Helaas. In 2023 is er op landelijk niveau geen subsidie voor particulieren die een laadpaal aan huis willen. Je bent voor de overheid een particulier wanneer het oplaadpunt op 'persoonlijke titel' wordt aangeschaft.
Momenteel zijn er geen subsidies voor het kopen van een laadpaal om jouw elektrische auto thuis op te laden.
Hoeveel bedraagt de belastingvermindering voor je laadpaal? Sinds 1 september 2021 kan je max. € 1.500 per laadpaal inbrengen in je belastingen. Van dat bedrag krijg je dan 45% terugbetaald (max.
Subsidie voor een particuliere laadpaal thuis
Als je een nieuwe elektrische auto koopt kun je €2.950 subsidie krijgen in 2023 en als je een occasion koopt €2.000. De bijbehorende laadpaal moet je gewoon volledig uit eigen zak betalen.
De fiscale aftrek van de afschrijving wordt gebracht op: 200% voor afschrijvingen met betrekking tot investeringen in operationele en publiek toegankelijke laadstations gedaan in de periode van 1 september 2021 tot en met 31 maart 2023.
De meeste werkgevers kiezen ervoor om de kosten voor de aanleg van een laadpaal onder te brengen bij het bedrag dat je als werknemer voor het leasen van de auto betaalt. Als de leaseperiode voorbij is, mag de laadpaal blijven staan. In de meeste gevallen wordt je dan gratis eigenaar van het laadpunt.
Door heel Nederland staan (semi-)publieke oplaadpunten. Aan de openbare weg, maar ook bij bedrijven en parkeergarages. Sommige laadpalen zijn gratis, maar doorgaans heb je een abonnement nodig om te kunnen laden. In sommige gemeenten kun je zelf een publieke laadpaal aanvragen.
Wat kost een laadpaal thuis? Over het algemeen geldt dat de aanschafkosten voor een laadpaal thuis variëren tussen de 500 en 2500 euro. De totale kosten van een laadpaal hangen af van verschillende factoren zoals de toepassing, locatie (afstand van de meterkast), installatiekosten en het type laadpaal.
De laadpaal of wandlader thuis
Gemiddeld betaal je tussen de € 500,- en € 1.200,- voor een eigen laadpaal of wandlader. Dat zijn de kosten van de laadpaal of wandlader, exclusief installatie en het aanpassen van de meterkast. Laadpalen met een hoog vermogen (meer dan 11 kW) laden sneller, maar zijn soms ook duurder.
Afhankelijk van het soort laadpaal (monofasig of driefasig) bedraagt het prijskaartje van 600 euro tot 1.500 euro. Daarbovenop komt nog de kostprijs van verplichte keuring (100 euro) en de installatiekosten.
Als laadpaal eigenaar kun je verdienen aan het laadtarief voor externe gebruikers. De gebruikers die een laadsessie starten, betalen het door u ingestelde laadtarief per kWh. De laadpalen staan jaren en de aantal laadsessies zullen in de komende jaren alleen maar toenemen, daarmee is de investering snel terugverdient.
Belastingvermindering voor particulieren
Wil je als particulier een laadpaal bij je thuis installeren, dan kan je 45% belastingvermindering krijgen tot 31 december 2022. De belastingvermindering verloopt vervolgens degressief, en zal in 2023, 30% en van 1 januari 2024 tot 31 augustus 2024, 15% betreffen.
Vraagt u een publieke laadpaal aan, dan zal dit door de gemeente worden goedgekeurd en mag iedereen met een elektrische auto ervan gebruikmaken. Zakelijk geldt dezelfde regel als particulier: bij gemeentegrond zult u een vergunning moeten vragen, bij eigen grond mag het zonder restricties.
Om een openbare laadpaal aan te vragen begin je bij de website van je gemeente. Bijna alle gemeenten hebben een pagina waarop uitgelegd staat hoe je een laadpaal kunt aanvragen en wat de voorwaarden zijn. Het aanvraagproces wordt uitbesteed aan bijvoorbeeld Vattenvall, openbaarladen.nl of MRA-Elektrisch.
Wie benzine of diesel tankt, betaalt met bankkaart of cash. Wil de eigenaar van een elektrische auto afrekenen aan een publieke laadpaal, kan dat enkel met een card of chip van de laadpalenbouwer/beheerder.
Een eigen laadpaal van Zonneplan kost €800 tot €3100, inclusief installatie. Dat de kosten zo uiteen kunnen lopen komt doordat de exacte prijs afhankelijk is van je wensen, voorkeuren en eventueel bijkomende kosten voor bijvoorbeeld het aanpassen van je meterkast of graafwerkzaamheden.
Gemiddelde prijs
Een laadbeurt van 15,3 kWh komt daarmee op € 7,04. Stel dat je de 15.000 kilometer die je per jaar rijdt volledig thuis kunt laden, dan kost dat hiermee zo'n € 1056 per jaar (€ 0,07 per km).
De verwachte levensduur van een laadpaal is ongeveer 5 tot 10 jaar. Uiteraard hangt dit af van verschillende factoren.
Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig.
Of u een 1-fase of 3-fase installatie nodig hebt is afhankelijk van welke en hoeveel elektrische apparaten u heeft. Hoe meer u er gebruikt, hoe eerder u een fase-3 groepenkast nodig heeft. Met niet al te veel stroom vragende apparaten voor in huis volstaat een fase-1 groepenkast.
Is het een laadpaal voor particulier gebruik, dan heb je geen vergunning nodig. Pas als je een openbare laadpaal wilt hebben, komt er papierwerk bij kijken. Maar wil je gewoon dat je met je eigen auto elke ochtend met een volle accu op pad kunt, dan is het enige regelwerk de installatie van de laadpaal thuis.
Het opladen is helmaal gratis.
De gratis laadpunten worden meestal geïnstalleerd op de parkings van winkelcentra, supermarkten of zelfs bioscopen. Wees echter voorzichtig, deze praktijk staat op het punt te verdwijnen. Er zijn ook gratis laadpunten in hotels, restaurants en autodealers.
Je kunt ervoor kiezen om zonder rompslomp te kunnen laden. Dat betekent geen gedoe met pasjes, druppels of sleutels. Je kunt zelf je auto opladen en als je partner ook een elektrische auto heeft, kan die ook zo gebruik maken van de laadpaal. In feite kan dan iedereen je laadpaal thuis gebruiken.