N.V. Nederlandse Spoorwegen (NS) is een Nederlandse spoorwegmaatschappij en naamloze vennootschap, waarvan de aandelen in handen zijn van de Nederlandse overheid.
Het Rijk bepaalt wie verantwoordelijk is voor de aanleg, het beheer en het onderhoud van het spoor. ProRail is verantwoordelijk voor het spoorwegnet van Nederland. Bijvoorbeeld de rails, wissels en beveiligingssystemen.
ProRail zorgt namens de overheid voor aanleg, onderhoud en beheer van het Nederlandse spoorwegnet. Inclusief alle bijbehorende voorzieningen: tunnels, overwegen, bovenleiding, seinen, wissels en stations. ProRail verdeelt ook de capaciteit op het spoor, en is verantwoordelijk voor de railverkeersleiding.
De NS is een voormalig semi-overheidsbedrijf waarvan alle aandelen nog steeds in handen zijn van de Rijksoverheid. Het bedrijf is in de periode 1995-2002 geprivatiseerd. De NS is een van de grootste werkgevers van Nederland.
ProRail besteedt het onderhoud van het spoor uit aan erkende spooraannemers. Zij inspecteren de kwaliteit van de rails, de wissels en de ballast.
Het aanleggen van een stuk spoor kost ongeveer 500 tot 600 euro per meter. Afhankelijk van de methode. Als je beton moet storten oid, dan kost het nog veel meer. Een station als Breda heeft 132 miljoen Euro gekost.
Een trein heeft geen stuur en is dus onbestuurbaar. Doordat hij op de rails rijdt kan er dus voor gezorgd worden dat de trein daarheen gaat waarheen wij dat willen. De rails wordt daar dan heengelegd.
De enige aandeelhouder van NV Nederlandse Spoorwegen is de Nederlandse Staat. De aandeelhoudersrol wordt vervuld door het ministerie van Financiën. Jaarlijks, binnen zes maanden na afloop van het boekjaar, vindt de algemene vergadering plaats.
Koolmees verdient bijna half miljoen bij de NS
De top van de NS verdiende samen ruim 2 miljoen euro. Topman Wouter Koolmees verdiende afgelopen jaar ruim 88.000 euro in twee maanden tijd. Hij trad namelijk pas aan per 1 november. Op jaarbasis gaat hij zo'n 490.000 euro verdienen.
ProRail, de beheerder van het Nederlandse spoornetwerk, wordt met ingang van 1 januari 2021 een zelfstandig bestuursorgaan (zbo).
– De provincies subsidiëren de regionale vervoerders naar schatting voor 100 miljoen. – De vervoerders betalen 332 miljoen aan ProRail voor gebruik van het spoor. – ProRail ontvangt 2,0 miljard aan subsidie van de overheid. Terughoudendheid is echter geboden.
ProRail is spoorwegbeheerder. Dit betekent dat wij verantwoordelijk zijn voor het onderhoud, de vernieuwing, de uitbreiding en de veiligheid van het Nederlandse spoorwegnet.
De NS zijn een commercieel bedrijf met de staat als enig aandeelhouder, Prorail staat op enige afstand van het ministerie van verkeer en waterstaat, maar is daarvan wel onderdeel. Bij de Nederlandse Spoorwegen werken ongeveer 25000 mensen en Prorail heeft circa 3000 werknemers in dienst.
Langs het spoor lopen is levensgevaarlijk en is een belangrijke oorzaak van vertragingen. Bijna 30% van alle treinvertragingen , zo'n drie en een half uur per dag, wordt veroorzaakt door mensen die onbevoegd op en langs het spoor lopen. In 2016 kreeg ProRail 3.105 meldingen van spoorlopers.
ProRail is een niet-beursgenoteerde vennootschap. Het bestuur van de vennootschap wordt gevormd door drie statutair directeuren. De raad van commissarissen houdt toezicht. De Nederlandse staat is, via Railinfratrust bv, de enige aandeelhouder van ProRail bv.
Aandeelhouder. Enig aandeelhouder van de NV Nederlandse Spoorwegen is de Nederlandse Staat. De aandeelhoudersrol van de vennootschap wordt vervuld door het Ministerie van Financiën.
Over het UK National Rail netwerk
In het VK wordt het treinnetwerk bediend door National Rail. Alle treinbedrijven in Groot-Brittannië (Engeland, Schotland en Wales) werken onder de richtlijnen van National Rail, die hoofdverantwoordelijk zijn voor de administratie van boekingen van passagiers.
In 1995 splitst NS zich op aangeven van de overheid in een commerciële NS Groep en een drietal 'taakorganisaties,' Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding. De laatste werken in opdracht en voor rekening van de overheid aan aanleg, onderhoud en beheer van het spoor.
Kamer van Koophandel. Ook via het handelsregister kan informatie over aandeelhouders worden gevonden. Iedereen mag een uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel opvragen. In het uittreksel staat wie de aandeelhouders zijn.
Onze organisatie
NS bestaat onder andere uit de bedrijfsonderdelen NS Operatie (gemiddeld over 2021 circa 13.400 medewerkers), Commercie & Ontwikkeling (circa 700), NS Stations (circa 2.700, inclusief retail), en staf- en centrale diensten als HR, Finance en IT (circa 2.200).
'Als ik op een vol plein ga staan en abrupt naar boven kijk, zul je zien dat er 20 tot 30 mensen hetzelfde doen. Die mensen worden geactiveerd om hetzelfde te doen. Dat bepalen de spiegelneuronen in ons brein. Als er één iemand achter de trein aan gaat lopen, gaan anderen dat dus ook doen.
De stenen vormen het ballastbed waarin de betonnen of houten dwarsliggers (spoorbielzen) liggen. Daarop liggen de spoorstaven waar de trein overheen rijdt. De stenen zorgen ervoor dat spoor in een rechte lijn blijft liggen, dempen trillingen en voeren overtollig regenwater af.
Maar welke plek is nou het veiligst om te zitten? Om zo veilig mogelijk te reizen, kun je het beste in de middelste treincoupés gaan zitten. Mocht er een ongeluk gebeuren aan de voor- of achterkant van de trein, dan heb je zo de minste kans op eventuele verwondingen.