Jaarlijks raken meer dan 430.000 personen betrokken bij een verkeersongeluk. Hiervan belanden zo'n 130.000 mensen op de spoedeisende hulp. En meer dan 600 personen overlijden aan de gevolgen van een verkeersongeval.
In 2022 vielen er 737 doden in het verkeer in Nederland [i], 155 meer dan in 2021. Hiermee is het aantal verkeersdoden weer terug op het niveau van vóór 2009. Bijna vier op de tien van de verkeersdoden bestaat in 2022 uit fietsers (291; 39%) en ruim drie op de tien is auto-inzittende (225; 31%).
Wij zijn in Nederland inmiddels met 17,4 miljoen Nederlanders. De kans op een ongeluk met letsel tot gevolg is dan 2,5%! Dat is 1 op de 40 mensen die te maken krijgt met een ongeluk.
Het aantal verkeersongelukken met dodelijke afloop is het afgelopen jaar flink gestegen. Volgens voorlopige cijfers van Smart Traffic Accident Reporting (STAR) waren er vorig jaar 578 verkeersongelukken met ten minste één dode. In 2021 waren dat er 491. Het gaat om ongelukken die door de politie worden geregistreerd.
Wie naar de cijfers kijkt ziet dat jongeren tussen de 18 en 24 jaar relatief veel ernstige ongelukken veroorzaken waarbij doden vallen. Bij 25-plussers gaat dat aantal drastisch naar beneden, maar vanaf de 65 jaar neemt het aantal ernstige ongelukken weer toe.
De discussie komt u vast bekend voor: wie rijden beter, mannen of vrouwen? De ANWB komt met het antwoord op basis van onderzoek via de Veilig Rijden-app. Het verlossende antwoord is: mannen rijden veiliger dan vrouwen.
Anders gezegd: vrouwen zijn betrokken in minder ernstige ongevallen dan mannen. Andere cijfers bevestigen ook dat vrouwen minder ernstige ongevallen hebben: ongevallen waarbij er een vrouwelijke bestuurster betrokken was, hebben twee keer minder vaak een dodelijke afloop dan de ongevallen met een mannelijke bestuurder.
Verkeersdoden naar vervoerswijze
De meeste verkeersslachtoffers in 2021 waren fietsers (207) en inzittenden van een personenauto (175). Van de verkeersdoden in de auto waren 137 bestuurders en 38 passagiers. Daarnaast overleden 52 motorrijders, 49 bromfietsers, 43 voetgangers en 32 bestuurders van een scootmobiel.
Mannen veroorzaken meer ongelukken dan vrouwen, blijkt keer op keer uit cijfers van verzekeraars en overheidsinstanties. Zo was volgens een rapport van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid slechts 34 procent van de autobestuurders die in 2013 betrokken was bij een verkeersongeluk een vrouw.
In Nederland gebeuren de meeste verkeersongelukken op kruispunten en N-wegen, waar de snelheid relatief hoog ligt. Van de dodelijke verkeersongelukken gebeurde 62% op N-wegen. Hier is het dus extra belangrijk om rustig en voorzichtig te rijden.
Het is een feit: statistisch gezien is de kans op een ongeval in een vliegtuig ongeveer 1 op 188.364 (2019) en is dus veel kleiner dan in een auto. Het ongevallencijfer in de burgerluchtvaart is de laatste jaren aanzienlijk gedaald, ondanks een voortdurende toename van het aantal vliegtuigpassagiers.
Uit deze analyse blijkt dat in Rotterdam de meeste verkeersongelukken plaatsvonden, maarliefst 6280. Totaal zijn in 2020 103.000 verkeersongevallen geregistreerd. De top 5 ziet er als volgt uit: Rotterdam 6.280.
Hoogste aantal omgekomen fietsers in 27 jaar
In 2022 kwamen 291 fietsers om het leven in het verkeer. Dat zijn 84 meer fietsslachtoffers dan het jaar ervoor, en is het hoogste aantal sinds 1996 (het begin van de registratie). Daarnaast hadden 225 inzittenden van een personenauto een fataal ongeluk, 50 meer dan in 2021.
Statistisch gezien is de kans op een verkeersongeval met een dodelijke afloop het grootst op een vrijdag in de maand oktober tussen 12 en 15 uur.
Welke straffen kan de rechter opleggen bij een dodelijk verkeersongeluk? Dat varieert van een boete, een taakstraf, ontzegging van de rijbevoegdheid tot een (voorwaardelijke) gevangenisstraf. Gaat het om een overtreding, dan volgt een relatief lichte straf: hoogstens twee maanden hechtenis en 3.900 euro boete.
Licht letsel maximaal € 3.500,- Matig letsel maximaal € 9.000,- Ernstig letsel maximaal € 21.000,- Zwaar letsel maximaal € 43.000,-
Grootste oorzaak is menselijk falen
Uiteindelijk is de voornaamste oorzaak van ongelukken dus niet (gebrekkige) infrastructuur, maar menselijk handelen. "Zo'n 95 procent van alle verkeersongevallen ontstaat als gevolg van menselijk falen.
Van de verkeersongevallen in Nederland komt ruim 95 procent door menselijke fouten, meldt Veilig Verkeer Nederland.
De afgelopen 10 jaar kwamen er zo'n 28% motorrijders bij. Het aantal ongevallen daalde tijdens diezelfde periode met 24%. De veiligheid van motorrijders is er dus nationaal gezien op vooruitgegaan. De gemiddelde leeftijd van de motorrijders in ongevallen is met 5 jaar toegenomen.
Malta, Nederland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk blijven de laagste verkeersongelukken melden, met minder dan 30 sterfgevallen per miljoen inwoners. Vier landen melden nog steeds meer dan 90 doden per miljoen inwoners: Bulgarije, Letland, Litouwen en Roemenië.
De automobilist weet de veelbesproken weg goed te vinden. Op een werkdag rijden er zo'n 70.000 auto's in beide richtingen overheen. De A4 kan er 120.000 per dag aan. Dit aantal wordt waarschijnlijk in 2020 gehaald.
Jaarlijks komen er wereldwijd tijdens verkeersongevallen meer dan 1,35 miljoen mensen om het leven. En dat is volgens onderzoekers in een nieuwe studie gepubliceerd in The Lancet onnodig en veel te veel. “De meeste verkeersdoden zijn te voorkomen,” zegt onderzoeker Adnan Hyder.
Mannen even wegkijken nu, want uit onderzoek van het British Medical Journal blijkt dat vrouwen nog steeds betere chauffeurs zijn dan mannen. Mannen vormen een groter risico voor medeweggebruikers en rijden vaker in gevaarlijkere voertuigen. Dit blijkt uit onderzoek, bestaande uit vier data sets.
Volgens Brits onderzoek is het bewezen: vrouwen rijden beter dan mannen. Bijna 1400 automobilisten werden beoordeeld op zaken als bumperkleven, houden aan de snelheid en de bocht afsnijden. Vrouwen scoren gemiddeld 23,6 van de 30 punten, tegen 19,8 voor mannen.
We kunnen je geruststellen: ja, dat mag. Je auto blijft gewoon verzekerd als iemand anders achter het stuur zit.