Een H+ verbinding is een mobiele internetverbinding van 3.75G. Binnen de mobiele internetsnelheid geldt; hoe hoger de G hoe sneller de verbinding! H+ is dus sneller dan 3G maar iets trager dan 4G. Vaak zie je dit in beeld als providers bezig zijn met het verbeteren van hun (3G) netwerk verbinding.
Bovenin je scherm (links van de tijd) staat aangegeven of je verbinding hebt met een 3G netwerk, 4G netwerk of niet. Indien je verbinding hebt met een 3G netwerk staat er een H+. Als je verbinding hebt met een 4G/LTE netwerk, staat er bovenin 4G of LTE.
E staat voor “Edge”, dit is een mobiele internetverbinding die tussen GPRS (1e generatie mobiel internet) en 3G ligt. Deze verbinding is vaak heel traag en kom je vooral tegen in gebieden waar geen 3G of 4G dekking is.
Als je simkaart wel werkt in het andere toestel, dan ligt het probleem bij jouw toestel. Als je de telefoon bij KPN hebt gekocht en hij is defect, ga dan naar schade aan je toestel. Werkt je simkaart in een ander toestel ook niet? Dan is deze waarschijnlijk defect en heb je een nieuwe simkaart nodig.
De oplossing is vaak om je apparaten te herstarten. Probeer eerst het modem opnieuw te starten. Werkt dat niet, doe dan hetzelfde met je mobiele telefoon.
Hoe kan ik zien of ik gebruik maak van 4G? Op de meeste toestellen, laptops en tablets zie je aan de rand van het beeldscherm een icoontje met 4G staan, soms staat er LTE of L+. Is 4G niet beschikbaar dan kun je 3G of H zien staan.
Aan het icoontje boven in je scherm, dat aangeeft of er een mobiele dataverbinding is, kan je meestal zien of je 3G of 4G hebt. De cijfer- en lettercombinatie staat namelijk op je scherm aangegeven. Staat er geen 4G maar LTE boven in je scherm? Dan is jouw toestel geschikt voor 4G.
U kunt mobiele data in- of uitschakelen om te voorkomen dat apps en voorzieningen via het mobiele netwerk verbinding maken met het internet. Als mobiele data is ingeschakeld, gebruiken apps en voorzieningen uw mobiele verbinding als wifi niet beschikbaar is.
LTE en 4G betekenen meestal hetzelfde, dus als je op je gsm LTE ziet mag je ervan uitgaan dat je via 4G aan het surfen bent.
Het edge-venster is standaard verborgen in aan de rechterkant van Samsung Galaxy-telefoons en wordt gebruikt om snel toegang te krijgen tot onder andere favoriete apps, contacten of taken. Om het op te roepen is er een 'handgreep', een soort lipje dat aangeeft waar het venster verborgen zit.
Soms heeft de fout 'wifi verbonden – geen internet' te maken met de internetverbinding en niet met je apparaat. Het kan te wijten zijn aan gebroken kabels, storingen, of iets anders dat je niet in de hand hebt. Het is dus belangrijk om te weten of het probleem bij je internetprovider ligt.
Zolang u thuis meer tijd doorbrengt dan in het buitenland, of zolang u uw mobiele telefoon meer thuis gebruikt dan in het buitenland, wordt dit gezien als roaming. U betaalt voor uw gesprekken, sms'jes en dataverbruik in de EU evenveel als in eigen land. Dit wordt gezien als een “redelijk gebruik” van roamingdiensten.
De letter R is waarschijnlijk Roaming.
Start je apparaat opnieuw op.
Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.
Kan je internetprovider je geschiedenis zien? Je provider kan je internetverkeer inzien, maar mag dit niet delen of opslaan. Sinds 2015 is de bewaarplicht wet afgeschaft. Hierdoor mogen internetproviders internetgeschiedenis en locatiegegevens niet meer opslaan.
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom mobiel internet niet werkt. Vaak helpt het herstarten van je telefoon. Je simkaart wordt dan opnieuw aangemeld bij het netwerk. Dit lost het probleem in veel gevallen op.
Hoe weet je of jouw toestel 4G+ ondersteunt? Bij de specificaties van een toestel staat bij 'netwerk' veelal of een smartphone geschikt is voor gebruik met het 4G+ netwerk.
Vooropgesteld: als een smartphone wil profiteren van het 5G-netwerk, moet hij de technologie ondersteunen. De meeste telefoons uit 2019 en ouder zijn niet geschikt voor 5G. Begin 2020 zijn de eerste 5G-smartphones in Nederland uitgebracht, namelijk de Samsung Galaxy S20-serie, Oppo Find X2 (Pro) en OnePlus 8-reeks.
Dataverbruik bekijken op Android:
Open je Instellingen. Tik op "Verbindingen" Tik op "Gegevensgebruik" Bekijk hier je totale datagebruik per maand en voor elke app.
Het wegvallen van draadloos internet kan een aantal oorzaken hebben. De meest voorkomende is dat er andere draadloze signalen storen op jouw verbinding. Bijvoorbeeld de draadloze router van de buren. Maar ook andere apparaten die op 2.4 GHz uitzenden kunnen storen, bijvoorbeeld babyfoons en bluetooth apparaten.
Ons netwerk is een open netwerk.