Als je vele kilometers per jaar rijdt, is het verstandig om een diesel te rijden. De brandstofprijs van diesel ligt lager dan die van benzine. Dus hoe meer kilometers, hoe goedkoper je rijdt. Echter is de wegenbelasting van een diesel aanzienlijk hoger dan die van een benzineauto.
Als brandstof aan de pomp is diesel zijn prijsvoordeel weliswaar kwijtgespeeld, maar dieselmotoren zijn nog steeds zuiniger dan benzinemotoren, en dan vooral op de snelweg. Kortom, een dieselwagen blijft een verstandige keuze voor wie professioneel veel kilometers aflegt.
Het einde van de diesel is nabij
Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto's in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
Het tijdperk van de benzine- en dieselmotor nadert in Europa zijn einde. Vannacht spraken de Europese klimaatministers af dat vanaf 2035 nieuwe auto's met een verbrandingsmotor niet meer mogen worden verkocht in Europa.
Nieuwe dieselwagens zijn normaliter nog aardig wat waard, maar geen handelaar of dealer kan dat bieden omdat de vraag simpelweg nihil is.” Hierdoor kun je je nieuwe dieselauto wel verkopen, maar is het bedrag dat je ervoor verdiend beduidend lager dan wanneer de dieselauto wel meer verkocht zou worden.
Tegenwoordig is dat geen reden meer om een diesel te rijden. De literprijzen zijn vaak hoger dan die van benzineauto's en oude diesels worden steeds vaker uit stadscentra geweerd. De dieselauto zit in het verdomhoekje.
Voordelen Diesel:
Lagere CO2 uitstoot dan een benzineauto – beter voor de opwarming van de aarde. Zuiniger in verbruik. Lagere brandstofkosten per liter. Comfortabel rijden door hoge koppel van motor.
Bij de meeste van deze merken zitten er nog diesels in het aanbod. Audi, BMW, Mercedes-Benz, Land Rover, Skoda, Hyundai, Kia: je zal er de komende jaren nog een zelfontbrander kunnen kopen. Of toch in de middelgrote en grote modellen – voor stadsauto's is een dieselmotor in verhouding te duur geworden.
Dieselrijders moeten even opletten
Die worden namelijk strenger getest. Of om in de woorden van de RDW te spreken: Vanaf 1 januari 2023 moet er een deeltjesteller gebruikt worden bij de periodieke keuringen van dieselvoertuigen met een roetfilter.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Op 1 september 2027 volgt een verstrenging voor dieselwagens. Vanaf dan zijn enkel euronorm 6d en hoger nog toegelaten. Vanaf 1 januari 2028 worden dan ook de regels voor benzinewagens nog aangepast en moeten zij euronorm 4 of hoger hebben.
De nadelen van een dieselauto
Hoewel de dieselprijs aan de pomp wel voordeliger is dan benzine, is de wegenbelasting helaas duurder. Dit komt doordat een dieselmotor veel zwaarder is. Ook als je iemand bent die veel om het milieu geeft kun je beter niet in een diesel auto rijden.
Diesel is ongeveer € 34 eurocent per liter goedkoper dan benzine. Al bij al maakt dit dat het omslagpunt van een moderne diesel al tussen de 10.000 a 15.000km ligt. Tevens zijn de onderhoudsintervallen aanzienlijk groter bij een diesel. Men dient ook naar het aanbod te kijken.
Er wordt over het algemeen als maatstaf gehanteerd dat je bij een nieuwe auto beter kan kiezen voor benzine als je minder dan 15.000 kilometer per jaar rijdt. Als je meer dan 35.000 kilometer per jaar rijdt is Diesel of LPG altijd goedkoper. Wanneer je in het midden van deze waarden zit is het verschil niet zo groot.
Voor bepaalde personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden, geldt sinds 1 januari 2020 een fijnstoftoeslag op de motorrijtuigenbelasting. Zo wil de overheid het bezit en gebruik van dieselauto's ontmoedigen en de luchtvervuiling door deze auto's aanpakken.
Want op de peildatum staat die met 2,115 euro per liter hoger dan die van Euro95. Eind augustus 2022 gebeurde dat voor het eerst dat diesel duurder was dan benzine. “De prijs voor diesel blijft hoog, omdat het een substituut-product is voor gas. De prijs van diesel zit gekoppeld aan die van gas.
Als je retourleiding terug naar je tank gaat, krijgt je motor koudere diesel. Dat kan schelen op het vermogen/prestatie van je motor. Kouder is beter. Als je retourleiding direct terug naar je filter of brandstofpomp gaat is de diesel altijd warm(er) en verlies je daardoor vermogen.
Wanneer je op onderhoud moet, zal je bij een diesel vaak wat meer moeten betalen. De logische reden hierachter is dat in een dieselmotor meer fragiele en ingewikkelde onderdelen, zoals een roetfilter, zitten die duur zijn om te laten vervangen.
montreal-onderzoek-diesel-benzine. De metingen wezen uit dat benzineauto's bij 22°C gemiddeld tien keer zo veel schadelijke deeltjes produceren dan diesels. Bij -7°C is dat zelfs 62 keer zo veel, wegens de nadelige invloed van de koude start: de katalysator is dan nog niet opgewarmd.
Rijdt u in een personen- of bestelauto op diesel? Dan gelden de volgende verkeersregels. Momenteel zijn er 4 steden in Nederland die een milieuzone hebben voor personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht.
Voor een gebruikte dieselauto is de ideale jaarkilometrage minder dan 100.000 km. Je kunt echter goede voertuigen vinden tussen 100.000 en 200.000 km, wetende dat dieselmotoren een uithoudingsvermogen hebben dat veel verder gaat dan deze grens.
Rijden op diesel
De prijs van 1 liter diesel is momenteel ongeveer € 1,50. Met deze liter diesel rijdt een gemiddelde auto 15 km, oftewel 1,50/15 = 10 eurocent per kilometer.
Waar een dieselmotor vaak meer koppeling heeft, heeft een benzinemotor meestal meer vermogen. Hierdoor kan je sneller optrekken. Dit houdt in dat je in minder tijd op een hoge snelheid kan komen. In de praktijk wordt het verschil tussen de benzinemotor en de dieselmotor steeds kleiner.