Een rijstrook is een gemarkeerde strook van een rijbaan die voldoende breed is voor rijdende voertuigen. De rijstroken worden in Nederland op autosnelwegen officieel geteld vanuit de middenberm. De eerste rijstrook is dus de binnenste rijstrook.
Rijstroken worden in Nederland op autosnelwegen geteld vanuit de middenberm. De eerste rijstrook is dus de binnenste rijstrook.
Op 15 april 1937 openden we het eerste stuk Nederlandse snelweg: de rijksweg 12 (de huidige snelweg A12) tussen Voorburg en Zoetermeer. Het tweede Rijkswegenplan, uit 1932.
Een rijbaan is een aaneengesloten deel van een verharde weg dat bedoeld is om bereden te worden. Een rijstrook is een deel van de rijbaan dat ongeveer de breedte heeft van één voertuig.
Tweebaansweg: weg bestaande uit één rijbaan en twee rijstroken. Driebaansweg: weg bestaande uit één rijbaan en drie rijstroken (een voor elke rijrichting en een middenstrook voor passeren en afslaan).
Het ritsen is dus het beurtelings invoegen van voertuigen op een vrije rijstrook bij een vermindering van het aantal rijstroken. Ritsen dient er voor te zorgen dat het verkeer blijft doorstromen bij een versmalling.
Onder een rijbaan vallen alle weggedeelten bestemd voor rijdende voertuigen behalve fietspaden en fiets/bromfietspaden. Een weg kan bestaan uit één of meer rijbanen, die gescheiden worden door een fysieke scheiding. Dit kan een vangrail zijn of een middenberm. Een rijbanen wordt nooit gescheiden door strepen.
Een plusstrook is een extra linker rijstrook op de autosnelweg in Nederland die mogelijk is gemaakt door het smaller maken van de oorspronkelijke rijstroken. De plusstrook is onderdeel van de Spoedwet wegverbreding, die is ingesteld om de fileproblematiek in Nederland te verminderen.
Ook wanneer je op rotondes van rijstrook wisselt, moet je de richtingaanwijzer gebruiken. Rijd je op de linkerrijstrook, maar wil je de rotonde verlaten, dan heeft de bestuurder op de rechterrijstrook voorrang. In dat geval is het vaak veiliger om een extra rondje te maken en op tijd rechts voor te sorteren.
Anders dan je misschien zou denken, is de A1 bijvoorbeeld helemaal niet de oudste autosnelweg van ons land. Dat is namelijk een deel van rijksweg 12, die al in 1937 werd opgeleverd. Het eerste volledige stuk autosnelweg dat werd opgeleverd was de A2, het stuk tussen Amsterdam en Utrecht werd in 1954 in gebruik genomen.
Een autoweg is een weg gelegen buiten de bebouwde kom en uitsluitend bestemd voor gemotoriseerd verkeer dat harder kan en mag rijden dan 50 km/h. Op autowegen geldt standaard een maximumsnelheid van 100 km/h, doch zijn vele autowegen uitgevoerd met snelheden van 80 en 70 km/h.
Een N-weg is de afkorting van niet-autosnelweg. Deze wegen kunnen zowel beheerd en onderhouden worden door waterschappen, gemeenten, provincies als de rijksoverheid. In het Nederlandse routenummerstelsel is hier geen onderscheid in gemaakt.
In ongeveer 75% van de gevallen bleek de linkerbaan de snelste rijbaan te zijn. In een file van 5 kilometer kan de tijdwinst op de linkerbaan oplopen tot zo'n 4 minuten. Dat betekent dus dat het rijden op de linkerbaan een redelijke tijdwinst kan opleveren.
Ononderbroken streep naast doorgetrokken streep
Af en toe komt men bijvoorbeeld een doorgetrokken streep en een onderbroken streep naast elkaar tegen. In die gevallen is de streep naast je maatgevend. Is de streep naast je onderbroken, dan mag je wel inhalen. Is de streep doorgetrokken, mag je niet inhalen.
Spitsstroken geven het verkeer bij drukte meer ruimte. Zo ontstaan er minder files, zorgen we voor een betere doorstroming en verbeteren we de veiligheid op de snelweg. Een spitsstrook is een pechstrook aan de rechterkant van de snelweg. Het kan ook een extra rijstrook aan de linkerkant zijn.
De 3e of 4e rijstrook is een spitsstrook. Deze is smaller dan een normale rijbaan. Om die reden is de snelheid beperkt (vaak tot 100km/u) als de spitsstrook is geopend. Zonder spitsstrook kan er op de reguliere rijbanen weer 120 of 130 gereden worden.
Een plusstrook is een extra linker rijstrook die je vind op de autosnelweg. De plusstrook is mogelijk gemaakt door het smaller maken van de andere originele rijstroken. Dit wordt gedaan om de file problematiek tegen te gaan.
Rijstroken worden van links naar rechts geteld. RD betekent de rijstrook Recht Door. RD1 is dus de linker rijstrook voor rechtdoor, RD2 is de rechter rijstrook voor rechtdoor.
Een rijbaan is een aaneengesloten deel van een verharde weg dat bedoeld is om bereden te worden. Een rijstrook is een deel van de rijbaan dat ongeveer de breedte heeft van één voertuig.
Het is als bestuurder verboden om op een autosnelweg of autoweg je voertuig te keren of achteruit te rijden. Is het verboden om stil te staan op de weg waar je rijdt? Dan is achteruitrijden en keren ook verboden. Je mag tot slot ook niet achteruitrijden of keren op plaatsen waar je onnodig gevaar kunt veroorzaken.
Een rijbaan bestaat uit een of meer rijstroken. Ook een invoegstrook, uitvoegstrook en een afrit kunnen onderdeel van een rijbaan zijn. Voertuigen kunnen zonder fysieke obstakels te overwinnen van strook wisselen.
Als bestuurder van een motorvoertuig moet je richting aangeven met je richtingaanwijzer. Bestuurders van een bromfiets dienen richting aan te geven met hun richtingaanwijzer of arm. Het aangeven van je richting geen vrijblijvende handeling.
Voorsorteer- en uitrijstroken
Bestuurders die de rijbaan volgen zijn verplicht op een kruispunt de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft. Met andere woorden mag je niet van voorsorteerstrook wisselen als je eenmaal op een voorsorteerstrook rijdt die een bepaalde richting volgt.
Wisselen van rijbaan is een bijzondere manoeuvre. Bij een bijzondere manoeuvre moet een bestuurder al het andere verkeer voorrang verlenen. Dit staat in artikel 54 RVV. Ook bij invoegen en uitvoegen is voorrang verlenen daarom verplicht.