De beslissingsbalans maakt duidelijk dat er voor- en nadelen kleven aan niet- veranderen, maar tegelijkertijd ook aan wel-veranderen. Vaak lijken de nadelen van niet-veranderen op de voordelen van veranderen. Net als dat de nadelen van veranderen lijken op de voordelen van niet-veranderen.
Motiverende gespreksvoering heeft als doel om gedragsverandering bij cliënten op gang te brengen. In de eerste fase staat het ontwikkelen van de motivatie van de cliënt om te veranderen centraal.
Mensen neigen namelijk te geloven wat ze zelf zeggen.
Maar het omgekeerde is ook waar. Wanneer je vraagt naar redenen om niet te veranderen, of naar belemmeringen, dan praat de ander zich eigenlijk bij verandering vandaan. De keuze van jouw vragen is dus heel belangrijk wanneer je coacht.
De rest van het gesprek blijf je open en “evocatieve” (reactie uitlokkende) vragen stellen. Geef verschillende opties – “Kan het niet ook zijn dat je te weinig nachtrust krijgt, met die kleine nu?” – en leid de vragen richting een betere situatie: “Wat vind je zelf vervelend aan de huidige situatie?”
In jargon noemen we dit het uitlokken van verandertaal. Met behulp van het stellen van open vragen stel je iemand niet alleen in staat zich een beeld te vormen van de gewenste situatie. Doordat iemand hardop nadenkt en uitspraken doet over de gewenste situatie, komt een intrinsiek acceptatieproces op gang.
Het duidt op ambivalentie en dat betekent dat er een tegenstelling zit in het gevoel. Gevoelens van toekeer en afkeer, liefde en haat, verdriet en opgelucht, genegenheid en boosheid wisselen elkaar af.
Het ontlokken van verandertaal kan op verschillende manieren. Misschien is de belangrijkste techniek wel dat je als coach opmerkzaam wordt. Mensen spreken regelmatig verandertaal uit die wij niet horen, of die we negeren, omdat we alle nadruk leggen op de bezwaren, op de weerstand.
U ervaart hoe u een goede dialoog kunt krijgen met de ander. U bent zich bewust hoe u richting kunt geven aan het gesprek door te begrijpen waar de ander staat. De nadruk ligt op het herkennen van uw eigen aandeel in de communicatie met de ander, ter voorkoming van misverstanden, weerstand en wellicht een conflict.
Motiverende Gespreksvoering (MGV) vereist flexibel en strategisch gebruik van enkele gesprekstechnieken (c.q. kernvaardigheden) om iemands motivatie en bereidheid tot verandering te ontlokken en te versterken. De gesprekstechnieken zijn: Open vragen stellen. Reflectief luisteren.
Wat is motiverende gespreksvoering? Motiverende gespreksvoering is een methode voor het voeren van gesprekken, waarbij de cliënt of patiënt in feite zichzelf overtuigt om te veranderen. Hierbij wordt de focus gelegd op wat bij de persoon speelt dat de verandering tegenhoudt.
Motiverende gespreksvoering (MGV), ontwikkeld door Miller en Rollnick (2014), is een gespreksstijl die systematisch aandacht besteedt aan de motivatie voor gedragsverandering.
Zorg voor een ordelijke en overzichtelijke structuur. Bepaal vooraf wat je wanneer gaat zeggen en geef tijdens het gesprek aan wat wanneer komt. Je kunt ook structuur aanbrengen door hardop te denken en te benoemen wat je zegt. Stem je taalgebruik af op het niveau en het referentiekader van je gesprekspartner.
Helaas – dat verliefde gevoel van het begin komt niet zomaar terug. Die overgeslagen vonk blijft zo'n zes maanden tot één jaar hangen – daarna verdwijnen de 'geluksstofjes' uit ons lichaam en gaat het verliefde gevoel over in houden van. Probeer daarom niet om datzelfde gevoel terug te krijgen.
Wat is reflectief luisteren? Reflectief luisteren is beredeneerd gissen naar wat iemand bedoelt, en dit als een soort samenvatting op een stellende manier terug geven.
Motiverende gespreksvoering heeft vier uitgangspunten: partnerschap, acceptatie, compassie en ontlokken. Dit zijn belangrijke waarden die ervoor zorgen dat de ander het belang van gedragsverandering gaat inzien. Beide gesprekspartners zijn gelijkwaardig. Dit is essentieel.
Ontlokken is een gezamenlijk creatief proces, waarbij je de motivatie om te veranderen bij de ander ontlokt, herkent en versterkt.
We onderscheiden vier soorten gesprekken die in verschillende situaties tot een vruchtbaar gesprek kunnen leiden: redevoering, dialoog, debat en tirade.
Een gesprek bestaat uit een voorbereiding, een introductie, de kern van het gesprek en de afsluiting en afspraken.