Over het algemeen is het voordeliger om (vrijwel) nieuwe auto's op de zaak te zetten. Rijdt u veel privé, dan is op de zaak zetten eveneens vaak voordeliger. Een elektrische auto is door de lage bijtelling vaak voordeliger om op de zaak te zetten.
Voor werknemers is een auto van de zaak soms goedkoper dan een eigen auto hebben. De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als er een bijdrage voor privégebruik betaald dient te worden.
Nadelen van een auto van de zaak
Bij verkoop van de auto realiseert uw onderneming mogelijk een belaste winst. Het kan echter ook dat u een aftrekbaar verlies realiseert. Als u de auto van de zaak ook privé gebruikt, krijgt u in de meeste gevallen te maken met een bijtelling privégebruik auto.
Het grootste voordeel is dat je alle kosten van de auto kunt boeken als zakelijke kosten. Denk hierbij aan brandstof, verzekering, onderhoud, APK, motorrijtuigenbelasting, afschrijvingen, parkeerkosten etc. Als je privé meer dan 500 kilometer in je zakelijke auto rijdt, dan heb je wel te maken met de bijtelling.
Heb je een auto van de zaak? Dan zijn alle kilometers die je rijdt van huis naar werk (en terug) zakelijke kilometers. Het maakt daarvoor niet uit hoeveel kilometers je rijdt en hoe vaak je naar je werk reist. Als je de auto van de zaak ook privé gebruikt, moet je daarvoor extra belasting (bijtelling) betalen.
Voor werknemers is een auto van de zaak meestal aanzienlijk goedkoper dan een eigen auto. De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als de werkgever een bijdrage voor privégebruik eist. Die bijdrage wordt afgetrokken van de bijtelling.
De brandstof wordt niet door de werknemers zelf betaald. De werkgever (BV) betaald de brandstofkosten, maar met een vooraf vastgesteld maximum op basis van woon-werk kilometers. Per saldo komen deze branstofkosten (met een maximum) ten laste van het resultaat van de werkgever (BV).
Hebt u geen administratie waaruit het privégebruik van de auto blijkt? Dan stelt u de btw die u moet betalen voor het privégebruik vast op 2,7% van de catalogusprijs van de auto, inclusief btw en bpm. Dit percentage van 2,7 geldt ook voor de auto die u gebruikt op basis van operational lease of financial lease.
De bijtelling geldt voor elke auto waarmee u, omgerekend naar een kalenderjaar, meer dan 500 privékilometers rijdt. Rijdt u met geen van de auto's meer dan 500 kilometer privé, dan telt uw werkgever niets bij.
Leasen is meestal voordeliger dan de kilometers van je eigen auto declareren. De voornaamste kostenpost die je als leaserijder hebt, is de bijtelling: jaarlijks moet je een vast percentage van de nieuwprijs van je leaseauto bij je inkomen optellen en daar belasting over betalen.
5. Wie mag er in de auto rijden? Let op dat de autoregeling geen beperkingen oplegt wie er in de auto mogen rijden. Sommige ondernemingen leggen vast dat uitsluitend de partner en thuiswonende kinderen (minimaal 23 jaar) de auto mogen gebruiken.
De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van je Co2 uitstoot. Voor auto's die in 2021 voor het eerst op naam worden gezet gelden twee percentages: 16%: volledig elektrische auto's en waterstofauto's (zonder co2 uitstoot).
Jouw werkgever telt per loontijdvak (bijvoorbeeld per maand als je jouw loon per maand krijgt) een evenredig deel van het voordeel bij jouw loon. Dit is de bijtelling. Nieuwe auto's die in 2023 op kenteken zijn gezet hebben een bijtelling van 16% (0 gr/km CO2-uitstoot) of 22%.
Maandelijkse kosten:
Hoeveel het u netto gaat kosten is afhankelijk van de hoogte van uw inkomen. Valt de top van uw inkomen volledig in de 42 procent schijf, dan kost het u maandelijks: €733,32 x 42 procent = €307,99 plus de eigen bijdrage die u moet betalen aan de werkgever kost het u totaal: €407,99.
De bijtelling kun je berekenen door het bijtellingspercentage van jouw auto te vermenigvuldigen met de cataloguswaarde. Stel: de cataloguswaarde van jouw auto is € 20.000. De bijtelling is 22%, dus 0,22 x 20.000 = € 4.400 bijtelling per jaar. Dit komt neer op € 4.400 : 12 = € 366,67 per maand.
Het aftrekpercentage bedraagt minimum 50% (40% als de CO2-uitstoot hoger is dan 200) en maximum 100%. Voor elektrische wagens daalt dus het huidige aftrekpercentage van 120% op 1 januari 2020 naar 100%. Brandstofkosten volgen voortaan hetzelfde regime als de autokosten en zijn niet langer standaard 75% aftrekbaar.
Aftrekbare motorrijtuigenbelasting auto
Kosten voor motorrijtuigenbelasting voor een auto van de zaak zijn fiscaal aftrekbaar en komen direct ten laste van de winst van uw BV. Kosten voor motorrijtuigenbelasting voor een auto in privé die zakelijk wordt gebruikt zijn niet aftrekbaar voor uw BV.
Kentekens scannen
Een veelgebruikt controlemiddel van de Belastingdienst. Een vorm waarbij willekeurig kentekens worden gescand, bijvoorbeeld op parkeerplaatsen bij de Ikea of pretparken. Vervolgens wordt gekeken of er bijtelling wordt betaald voor deze auto of dat er een verklaring is getekend.
Je kunt bijtelling voorkomen door niet meer dan 500 privékilometers per kalenderjaar in je zakelijke auto te rijden. Anders gezegd: je hoeft geen bijtelling te gebruiken als je de auto (bijna) helemaal zakelijk rijdt. Hier moet je de Belastingdienst dan wel een nauwkeurige verantwoording van geven.
Nee bijtelling is niet aftrekbaar, wel zijn andere autokosten aftrekbaar. De kosten voor het privégebruik van een zakelijke auto mogen worden afgetrokken van de winst. Ook tolkosten en bijvoorbeeld kosten voor het gebruik van een veerpont vallen hieronder.
Je werkgever is overigens niet verplicht je een eigen bijdrage te berekenen. Uit het mobiliteitsonderzoek van VZR - Wat beweegt de zakelijke rijder - is de hoogte van de eigen bijdrage gemiddeld €120, in 2021 was dit nog €117.
Auto op de zaak zetten
De bijtelling voor de inkomstenbelasting bedraagt € 6.250. Het belastingvoordeel bedraagt dus 42% van (€ 7.926 -/- € 6.250) = € 704. Daarnaast moet je voor het privégebruik 2,7% btw over de cataloguswaarde afdragen, € 675 dus.