In 2025 betaalt men echter maar een kwart (25 procent) van de mrb. Vanaf 2026 betaalt men als bezitter van een elektrische auto de volledige mrb. Voor plug-in hybrides met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50 gram per kilometer is er een halftarief; oftewel de helft van de normaal verschuldigde MRB.
Deze semi-elektrische voertuigen (die minder dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoten) betalen de helft: tot 2025 geldt een korting van 50%, in 2025 is dit 25% korting en vanaf 2026 betaal je evenveel wegenbelasting als reguliere benzineauto's.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
De wegenbelasting wordt per 2025 verhoogd naar 25% van het reguliere tarief en 100% vanaf 2026.
De motorrijtuigenbelasting na 2025
Vanaf 2025 geldt de motorrijtuigenbelasting ook voor elektrische auto's. In 2025 krijg je als je elektrisch rijdt nog een korting van 75%. Daarna betaal je het volledige bedrag.
Was aanvankelijk aangekondigd dat de regeling tot en met 2020 zou gelden, inmiddels is besloten dat de vrijstelling van MRB tot en met 2024 geldt. Dit geldt overigens ook voor aanschafbelasting van een elektrische auto (BPM).
Restwaarde elektrische auto
Na vier jaar rijden is een elektrische auto nog ongeveer de helft van de nieuwprijs waard. Dat is vergelijkbaar met de waardevermindering van een middelgrote benzineauto. Een dieselauto is na die periode iets meer dan 40 procent van de nieuwprijs waard.
Levensduur: hoe lang gaat de accu in een elektrisch voertuig mee? Volgens experts gaat het batterijpakket onder normale omstandigheden tussen de 10 en 20 jaar mee, voor dit vervangen dient te worden. De meeste automerken hanteren bij elektrische auto's een garantieperiode van 8 jaar of 160.000 kilometer.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Het kabinet heeft dit belastingvoordeel verlengd tot en met 2024.
Geen wegenbelasting (MRB).
Voor een volledig elektrische auto ben je vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB), ook wel wegenbelasting genoemd. Ook deze vrijstelling blijft gehandhaafd tot en met 2024. Dit levert een besparing van enkele tientjes tot meer dan honderd euro per maand op.
Wegenbelasting gaat in 2023 met 4,75 procent omhoog
Ook in 2023 is dat het geval. Er is een nieuw belastingplan en in dit plan is besloten dat de wegenbelasting in 2023 met 4,75 procent omhoog gaat. Let op: dit betreft alleen het gedeelte dat de rijksoverheid in rekening brengt.
Op dit moment zijn EV's vrijgesteld van wegenbelasting, maar dat is over minder dan twee jaar voorbij. Vanaf 2025 gaan bestuurders van elektrische auto's wegenbelasting betalen. In het eerste jaar krijgen ze nog 75 procent korting, maar in 2026 moeten ze de volle mep betalen.
De wallbox of laadpaal thuis
Reken tussen de € 600 en € 1.500 voor zo'n laadpaal, afhankelijk van de specificaties. Wil je een losse paal om het laadpunt 'vrij' neer te zetten en niet op te hoeven hangen? Die zijn al gauw € 200 extra.
Ruim 1,8 miljoen elektrische auto's in 2025.
Omdat elektrische auto's naar verwachting steeds betaalbaarder worden, neemt het subsidiebedrag voor nieuwe elektrische auto's jaarlijks wat af tot € 2550 in 2024. Daarna is er (vooralsnog) geen subsidie meer mogelijk. De aanschafsubsidie voor gebruikte elektrische auto's geldt ook tot 2024, maar blijft hetzelfde.
Tabel percentage bijtelling 2023
De zonnecellen moeten een vermogen hebben van ten minste 1 kilowattpiek en de accu mag geen lood bevatten. Voor andere nulemissie-auto's geldt de 16% bijtelling slechts tot en met een cataloguswaarde van € 30.000. Voor het deel daarboven geldt de bijtelling van 22%.
Competitieve prijs. De prijzen van gewone hybrides zijn tegenwoordig zeer aanvaardbaar ten opzichte van diesels, waardoor ze economisch interessant worden. Vooral omdat ook hun verbruik vergelijkbaar is met dat van een dieselauto.
De plug-in hybride valt op dit moment onder de uitdoofregeling, maar blijft nog steeds een fiscaal aantrekkelijke keuze als u deze zo snel mogelijk inschrijft. De plug-in hybride is nog volledig fiscaal aftrekbaar tot en met eind 2024. Vanaf 2025 zal de aftrekbaarheid jaarlijks met 25% dalen.
Toekomst MRB
In 2025 wordt dit omgezet naar het kwarttarief en vervolgens in 2026 naar het voltarief. Om overstimulering van EV's te voorkomen worden deze plannen jaarlijks gemonitord en indien nodig bijgesteld. Voor zeer zuinige auto's blijft tot en met 2024 het halftarief MRB gelden.
De populaire Audi e-tron is voor de tweede keer op rij verkozen tot 'EV van het Jaar' in het topsegment.
Elektrisch rijden is beter voor het milieu en ook nog eens voordeliger. En wanneer een elektrische auto ook nog eens Vehicle-to-Home (V2H) ondersteund, kan je de auto ook als thuisbatterij gebruiken.
De verwachte levensduur van een laadpaal is ongeveer 5 tot 10 jaar. Uiteraard hangt dit af van verschillende factoren.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Het voordeel van elektrische auto's is dat het geen uitlaatgassen uitstoot het nadeel is dat er ook bij het opwekken van elektriciteit stoffen vrijkomen. Ook de bouw van een accu is niet klimaatneutraal, net zo min als dat van een benzine of dieselmotor is.
In dit geval heb je bij een jaarlijks kilometrage van 15.000 kilometer minimaal tien zonnepanelen nodig. Rijd je 20.000 kilometer, dan moet je ten minste veertien zonnepanelen hebben. Afhankelijk van het aantal laadpalen en zonnepanelen dat je kunt plaatsen, kun je meerdere elektrische auto's van stroom voorzien.