Wat is een 10-minutengesprek? De meeste scholen organiseren enkele keren per jaar een 10-minutengesprek. Tijdens dit gesprek vertelt de leerkracht aan ouders hoe het gaat met de voortgang van hun kind. Doorgaans worden ook het schoolrapport en de toetsresultaten besproken.
Binnenkort is er een oudercontact op school. Je kan dan praten met de meester of juf over je kind. Je kan veel vragen stellen: “Doet mijn kind het goed op school? “ “Zijn er problemen?” “Wat is het probleem precies?” “Werkt mijn kind goed mee?” …
Met een oudergesprek wissel je informatie uit met de ouders. Je bespreekt de prestaties van het kind op school, maar ook hoe het kind zich thuis gedraagt. Met sommige ouders verloopt het oudergesprek soepel, terwijl het 10-minutengesprek met andere ouders wel een uur lijkt te duren.
De belangrijkste kenmerken van een goed gesprek zijn: De tijd nemen, contact maken en actief luisteren. Respecteren en verplaatsen in het standpunt van de ander. Gelijkwaardigheid en tweerichtingsverkeer.
Je kunt een gesprek beginnen over jezelf of je kunt juist belangstelling tonen voor de ander. En kijk eens waar je bent op dat moment. Misschien kun je iets over de aanwezigen zeggen, over de omgeving, over jouw reden waarom je daar op dat moment bent. Kijk, observeer en doe inspiratie op.
Taal en rekenen zijn belangrijke vakken voor leerlingen op de basisschool. Leerlingen moeten deze vakken voldoende beheersen om na de basisschool voortgezet onderwijs te kunnen volgen. De referentieniveaus voor taal en rekenen geven aan wat leerlingen moeten kennen en kunnen op het gebied van taal en rekenen.
Als ouder mag je verwachten dat school het beste met je kind voorheeft en zo goed mogelijk wil helpen in de ondersteuning. Andersom verwacht school dit ook van jou als ouder. Jullie kijken beiden op jullie eigen manier naar jouw kind. Jij weet goed hoe je kind zich thuis en op andere plekken gedraagt.
Een diepte-interview is semigestructureerd. Het gesprek tussen de interviewer en de respondent wordt in een bepaalde richting geleid. De interviewer wil zo veel mogelijk informatie vergaren van de respondent. Daarom zorgt de interviewer ervoor dat er interactie ontstaat en de respondent vrijuit kan praten.
De open vraag. De open vraag wordt meestal gebruikt bij de start van een nieuw onderwerp in het gesprek en stimuleert tot nadenken over het onderwerp. ...
Ritselende bladeren in de wind, een mug of een moderne pc halen maar net zo'n 10 dB. Fluisteren bereikt ongeveer 30 dB en een normaal gesprek ligt ongeveer op 60 dB.
Het 'goede gesprek' is het plan-, functionerings- en beoordelingsgesprek in één. Waar in de traditionele HR-gesprekscyclus een duidelijk onderscheid bestaat tussen de drie gesprekken wordt in de methodiek van het goede gesprek deze drie gesprekken samengevoegd in één gesprek.