Bijna alle grote modemerken zijn betrokken bij
Veel internationale kledingmerken, waaronder H&M, C&A, Esprit, Marks & Spencer, GAP, VF Corporation en Kmart Australia, dragen bij aan deze situatie. Dit zijn belangrijke bevindingen van het rapport Branded Childhood dat vandaag wordt gepubliceerd door de Stop Kinderarbeid coalitie en SOMO.
WE WERKEN AAN EEN CIRCULAIR ECONOMISCH MODEL WAARBIJ WE DE LEVENSDUUR VAN ONZE PRODUCTEN KUNNEN VERLENGEN VIA REPARATIEPROGRAMMA'S, WEDERVERKOOP EN DONATIE VAN GEBRUIKTE KLEDING. HET NAKOMEN VAN ONZE DUURZAAMHEIDSBELOFTES IS EEN UITDAGING DIE WE NIET ALLEEN KUNNEN AANPAKKEN.
BBC: 'Kinderarbeid in Turkije bij productie voor merken Zara, M+S en Mango' Syrische kinderen worden uitgebuit in Turkse klerenfabrieken. De BBC heeft hiervan beelden getoond met minderjarige vluchtelingen die werken aan producten voor populaire merken als Zara, Mango en Marks + Spencer.
In Azië, en met name India, komt kinderarbeid het meeste voor. In veel landen in Afrika werkt bijna een derde van de kinderen (Unicef, 2019). De meeste kindarbeiders, 112 miljoen, werken in de landbouw.
De ILO spreekt van kinderarbeid wanneer kinderen onder de 12 jaar werken, wanneer kinderen tussen de 12 en 14 jaar zwaar werk moeten doen en wanneer kinderen onder de 18 jaar gevaarlijk werk moeten doen. Gevaarlijk werk is al het werk wat mogelijk de gezondheid en veiligheid van kinderen beschadigd (ILO, 2017b).
Zara verklaarde dat het binnen zes jaar alleen katoen, linnen en polyester zal gebruiken dat 'biologisch, duurzamer of gerecycled' is. Niet onbelangrijk als je weet dat deze stoffen samen met viscose 90 procent vormt van alle grondstoffen die door het merk worden aangekocht.
De kwaliteit is slechter dan die van modehuizen, maar de prijs veel toegankelijker. Een voordeel ten opzichte van concurrenten als H&M is dat Zara in die tijd nog volledig in Spanje produceert. Dit maakt de productie goedkoper én sneller – en dus winstgevender.
Wat nog lang niet duurzaam genoeg is aan ONLY
Daarbij halen ze via hetzelfde onderzoek nét geen voldoende voor allerlei regels als het gebruik van biologisch katoen, de arbeidsomstandigheden, kinderarbeid, het gebruik van zandstralen, uitbannen van giftige stoffen en het beperken van de CO2-emissies.
Zowel C&A als Primark zijn klant bij het bedrijf, maar beide fashion retailers stellen nooit aanwijzingen te hebben gevonden voor kinderarbeid.
Kinderarbeid wordt absoluut niet getolereerd in de gehele toeleveringsketen van Primark; dit is onaanvaardbaar. Dit staat duidelijk omschreven in de Gedragscode van Primark, die is gebaseerd op de normen van het Ethical Trading Initiative (ETI) en de International Labour Organisation (ILO).
Een onderzoek heeft aangetoond dat er kinderarbeid plaatsvindt in de productieketen van Nike. In de jaren die volgen komen er af en toe berichten aan het licht van mensenrechtenproblematiek in de kledingketen.
Wij geloven in een duurzame samenwerking.
Onze voorwaarden zijn duidelijk: geen kinderarbeid, veilige werkplekken, normale werkweken en eerlijke lonen. We bezoeken onze fabrieken regelmatig om de productieketen te controleren.
Honderdduizenden Oeigoeren zitten vast in 'heropvoedingskampen' en komen terecht op katoenplantages en -spinnerijen. En deze dwangarbeid wordt ingezet voor grote merken als Adidas, Tommy Hilfiger en Zara, en zelfs Patagonia.
Nederlandse kledingmerken als C&A, Coolcat, G-Star, MEXX en Scotch & Soda liggen onder vuur in verband met de arbeidsomstandigheden van textielarbeiders in India, waar ze hun kleding laten maken. Geen enkele fabrieksarbeider verdient een leefbaar loon.
Zes keer per jaar naar de winkel
Met de introductie van 'fast fashion' retail weet Zara een breed publiek te bereiken, schrijft brand strateeg Martin Roll. Fast fashion betekent snel inspelen op nieuwe modetrends.
Inditex, het moederbedrijf van modemerken zoals Zara, Bershka en Massimo Dutti, werkt samen met het Finse Infinited Fiber Company. Het bedrijf maakt texielvezels van afval. Daarmee wil de modegigant haar kleding verduurzamen.
Goedkope kleding is wegwerpkleding, waardoor je steeds maar blijft kopen.” Stoffen van slechte kwaliteit zijn bovendien goedkoper voor de fabrikant. En ook aan de productie van hun kleding geven modeketens het liefst zo weinig mogelijk uit.
Inditex is een van de grootste modeconcerns ter wereld. We hebben acht merken: Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home en Uterqüe.
De betekenis van figuren in Zara labels
De figuren geven namelijk aan of je je eigen maat past of toch eentje kleiner of groter. Het werkt zo: als je een vierkantje ziet, betekent het dat de pasvorm normaal valt. Draag je altijd een M? Dan kun je dit kledingstuk ook in een M proberen.
Herkomst en betekenis Zara
Zara is afgeleid van Zahra. Zahra is een Arabische meisjesnaam, die vermoedelijk 'bloeiende bloem' of 'stralend, wit' betekent. Ook zou de naam verwant kunnen zijn aan Sara, een Hebreeuwse naam met de betekenis 'vorstin'.
Onder meer Zeeman, HEMA en Wehkamp hebben het 'Convenant Duurzame Kleding & Textiel ondertekend. Onder eerlijke kleding wordt verstaan: een leefbaar loon voor arbeiders, een veilige en gezonde werkplek, vrijheid van vakvereniging, geen gedwongen arbeid en kinderarbeid en geen discriminatie op de werkvloer.
61 Procent denkt na over kinderarbeid bij het kopen van kleding, gevolgd door chocolade (46 procent) en koffie (38 procent). Consumenten letten het minst op kinderarbeid bij de aanschaf van mobiele telefoons (28 procent).
Hoe staat het in 2020? Suzanne: 'Het is triest om te moeten constateren dat het aantal kinderen dat kinderarbeid verricht, is toegenomen met 8,4 miljoen. In 2020 waren 160 miljoen kinderen in de leeftijd tot en met 17 jaar aan het werk.