Kun je met een elektrische fiets ook gewoon fietsen? Ja, met een elektrische fiets kun je ook gewoon trappen. Als je de motor uitschakelt of als de accu leeg is kun je doorfietsen. Let er wel op dat je wat zwaarder fietst.
Gemiddeld is de levensduur van een elektrische fiets tussen de 8 en 12 jaar. Gelukkig kun je de batterijduur van je elektrische fiets zelf bepalen. Bij goed onderhoud hebben bijna alle onderdelen een levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering is de batterij.
Je mag je e-bike opvoeren, maar je mag er dan niet zomaar mee op de openbare weg fietsen. Zodra een elektrische fiets is opgevoerd om harder te kunnen dan 25 km/u, voldoet deze niet meer aan de eisen waarmee de fiets op de weg is toegelaten. Het maakt daarbij niet uit hoe snel of langzaam je fietst.
Ook zonder accu kun je de elektrische fiets gewoon gebruiken, de trapondersteuning werkt dan echter niet meer. Hoe dien ik met de accu om te gaan? Accu's verliezen ook wanneer zij niet gebruikt worden na verloop van tijd wat energie. Daarom is het verstandig de accu regelmatig even op te laden.
Fietsen op een 'gewone' fiets zonder elektrische ondersteuning is al gezond, maar een elektrische fiets zorgt zelfs voor nóg meer positieve effecten! Dit blijkt uit een onderzoek van de Europese Commissie en ScienceDirect.
Je zult stevigere spieren opmerken, vooral bij de belangrijkste spieren die het werk doen, inclusief je quads, hamstrings, kuiten en zelfs je bilspieren. Tegelijkertijd moet je bij het fietsen op je e-bike in balans blijven, wat betekent dat je core ook een training krijgt.
Voorheen rekende men met nog eens 20 procent per jaar, maar nu liggen de verkoopprijzen van tweedehands elektrische fietsen duidelijk hoger. In de regel is een e-bike die bij aanschaf € 2.500 kostte, na drie jaar nog € 1.000 tot € 1.200 waard (bij benadering). Daarbij gaan we er wel van uit dat de accu nog goed is.
Ja, dat is toegestaan.
Veel mensen vragen zich af of je een elektrische fiets kunt schoonmaken. Natuurlijk wordt de fiets zo gegarandeerd nat, maar dit kan de elektrische fiets wel aan. Het is verstandig om de fietsaccu te verwijderen bij het schoonmaken van de elektrische fiets.
Parkeer je e-bike nooit in de volle zon, maar zoek een schaduwrijk plekje om je e-bike te stallen. Kun je geen schaduw vinden? Haal dan de accu uit je e-bike en bewaar hem zolang op een koele plaats. Een te lange blootstelling aan de brandende zon kan bij tropische temperaturen namelijk oververhitting veroorzaken.
Gemiddeld gaat een e-bike tussen de 8 en 12 jaar mee. Gelukkig heb je zelf voor een deel in de hand hoe lang jouw e-bike meegaat. Vrijwel alle onderdelen halen bij goed onderhoud namelijk de levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering hierop is de accu.
Om diepteontlading te voorkomen, is het advies om de accu minstens elke twee maanden helemaal op te laden. Sommige accu's kun je aan de lader laten zitten in die periode, een andere fabrikant raadt weer aan dit niet te doen. Lees daarom altijd de handleiding die bij de elektrische fiets hoort.
Je kunt je e-bike voor een groot deel zelf onderhouden. Toch is het verstandig om minimaal één keer per jaar bij een specialist langs te gaan voor een servicebeurt. Maar in sommige gevallen kun je beter nét wat eerder langsfietsen.
Gemiddeld gezien fiets je op een elektrische fiets zo'n 8 km/h sneller dan op een reguliere fiets. Bovendien ben je met een e-bike altijd verzekerd van een hoog tempo; je bepaalt namelijk zelf de trapondersteuning.
Als de e-bike 5 jaar meegaat en de ongemotoriseerde fiets 10 jaar heb je voor de normale fiets 80 euro afschrijving en voor de e-bike 400 euro per jaar. Als je een e-bike er dan uit wilt halen, moet je wel zo'n 4000 kilometer per jaar fietsen. Als je naar leaseprijzen kijkt, is een e-bike zo'n factor 4 duurder.
Doorgaans zie je online een verkoopprijs van € 700 tot € 850. Betaal je een stuk minder voor de fiets omdat de accu niet meer voldoet, dan is het natuurlijk altijd een optie de batterij alsnog nieuw aan te schaffen. Controleer dan wel goed of het model nog leverbaar is.
Elektrisch fietsen is een matig fysieke inspanning en is beter voor je conditie dan niet bewegen. In vergelijking met gewoon fietsen verbrand je echter minder calorieën en bouw je minder snel conditie op. Op een gewone fiets lever je een grotere inspanning op hetzelfde traject.
Een e-bike is een stuk zwaarder dan een gewone fiets. De meeste ongelukken gebeuren dan ook tijdens het opstappen, afstappen en remmen. Een gewone e-bike haalt bovendien snelheden van 25 kilometer per uur, een stuk sneller dan een gewone fiets. Hoe sneller u rijdt, hoe harder u kunt vallen.
Fietsen op gewoon tempo is matig intensieve inspanning. Ook e-biken valt onder matig intensieve inspanning. Maar als je dezelfde route aflegt per e-bike doe je minder dan op een gewone fiets.
Je gewone fiets inruilen voor een elektrisch exemplaar? Geen zorgen over je conditie! Een nieuwe EU-studie toont aan dat elektrisch trappen even gezond is als fietsen zonder ondersteuning. Dankzij de ondersteuning fietsen mensen immers vaker én verder dan ze op een gewone fiets zouden doen.
Houd in gedachten dat fietsen de spieren van de benen en de billen versterkt, maar dat het niet echt invloed heeft op andere lichaamsdelen. Daarom is het belangrijk om ook andere spiergroepen te trainen.
Tijdens het fietsen train je vooral je been- en bilspieren. Hieronder vallen je hamstrings, quadriceps, kuitspieren en scheenbeenspieren. Je krijgt er dus een optimaal onderlichaam van!