Vliegtuigen kunnen de bliksem goed aan. "Zolang er geen contact is met de aarde, is er weinig aan de hand", zegt Hölzel. "Daarom kunnen vogels ook op een hoogspanningskabel zitten." "In de recente luchtvaartgeschiedenis zijn er nooit ongelukken door gebeurd", vult Melkert aan.
Ja, een vliegtuig kan in de meeste gevallen gewoon opstijgen en landen met onweer. Luchtvaartmaatschappijen hebben strenge veiligheidsprotocollen die worden gevolgd om de veiligheid van passagiers en bemanning te waarborgen.
Vliegen met onweer is niet gevaarlijk, maar vliegtuigmaatschappijen vermijden dit liever vanwege de reparatiekosten na een flinke bliksembui.
Zo vaak worden vliegtuigen geraakt
Volgens IATA, het internationale samenwerkingsorgaan van luchtvaartmaatschappijen, worden alle verkeersvliegtuigen ter wereld één tot twee keer per jaar geraakt. Wat?! Om je gelijk gerust te stellen: vliegtuigen kunnen een blikseminslag goed opvangen.
Piloten vliegen bij voorkeur niet door een onweersbui heen. Afhankelijk van de heftigheid van de bui vliegen ze er ook liever niet onderdoor. Denk daarbij aan extreme neerslag in de vorm van regen en/of hagel. Ook start- en landingsbanen kunnen tijdelijk onbruikbaar worden door deze hoeveelheid neerslag.
Toch is turbulentie dus niet geheel ongevaarlijk: Eerdere schade of problemen kunnen worden versterkt. Hoewel zelfs zware turbulentie op zich een vliegtuig niet kan doen neerstorten, kan ze bestaande noodsituaties zeker versterken.
De kans dat een vliegtuig neerstort is heel erg klein. Maar mocht er toch iets misgaan, dan kun je in het donker makkelijker de weg vinden naar buiten. Om je ogen te laten wennen aan het donker, zetten ze het licht daarom tijdens het landen en opstijgen alvast uit.
Wat is gevaarlijker opstijgen of landen? 1. Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen – 80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Wanneer in een vliegtuig een raam breekt, een deur opent of een gat ontstaat, daalt de luchtdruk in het vliegtuig aanzienlijk. Er zal dan ook minder zuurstof op te nemen zijn, wat verklaart waarom er zuurstofmaskers naar beneden komen op zulke momenten.
Het antwoord is kortweg ja, je kunt uit een vliegtuig worden gezogen. In april overkwam het een passagier tijdens een Southwest-vlucht in de VS. Het raampje naast haar brak als gevolg van een explosie van één van de motoren en ze overleed op tragische wijze door de brokstukken die haar kant opvlogen.
De veiligste plaatsen om te schuilen tegen de bliksem zijn: In een gebouw, weg van de ramen. In een auto met metalen koetswerk en dak (dus geen cabrio), waarvan alle metalen delen onderling verbonden zijn. Die fungeert dan als de zogenaamde kooi van Faraday.
Vrijwel alle dingen geleiden stroom beter dan lucht dat doet. Daarom zal de bliksem bij voorkeur via hoge gebouwen stromen. Ga gehurkt zitten als je je in een open veld bevindt. Duik ineen met je voeten tegen elkaar.
Douchen. Het lijkt een klassiek fabeltje, maar het is toch echt waar: vermijd contact met stromend water. Slaat de bliksem dichtbij in, dan zoekt de stroom een uitweg langs leidingen. Dus niet alleen een douche en een bad kunnen gevaarlijk zijn, of kranen in het algemeen, maar ook radiatoren.
De verst gelegen luchthaven waar je vanaf Schiphol non-stop naartoe kan vliegen is Buenos Aires in Argentinië (11.436 kilometer). Vliegtijd: 13 uur en 50 minuten. De langstdurende non-stop vlucht is vijf minuten langer. Je bent dan 11.352 kilometer van Schiphol vandaan, namelijk in Jakarta in Indonesië.
De veiligste plek om te zitten
Uit die analyse blijkt dat mensen die achterin het vliegtuig zitten de kleinste kans hebben dodelijk gewond te raken bij een crash. Daarna komt het gedeelte voorin en als laatste het middelste gedeelte van het vliegtuig. Hier zit je ook het dichtst bij de motoren.
Werking tijdens de vlucht
Sommige vliegtuigen kunnen ook tijdens de vlucht gebruikmaken van straalomkering. Meestal gaat het hier dan om propellervliegtuigen. Er zijn een paar voordelen: men kan snel afremmen in de lucht en men kan snel hoogte verliezen zonder dat daarbij de snelheid toeneemt.
Bij een bepaalde snelheid, afhankelijk van de lengte van de vleugel, ontstaat er een soort resonantie tussen de vleugel en de lucht eromheen. Daardoor gaat de vleugel klapperen, en in het ergste geval kan hij afbreken. Hoe langer de vleugel is, hoe heviger hij op en neer gaat in de lucht.
Een vliegtuig heeft bij het opstijgen een grondsnelheid van ong. 360 km/u., bij het landen ong. 280 km/u. en in de lucht varieert de snelheid tussen de 800 en 1000 km/u.
Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt.
Het is een feit: statistisch gezien is de kans op een ongeval in een vliegtuig ongeveer 1 op 188.364 (2019) en is dus veel kleiner dan in een auto.
'Stijgen duurt gemiddeld ongeveer 15 minuten', vertelt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft. 'Met dalen zijn piloten vaak wel 20 minuten bezig. Dat laatste kan in principe veel sneller. Als de piloot de knuppel naar voren duwt, ben je binnen een paar minuten van 10 kilometer hoogte aan de grond.
Kan je van vliegangst afkomen? Volgens Van Gerwen kan iedereen van zijn vliegangst afkomen. Maar daarvoor moet je wel eerst weten welke andere angst erachter schuilgaat. 'Bij de helft van de mensen met vliegangst speelt controledwang een rol,' zegt de luchtvaartpsycholoog.
Toiletafval gaat via buizen door het hele vliegtuig en wordt vervolgens opgevangen in een tank. Het afval wordt soms wel met 130 kilometer per uur weggesluisd. In de tank zitten chemische stoffen die de plas en poep afbreken. Zo past er meer in een afvaltank en verlicht het de stank.
De gordels in het vliegtuig zijn dan ook niet bedoeld voor botsingen, maar om je op je plaats te houden bij turbulentie. Bij turbulentie zakt het vliegtuig onverwacht een stuk naar beneden.
Doordat de luikjes omhoog zijn kunnen je ogen wennen aan het licht buiten. Wennen aan het buitenlicht is ook de reden dat tijdens start en landing de lichten in het vliegtuig gedoofd zijn.