Deze papieren bewaar je voor de fiscus vijf jaar lang na het overlijden van de schenker.
Bewaartermijn administratie
Dat is de verplichte bewaartermijn. Gegevens over onroerende zaken, zoals bedrijfspanden, moet u 10 jaar bewaren. Als u u goederen of diensten verkoopt in de EU aan klanten die geen btw-aangifte doen én u heeft gekozen voor het éénloketsysteem (One Stop Shop) is de bewaartermijn ook 10 jaar.
Hoe lang moet ik mijn financiële administratie bewaren voor de Belastingdienst? Voor particulieren geldt geen wettelijke bewaarplicht. Maar voor naheffingen door de Belastingdienst is het slim om uw administratie 5 jaar te bewaren. Voor bedrijven en zelfstandigen geldt wel een wettelijke bewaarplicht van 7 tot 10 jaar.
De basisgegevens uit uw administratie, zoals bijvoorbeeld de debiteuren- en crediteurenadministratie, de in- en verkoopadministratie en het grootboek, moet u altijd 7 jaar bewaren. Voor de overige gegevens kunt u afspraken maken over kortere bewaartermijnen.
10 JAAR. Wettelijk gezien moet je jouw jaarlijkse loonfiches 10 jaar bewaren maar de overheid raad aan om deze tot aan je pensioen te bewaren. Bij bouw- en verbouwingsdocumenten geldt ook een termijn van 10 jaar; namelijk de facturen en contracten voor onroerende goederen, aannemers en architecten.
– Banken zijn wettelijk verplicht gegevens over rekeningmutaties minimaal 10 jaar te bewaren. En meestal is het mogelijk om op een later tijdstip afschriften van uw rekeningen te laten afgeven. De meeste banken rekenen hiervoor echter een vergoeding.
Door de papierversnipperaar halen, en dan in een zak bij het oud papier zetten. Heb je geen versnipperaar, dan met een schaar verticaal in smalle reepjes knippen. Anders loop je kans dat persoonlijke gegevens van jou op straat komen liggen.
Pas vanaf boekjaar 2022 (aj. 2023) moet u alles tien jaar bijhouden. Begin 2023 mag u dus in principe alles van 2015 (of eerder) wegdoen. Op dit principe zijn er wel uitzonderingen, zoals voor uw investeringsfacturen en de boekhouding voor jaren met een fiscaal verlies.
Bewaar ieder jaar die loonstrook en voeg die toe aan je pensioendossier. Wanneer jouw pensioenregeling een andere peildatum heeft, is het verstandig om de loonstrook te bewaren die bij die peildatum hoort.
Als uw WW-uitkering stopt, moet u de documenten die met uw uitkering te maken hebben altijd 2 jaar bewaren. Als wij ernaar vragen, bent u namelijk verplicht om documenten aan ons te laten zien.
U bewaart de facturen in de vorm waarin u ze hebt verstuurd of ontvangen. Digitale facturen drukt u dus niet af, maar slaat u digitaal op. U bewaart de facturen 7 jaar. Facturen over onroerende zaken bewaart u 10 jaar.
Algemene bewaartermijn medisch dossier
Uw arts moet uw medische dossier minstens 20 jaar bewaren. Die termijn geldt vanaf de laatste wijziging in uw dossier.
U mag een overledene niet eerder dan 36 uur na overlijden laten begraven of cremeren. En niet later dan 6 werkdagen na overlijden.
In de Wet op de lijkbezorging (Wlb) staat namelijk dat een overledene niet eerder dan 36 uur na overlijden begraven of gecremeerd mag worden en niet later dan zes werkdagen na het overlijden. Dit houdt dus ook in dat een opbaring niet langer dan zes werkdagen mag duren.
Dan ben je wettelijk verplicht om je administratie minimaal 7 jaar te bewaren. Het is slim om je oude pensioenoverzichten te bewaren. Zo weet je hoeveel pensioen je opbouwt. Ook zijn oude pensioenoverzichten handig als je vermoedt dat er een fout is gemaakt.
Zo moet je bijvoorbeeld gedurende 7 jaar een basisadministratie bijhouden. Onder je administratieve verplichtingen vallen: agenda's, notities, bankafschriften, kassabonnen, contracten, facturen, belasting- en btw-aangiften en andere financiële bewijsstukken.
Zoals eerder gezegd, kassabonnen vervagen voornamelijk snel in je portemonnee. Op deze manier zullen jouw bonnetjes de zeven jaar bewaarplicht niet halen. Bewaar je bonnen en facturen daarom bij voorkeur digitaal. Digitaal bewaren kan middels het maken van een kopietje, of door een foto te maken van de bon.
Wij adviseren om uw papier te laten vernietigen door een gecertificeerd papiervernietigingsbedrijf. Bij dit bedrijf kunt u grotere hoeveelheden vertrouwelijk papier snel en veilig laten versnipperen. Dit kost u weinig tijd omdat u het papier niet zelf hoeft te versnipperen.
Ga naar Financieel > Bank en kas > Afschriften > Bankbestanden. Selecteer de afschriften die je wilt verwijderen en klik op de hyperlink Verwijderen. Klik op Ja.
In een archiefcontainer verzamelt u al uw vertrouwelijke documenten. Als de container vol zit, haalt Renewi de vertrouwelijke documenten bij u op en verzorgen wij de deskundige vernietiging van deze documenten. Door uw papieren vertrouwelijk te vernietigen, voorkomt u eventuele imagoschade of fraude.
Vertrouwelijke informatie
Het is niet wenselijk dat deze privéinformatie in de handen van derden komt, daarom moet het weggooien ervan op een veilige manier gebeuren. Het is dan ook niet raadzaam is om uw bankafschriften bij het oud papier te gooien.
Ook andere relevante documenten, zoals bankdocumenten, arbeidscontracten en loonstrookjes, houd je best minstens vijf jaar bij.
Wat doet de bank? Banken zijn verplicht om afschriften 10 jaar bij te houden. Dat is een verjaringstermijn dat heel gebruikelijk is in het burgerlijk recht, en dus meestal voor komt.