de load index. dit geeft het draagvermogen van een band (in kg) weer. 91 komt overeen met een draagvermogen van 615 kg.
De loadindex staat aangegeven op de autoband. In de afbeelding zie je cijfers in reliëf op de zijkant van de band staan: 265/35 ZR19 98Y. Het cijfer 98 geeft hierbij de loadindex van de band aan. De loadindex is altijd een cijfer tussen de 71 en 120.
Dat wordt op de band aangegeven met een viercijferige code. De eerste twee cijfers geven het weeknummer aan, de tweede twee cijfers het jaartal. De code 0201 vertelt dat de band in dit voorbeeld aan in de tweede week van het jaar 2001 is gefabriceerd.
Als er op de wang van je autoband 205/55R16 94V staat, dan is de snelheidsindex van jouw banden V, ofwel 240 km/u. Het getal “94” voor de “V” duidt het draagvermogen aan, dat is voor deze band 670 kg.
Aan de buitenrand van je autobanden, onder het profiel, vind je drie cijfercombinaties. Bijvoorbeeld: 205/55 R16. De eerste drie cijfers geven de breedte van je autoband aan, in millimeters. De cijfers na de “/” geven de hoogte van je band aan.
91 komt overeen met een draagvermogen van 615 kg. snelheidsymbool. Dit geeft de maximale snelheid van een band aan. H staat voor 210 km/h.
De snelheidsindex van een band wordt op de zijkant ervan vermeld, na het draagvermogen. In dit voorbeeld is de snelheidsindex W, wat betekent dat de band wettelijk is goedgekeurd voor snelheden tot 270 km/h.
De bandenspanning van “normale” personenauto's varieert van ongeveer 1,8 bar tot circa 3,2 bar. Door deze overdruk in de band, en omdat rubber een doorlaatbaar materiaal is, loopt elke band altijd langzaam leeg met ongeveer 2 tot 5 % per maand.
De ideale bandenspanning voor gewone en elektrische fietsen ligt tussen de 3,5 en de 4,5 bar. Hoeveel luchtdruk de fietsband moet hebben is ook afhankelijk van het soort fiets.
Hoe weet ik hoe oud een band is? Op de zijkant van uw band staat een zogeheten DOT-code. De laatste vier cijfers achter de letters 'DOT' (Department Of Transportation), vertellen wanneer een band is geproduceerd. De eerste twee cijfers vermelden de productieweek, de laatste twee cijfers het jaar.
Welke banden passen onder mijn auto? U vindt de bandenmaat aan de zijkant van uw huidige banden. Onder het profiel van de banden, aan de zijkant, vindt u een combinatie van letters en cijfers. Bijvoorbeeld 225/40 R18.
Je kunt onder je auto best een andere bandenmaat monteren maar er komt wel het nodige bij kijken. Je kunt natuurlijk kijken naar de AutoWeek bandentests. Maar voor jouw situatie is heb je vaak deskundigheid nodig voor de nieuwe maat. Vraag daarom advies bij je garage of een bandenspecialist als je hieraan denkt.
Wat zegt een snelheidsindex over uw banden? Een snelheidsindex of speedindex (SI) toont de maximaal toegelaten snelheid van uw banden. De index, uitgedrukt in een letter, is terug te vinden op de wang van uw banden. In de combinatie 205/55 R16 V geldt de snelheidscodering V als de SI.
Sommige banden hebben de markering XL. Dit staat voor “Extra Load”. Dit betekent eenvoudigweg dat de band is versterkt zodat deze zwaardere belastingen kan dragen dan standaard banden in dezelfde afmeting. Dit type band wordt meestal gebruikt voor zwaardere voertuigen zoals SUV's.
Bij iedere letter hoort een bepaalde maximale snelheid. Bij snelheidsindex H hoort bijvoorbeeld een maximumsnelheid van 210 km/h, snelheidsindex W betekent 270 km/h en snelheidsindex Y staat voor 300 km/h. Voor de letter staat vaak nog een getal, bijvoorbeeld 91 of 94.
Een te hoge bandenspanning zorgt er namelijk voor dat een band sneller slijt. Bovendien heeft een band met te hoge spanning minder grip, trilt deze meer en is er vermindert rijcomfort. Daarnaast is de kans op een klapband groter. Bij een te lage bandenspanning is er juist ongelijkmatige verdeling van de druk.
De druk in de band is afhankelijk van de temperatuur. Met elke 10 graden afwijking moet de aan te brengen spanning daarom met 0,1 bar worden gecorrigeerd. Is het warmer dan 20 graden, dan is de druk door de buitenlucht toegenomen en moet u dus de meting naar beneden corrigeren.
Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden. Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller. Maar behalve de aandrijfas heeft ook de stuurkracht invloed op de banden. De voorbanden van voorwielaandrijvers worden dubbel belast.
Volgens de ANWB is de Michelin overtuigend de testwinnaar. In de zomer zit deze band op het niveau van een goede zomerband. Op nat wegdek presteert de band zowel in warme zomerse als in koude winterse omstandigheden goed, maar op sneeuw heeft de CrossClimate niet het niveau van een echte winterband.
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
De C staat trouwens niet voor Caravan maar voor Commercial. Deze banden kunnen beter tegen een stootje dan gewone autobanden en zijn bijvoorbeeld beter bestand tegen stoepranden, oneffenheden in het wegdek, grind, stenen etc.
Deze nieuwe generatie banden werd aangeduid als supersingles. Een supersingle is vrij breed, maar veel smaller dan een dubbellucht-stel met hetzelfde draagvermogen en ook lichter, het verschil kan oplopen tot bijna tweehonderd kilo per as.
Voor de banden van een 'gewone personenauto' is de aanbevolen luchtdruk vaak tussen de 2.0 en 2.5 bar, afhankelijk van de belasting van uw auto. De exacte druk is afhankelijk van het type en model auto.