Als je voor de plek gaat met het minste geluid dan is dit de plek waar je moet gaan zitten volgens een piloot. De plek met het minste lawaai is voor de vleugels. In de meeste vliegtuigen bevinden de motoren zich onder de vleugels. Voor de vleugels zitten is net alsof je je achter een speaker bevindt.
Om zo weinig mogelijk last te hebben van turbulenties, moet men dicht bij de vleugels zitten, want op die plek is het vliegtuig het meest stabiel. Om bij de eersten te zijn bij het verlaten van het vliegtuig, zit u best links vooraan.
Over het algemeen zit je op een stoel achterin de cabine het meest veilig en dan ook nog in de buurt van een nooduitgang. Ook de plekken aan het gangpad zijn wat veiliger als er iets gebeurt, omdat je dan eerder het toestel kunt verlaten.
Het vliegtuig is in het midden het meest stabiel. Hierdoor is deze plek aan te raden als je angstig bent voor turbulentie. In tegenstelling tot achterin het toestel, waar je juist de meeste last van turbulentie ervaart.
Vooraan is het stiller (voor de motoren) en daar bevinden zich doorgaans businessclass en firstclass (en soms een deel van economyclass). Achteraan (achter de motoren) is het iets luidruchtiger. Bovendien kan het bij turbulentie vooral achteraan in het vliegtuig (hevig) schokken.
Voor degenen die graag naar buiten kijken tijdens een vlucht, vermijd dan de stoelen direct boven en vlak achter de vleugels. Hier heb je namelijk amper zicht naar buiten.
De stoelen achterin
Vroeger op de basis of middelbare school en nu misschien nog steeds wilde je altijd achterin zitten. Maar in het vliegtuig moet je dit echt niet willen. Nu vraag je jezelf misschien af waarom? Het is namelijk zo dat de stoelen achterin het vliegtuig een ingreep zijn op jouw privacy.
"Uit ervaring van piloten is gebleken dat de kans op turbulentie het grootste is wanneer het de eerste vlucht van de dag betreft", aldus Williams.
De Boeing 737 Family staat met 60 fatale crashes sinds 1943 stipt op nummer 1. Nummer 5: Airbus A320: 8 crashes. De Boeing 777 en de Embraer zijn nog crash-vrij!
Turbulentie is niet gevaarlijk voor het vliegtuig. Het vliegtuig zelf is voorzien op turbulentie en zal er dus niet door crashen. Het enige gevaar is dat passagiers aan boord gewond raken wanneer ze hun gordel niet dragen.
De simpele gordel is veilig genoeg
Dat je op drie punten vastzit, verhoogt de kans dat je de klap overleeft. Maar bij een vliegtuigcrash heb je niks aan een gordel, of hij nu twee- of driepunts is. De gordels in het vliegtuig zijn dan ook niet bedoeld voor botsingen, maar om je op je plaats te houden bij turbulentie.
Het voorste gedeelte van het vliegtuig
Voorin het toestel zitten zorgt meestal voor een soepele en rustige vlucht. De crew begint meestal vooraan met het serveren van maaltijden en drankjes, waardoor de kans groter is dat je het menu van je voorkeur krijgt.
Meestal wordt in een vliegtuig de temperatuur rond de 20 graden gehouden. Je kunt dus het beste een dunne lange broek en een shirt met korte mouwen aandoen. Als je een lange vlucht hebt waarop geslapen kan worden, worden er altijd dekentjes rondgedeeld zodat je het niet koud krijgt.
Kies je stoel zorgvuldig uit
De stoelen met de beste kans om bewegingsziekte in het vliegtuig te voorkomen bevinden zich voorin het toestel. De stoelen voorin een vliegtuig zijn het meest stabiel en daardoor heb je minder kans dat je daar luchtziek wordt. Boven de vleugels is tevens een prima plek om te zitten.
Wie verzekerd wilt zijn van plekken naast elkaar in het vliegtuig doet er goed aan om vooraf stoelen te reserveren. Zo weet je simpelweg meteen waar je aan toe bent. En doe je dit op tijd dan ben je doorgaans verzekerd van plaatsen naast elkaar in het vliegtuig.
De beste stoelen in dit toestel van Transavia zijn: 1A, 1B, 1C – je hebt hier iets meer beenruimte. 2D, 2E, 2F – je hebt hier iets meer beenruimte. 15A, 15B, 15C, 15D, 15E, 15F – deze stoelen kunnen minder ver achteruit maar hebben wel extra beenruimte door de nooduitgang.
Afgelopen zaterdag is een klein Nederlands vliegtuig om nog onbekende reden neergestort. Inmiddels is duidelijk dat alle drie inzittenden om het leven zijn gekomen. Het gaat om een Cirrus SR20, registratie PH-YMC. Het toestel vloog woensdag van Rotterdam naar Oostenrijk.
Daarmee is de kleine luchtvaart een factor 10 onveiliger dan de grote luchtvaart, waar vier op de tien miljoen vluchten in een fataal ongeval eindigen. Belangrijkste redenen: de tekortschietende vliegvaardigheid en risicoperceptie van de piloten.
De laatste grote dodelijke crash was die van het vliegtuig van Malaysia Airlines dat op 17 juni 2014 werd neergeschoten boven Oekraïne.
Hoewel zelfs zware turbulentie op zich een vliegtuig niet kan doen neerstorten, kan ze bestaande noodsituaties zeker versterken.
Deze soort turbulentie is vrij makkelijk te voorspellen. Piloten bestuderen voorafgaand aan een vlucht de weersvoorspellingen en weten dus vaak wel waar en wanneer ze turbulentie kunnen verwachten. Tijdens de vlucht hebben ze ook nog eens contact met de luchtverkeersleiding en collega's in andere vliegtuigen.
Zware turbulentie komt trouwens niet vaak voor en het duurt ook niet lang. Meestal duurt het een paar minuten. Piloten kunnen zware turbulentie aan zien komen op de weerradar. Lichte turbulentie is niet te zien.
De topsnelheid is ongeveer 8 knopen (15 km/u), tegen 30 knopen (56 km/u) voor een normaal taxiënd vliegtuig.
Wat gebeurt er als je de nooddeur van het vliegtuig opent tijdens het vliegen? Mensen met vliegangst, weest gerust. Dit kan niet! Het is onmogelijk om deze deur te ontgrendelen als het toestel in de lucht hangt.
Een vliegtuig is niet gemaakt om stil te staan
Met goed onderhoud aan het vliegtuig en het blijven trainen van de piloten worden mogelijk problemen voorkomen. Dus wil jij deze zomer ergens naartoe met het vliegtuig? Het stilstaan van de vliegtuigen zal geen problemen moeten opleveren!