Door te praten over onderwerpen als het uitzicht, je werk, muziek, films, boeken en hobby's zit je altijd goed. Hetzelfde geldt voor het laatste nieuws! Volg het nieuws en lees ook items die je misschien niet echt interesseren.
Probeer kalm te blijven en hier niet veel aandacht aan te besteden. Misschien staat die persoon onder zware druk en werkt hij/zij u als uitlaatklep. Probeer op een kalme manier duidelijk te maken dat u vindt dat u aan het probleem niets kan doen en probeer tot een goede oplossing te komen.
Bedankt daarvoor." "Ik ga de inzet van dit team ontzettend missen. Jullie waren geweldige collega's, bedankt daarvoor." "Hoewel ik genoot van mijn tijd hier, ben ik er klaar voor om mijn volgende avontuur aan te gaan.
Op de vraag aan welke eigenschappen de ideale collega moet voldoen is de top 5 als volgt: betrouwbaar, behulpzaam, talentvol, vrolijk en aardig. Eigenschappen die veel minder vaak worden genoemd zijn: slim, zelfverzekerd en bescheiden. In de huidige samenwerking met collega's kunnen nog wel wat dingen verbeterd worden.
Zorg dat je je senang voelt in jouw positie. Zorg voor een gezonde zelfevaluatie en vraag zelf ook kritische feedback. Achterhaal wat de oorzaak is van het gedrag. Probeer het te begrijpen en vel dan pas je oordeel.
Oncollegiaal gedrag staat met stip op nummer 1. ,,Collega's die alleen op hun eigen ambities zijn gericht en te weinig oog voor samenwerken hebben, daar houden we niet van.'' Scoren, dat vinden we zelf uiteraard helemaal niet belangrijk. Nee, zelf hebben we oog voor onze naaste collega's.
Wanneer je naar een doel toewerkt en alles geeft, kan dit na het behalen van het doel zorgen voor echte voldoening. Maar wanneer jij op dagelijkse basis een gevoel van stress en druk ervaart, kan dit een teken zijn dat het werk niet bij jou past. Veelvuldig stress ervaren is slecht voor lichaam en geest.
Wanneer je met hem of haar wilt spreken dan stuur je een verzoekje per e-mail, per sms of steek je gewoon even je kop door de deuropening om te horen wanneer het een goed moment is om even met hem/haar te praten.
Een paar voorbeelden: Een collega vraagt je erg vaak iets terwijl je weet dat hij of zij dit toch allang had moeten weten. Een collega van je is enorm luidruchtig aan de telefoon. Je hebt er wel eens iets over gezegd, maar het hielp tot nu toe niet.
Goede communicatie is vaak de sleutel tot succes. Door open te staan voor feedback, collega's te helpen en iedereen een kans te geven kun je samen bouwen aan betere communicatie. Blijf goed luisteren, blijf positief en communiceer concreet. Zo voorkom je irritaties en verwarring.
Je kunt mondeling communicatief vaardig zijn; je bent bijvoorbeeld goed in presenteren of in het stellen van de noodzakelijke vragen. Je kunt ook schriftelijk communicatief vaardig zijn; je kunt dan bijvoorbeeld goed je ideeën op papier zetten en maakt weinig tot geen grammaticale- en/of spelfouten.
Grijp je kans en geef aan dat jij wel bereid bent om de taak op je te nemen. Benadruk dat je erg druk bent maar graag tijd vrij maakt om collega X te helpen. Door dit te benadrukken creëer je nog net iets meer goodwill bij je collega's dan wanneer je dit niet zou doen.
Groet je collega's op een beleefde manier: "Goedemorgen", "tot morgen", "fijn weekend". Spreek iemand altijd eerst aan met "u". Als je iets niet weet of niet begrijpt, vraag het direct. Zorg ervoor dat je goed met je baas omgaat, met respect.