Meld je aan bij https://jouw.postnl.nl . Je krijgt een overzicht te zien van alle pakketten die naar jouw adres gestuurd worden, zonder dat je een track en tracecode hoeft in te geven.
Heb je het pakket (of aangetekende post) verstuurd bij een PostNL-punt? Dan heb je een verzendbewijs gekregen met daarop de track & trace-code. Heb je zelf een verzendlabel aangemaakt op postnl.nl? Dan ontvang je een e-mail met daarin de track & trace-code.
Op track & trace (ook beschikbaar in de PostNL-app) vind je altijd de laatste informatie over je pakket. Vul de track & trace-code (barcode of 'niet-thuis code') en de postcode van de ontvanger in, en je ziet direct wanneer we je pakket bezorgen.
Het trackingnummer van PostNL dient te bestaan uit 13 cijfers met twee hoofdletters ervoor, gevolgd door een 9-cijferig nummer en eindigend op NL (Nederlandse ISO-code).
Je vindt die code op het verzendbewijs of bijvoorbeeld in de e-mail van de online winkel waar je een aankoop hebt gedaan. Vul de barcode in. Dit nummer begint meestal met '3S' of '2S' en bevat verder een combinatie van cijfers en letters.
Controleer de status van je pakket
Ga naar track & trace of open de PostNL-app op je telefoon. Vul de track & trace-code en postcode van de ontvanger in. De track & trace-code krijg je normaal gesproken van de afzender.
Met track & trace check je dag en nacht waar je DHL pakket is en wanneer je het kunt verwachten. Je hoeft enkel je zendingnummer en je postcode in te voeren. Kreeg je een notificatie over een pakje dat onderweg is? Dan kan je via de e-mail rechtstreeks doorklikken naar de track & trace pagina van je zending.
Binnen de Benelux bezorgen wij in de regel binnen de 24 tot 48 uur. Voor verdere bestemmingen is de overkomstduur langer.
We bezorgen pakketten normaal gesproken op de eerstvolgende bezorgdag (maandag t/m zaterdag), maar altijd binnen 2 bezorgdagen. Op track & trace en in je PostNL-app vind je de laatste informatie over je pakket.
De track and trace informatie is waardevol voor transporteurs. Het verkregen inzicht leidt tot meer bewustwording en verantwoordelijkheidsbesef. Deze uitkomst resulteert in een aanzienlijke kostenbesparing. En, de applicatie is nu eenvoudig, en nagenoeg kosteloos, beschikbaar.
Waarom werkt mijn traceernummer/ID niet? Zorg dat u het juiste traceernummer in de juiste indeling hebt ingevoerd (elders op deze site vindt u uitleg en voorbeelden van nationale en internationale traceernummers). Als uw traceer-ID niet werkt, neemt u contact op met uw expediteur of webwinkel.
Met track en trace volg je elk pakketje op de voet. Het enige dat je nodig hebt is je zendingsnummer, dus zorg dat je dat bij de hand hebt. Deze service is standaard voor elke pakketsoort die je met DHL verstuurt, behalve voor brievenbuspakketten naar het buitenland.
Neem dan eerst contact op met die winkel als je pakje is zoekgeraakt. De webshop is jouw eerste aanspreekpunt en moet zorgen voor een oplossing. De verzender kan na jouw melding in conclaaf met het postbedrijf, zodat zij een onderzoek naar jouw verdwenen pakketje kunnen opstarten.
Als je zelf een verzendetiket in een Postkantoor of PostPunt koopt, kan je om een Afgiftebewijs vragen en de oorspronkelijke afzender daarvan een kopie bezorgen. Via de optie 'Ontvangstbewijs' kan je online en in je Postkantoor of PostPunt ook om een ontvangstbevestiging via sms of e-mail vragen.
PostNL bewaart jouw pakket maximaal 7 dagen. Als je binnen die tijd jouw pakket niet hebt afgehaald, dan wordt jouw pakket teruggestuurd naar ons.
Maximaal 7 dagen. Zodra het pakket is bezorgd, ontvang je van ons bericht en na drie dagen sturen we een herinnering.
ONDERWEG: Bezorgen is onderweg
Jouw bestelling is het sorteerproces doorlopen, heeft het distrubutiecentrum verlaten en is meegegeven aan de juiste postbezorger (de postbode dus, niet de pakketbezorger).
Verwacht je post met track & trace of een pakket maar staat de status nog op 'Bezorger is onderweg? ' Dan heeft de bezorger helaas wat vertraging. Dit kan komen door drukte onderweg. Of door slecht weer.
Hebben uw buren niets getekend en is uw pakket kwijt? Dan is de verkoper verantwoordelijk. Heeft u bij uw bestelling aangegeven dat uw pakketje bij de buren mag worden bezorgd en is uw pakket kwijt? Ook dan geldt of er wel of niet is getekend voor ontvangst.
Als je dus niks hebt ontvangen moet de webwinkelier in actie komen. Vraag de verkoper om contact op te nemen met het postbedrijf dat de bestelling moet afleveren. Je kunt uiteraard zelf contact zoeken met het post- of koeriersbedrijf, bijvoorbeeld als je over een track & trace-nummer beschikt.
Controleer de status van je pakket of post met track & trace
Of open de PostNL-app op je telefoon. Meestal krijg je de track & trace-code van de afzender, bijvoorbeeld via een bevestigingse-mail. Ben jij de afzender? Dan vind je de track & trace-code op het verzendbewijs dat je krijgt van het PostNL-punt.
Als het pakket zoekraakt, moet de verkoper het koopbedrag teruggeven of het product opnieuw verzenden. Vermeldt de advertentie dat je het artikel moet ophalen en vraag je als koper toch om het op te sturen, dan is dit voor eigen risico.
Dan krijg je nog wel een niet-thuisbriefje: bij medische post, cadeaus of relatiegeschenken, officiële poststukken (zoals van een notaris) en pakketjes die via een PostNL-punt zijn verstuurd. Op dit briefje staat een 'niet-thuiscode'. Met deze code kun je op track & trace zien waar je je pakket kunt ophalen.
Er is iets misgegaan waardoor we de zending niet volgens plan konden bezorgen. Dit gebeurt héél soms bij onverwacht grote drukte. Als je nu kijkt op track & trace, vind je daar het juiste bezorgmoment.