten en 7 externe ophangpunten.
De F-15 staat bekend als het werkpaard van de Amerikaanse luchtmacht. Nederland heeft geen F-15's, op luchtmachtbasis Leeuwarden staan wel enkele operationele F-16's gestationeerd.
Het Nederlandse leger heeft niet genoeg personeel, er is niet geoefend er zijn onvoldoende voorraden en maar de helft van het materieel is inzetbaar. Hierdoor is defensie niet in staat om de belangrijkste hoofdtaak, de bescherming van het eigen grondgebied, uit te voeren.
4 F-35's zijn vanaf vandaag op Vliegbasis Volkel gestationeerd. De luchtmacht beschikt inmiddels over 26 van deze ...
Momenteel kan het Marokkaanse luchtwapen beschikken over 23 F-16 straaljagers. Deze worden gemoderniseerd tot F-16V.
Op 29 januari 1979 werd de eerste in Europa gebouwde F-16 voor de Belgische Luchtmacht afgeleverd. België nam in totaal 160 F-16's in dienst die geleverd werden tussen 1979 en 1991. Herstructureringen, bezuinigingen en vredesverliezen hebben ertoe geleid dat er vandaag nog 45 F-16A's en 9 F-16B's in dienst zijn.
Topsnelheid. Een F-16 kan een topsnelheid halen van 2.000 kilometer per uur. Ter vergelijking: de snelste achtbaan in Nederland haalt een snelheid van 106 kilometer per uur.
De achtste F-35A Lightning II (F-016) landde op 12 februari 2021, het zevende toestel arriveerde op 24 december 2020. Daarnaast bevinden zich ook acht F-35As in Nederlandse dienst op Luke AFB in Arizona voor trainingsdoeleinden. De eerste 1.000 vlieguren met onze F-35's zijn gemaakt!
Materieel. In 2021 beschikte de Duitse luchtmacht over 242 gevechtsvliegtuigen van het type Eurofighter en Tornado.
Wat verdient een straaljager piloot? Een F-16 piloot verdient een salaris tussen de € 2.600 en € 3.500 bruto per maand. Dit salaris is onder andere afhankelijk van de ervaring en leeftijd van de piloot.
Er zijn momenteel meer dan 875 F-35's in dienst, met meer dan opgeleide 1.845 piloten en 13.350 onderhoudstechnici.
In 2020 zou een F-35A ongeveer 80 miljoen dollar moeten kosten. Prijsdaling zou Nederland goed uitkomen, want het JSF-project wordt al jaren geplaagd door tegenslag en technische problemen. Daardoor is het veel duurder geworden dan begroot.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
Kapitein Helt wist op een hoogte van bijna 26.000 m te vliegen en dit record werd in een aanhoudende vlucht niet verbroken. Dezelfde dag zette verschillende piloot Brian Shul in een andere Blackbird een ongelooflijk snelheidsrecord neer van Mach 3.3, wat 3.529 km/u is.