Voor de meeste auto's geldt een bijtellingspercentage van 22% over de cataloguswaarde. De bijtelling voor elektrische auto's, waterstofauto's en zonnecelauto's is minder. De overheid wil zo milieuvriendelijk rijden stimuleren. Dat draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
De bijtelling kun je berekenen door het bijtellingspercentage van jouw auto te vermenigvuldigen met de cataloguswaarde. Stel: de cataloguswaarde van jouw auto is € 20.000. De bijtelling is 22%, dus 0,22 x 20.000 = € 4.400 bijtelling per jaar. Dit komt neer op € 4.400 : 12 = € 366,67 per maand.
De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van je Co2 uitstoot. Voor auto's die in 2021 voor het eerst op naam worden gezet gelden twee percentages: 16%: volledig elektrische auto's en waterstofauto's (zonder co2 uitstoot). 22%: alle andere voertuigen.
Hoe kan ik mijn bijtelling berekenen? De bijtelling voor jouw lease auto wordt als volgt berekend: percentage bijtelling x cataloguswaarde van de auto. Voor de netto bijtelling wordt dit bedrag vervolgens vermenigvuldigd met het tarief inkomstenbelasting dat van toepassing is voor jou.
De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto. In 2021 zijn er 2 tarieven voor de bijtelling: 12% en 22%. De bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto.
Jouw werkgever telt per loontijdvak (bijvoorbeeld per maand als je jouw loon per maand krijgt) een evenredig deel van het voordeel bij jouw loon. Dit is de bijtelling. Nieuwe auto's die in 2023 op kenteken zijn gezet hebben een bijtelling van 16% (0 gr/km CO2-uitstoot) of 22%.
Nee bijtelling is niet aftrekbaar, wel zijn andere autokosten aftrekbaar. De kosten voor het privégebruik van een zakelijke auto mogen worden afgetrokken van de winst. Ook tolkosten en bijvoorbeeld kosten voor het gebruik van een veerpont vallen hieronder.
Voor werknemers is een auto van de zaak meestal aanzienlijk goedkoper dan een eigen auto. De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als de werkgever een bijdrage voor privégebruik eist. Die bijdrage wordt afgetrokken van de bijtelling.
Heeft u een auto van de zaak en rijdt u hiermee per jaar privé meer dan 500 kilometer? Dan wordt een bedrag bij uw brutoloon opgeteld. Dit heet de fiscale bijtelling. Over de bijtelling moeten belasting en premies betaald worden.
De bijtelling geldt voor elke auto waarmee u, omgerekend naar een kalenderjaar, meer dan 500 privékilometers rijdt. Rijdt u met geen van de auto's meer dan 500 kilometer privé, dan telt uw werkgever niets bij.
4% bijtelling gebruikte auto eerste € 50.000
Populaire elektrische auto's uit 2019 zijn de 2019 Tesla Model 3, 2019 Hyundai Kona Electric, 2019 Kia eNiro, 2019 Volkswagen eGolf, 2019 Nissan Leaf, 2019 BMW i3, 2019 Hyundai Ioniq, 2019 Audi eTron, 2019 Mercedes Benz EQC en de 2019 Ampera-e.
Als u op jaarbasis met de auto niet meer dan 500 kilometer privé rijdt, hoeft u niets met de autokosten te verrekenen. Het privégebruik op jaarbasis rekent u uit door het privégebruik te herrekenen.
De kosten van een zakelijke leaseauto liggen tussen een paar honderd tot duizenden euro's per maand. Wat dat maandbedrag wordt hangt ten eerste af van het type auto dat u gaat leasen. Andere kosten die komen kijken bij het zakelijk leasen van een auto bestaan uit: Leasekosten die zijn opgenomen in het leasecontract.
Kentekens scannen
Een veelgebruikt controlemiddel van de Belastingdienst. Een vorm waarbij willekeurig kentekens worden gescand, bijvoorbeeld op parkeerplaatsen bij de Ikea of pretparken. Vervolgens wordt gekeken of er bijtelling wordt betaald voor deze auto of dat er een verklaring is getekend.
minder dan 500 privékilometers rijdt. wanneer de bijtelling lager is dan de werkelijke autokosten die je maakt. Zijn je werkelijke autokosten lager dan de bijtelling, dan is het in veel gevallen interessanter om de auto privé te rijden en € 0,21 per zakelijk gereden kilometer op te voeren als zakelijke kosten.
Over het algemeen is het voordeliger om (vrijwel) nieuwe auto's op de zaak te zetten. Rijdt u veel privé, dan is op de zaak zetten eveneens vaak voordeliger. Een elektrische auto is door de lage bijtelling vaak voordeliger om op de zaak te zetten.
Nadelen van een auto van de zaak
Bij verkoop van de auto realiseert uw onderneming mogelijk een belaste winst. Het kan echter ook dat u een aftrekbaar verlies realiseert. Als u de auto van de zaak ook privé gebruikt, krijgt u in de meeste gevallen te maken met een bijtelling privégebruik auto.
Kunt u aantonen dat u per kalenderjaar niet meer dan 500 kilometer privé rijdt in een auto van de zaak? Bijvoorbeeld met een sluitende rittenregistratie? Dan telt uw werkgever niets bij uw loon voor het voordeel van het privégebruik. U hebt dan geen bijtelling.
Verzuimboete privé rijden zakelijke auto
Oordeelt de belastinginspecteur dat je onterecht geen bijtelling hebt betaald voor de zakelijke auto? Dan krijg je een verzuimboete opgelegd. In 2022 is dat 80% van het wettelijk maximum van € 5.514.
Als uw eigen auto een auto van uw onderneming wordt, gaat de auto voor de inkomstenbelasting van uw privévermogen naar het vermogen van uw onderneming. De waarde van de auto neemt u ook op in de (begin)balans van uw onderneming. Houd daarbij rekening met kilometerstanden, schades en eventuele extra voorzieningen.
Uit het mobiliteitsonderzoek van VZR - Wat beweegt de zakelijke rijder - is de hoogte van de eigen bijdrage gemiddeld €120, in 2021 was dit nog €117. Ruim de helft (60 %) betaald geen eigen bijdrage. 18% betaald altijd een eigen bijdrage, 19% betaald een eigen bijdrage omdat de auto boven norm is.
De netto bijtelling is wat de auto je daadwerkelijk kost en is mede afhankelijk van de hoogte van je inkomen. De bijtelling geldt voor de periode van maximaal 60 maanden vanaf de tenaamstellingsdatum. Is de auto ouder dan 60 maanden, dan is in de meeste gevallen een bijtellingspercentage van 25% van toepassing.