Dagen H (Zweeds voor Dag H) was de dag waarop Zweden wisselde naar rechts rijden. Voor 3 september 1967 reden de Zweden aan de linkerkant van de weg, maar vanaf 05.00 uur die dag (Dagen H) moest er aan de rechterkant gereden worden. De "H" staat voor Högertrafik, wat Zweeds is voor rechts verkeer.
Je kunt de hele lengte van Zweden met de auto afleggen, van zuid tot noord. Er zijn geen tolwegen (met uitzondering van de Öresundsbrug en de bruggen rond Göteborg en Stockholm) en files komen er nauwelijks voor. Zweedse wegen zijn doorgaans in uitstekende staat, met duidelijke verkeersborden.
Veiligheidsvest - Bestuurders wordt geadviseerd een reflecterend veiligheidsvest mee te nemen voor alle inzittenden. Verbanddoos en brandblusser - Geadviseerd wordt om een verbanddoos en een brandblusser mee te nemen. Sleepkabel en startkabels - Geadviseerd wordt om een sleepkabel en startkabels mee te nemen.
In het algemeen is de maximumsnelheid in Noorwegen 80 kilometer per uur, behalve in de bebouwde kom en stadskernen waar dat 50 kilometer per uur is, tenzij anders aangegeven. In woonwijken kan de maximumsnelheid 30 kilometer per uur zijn, en op bepaalde tweebaanswegen en snelwegen 110 kilometer per uur.
Maximumsnelheid. In Denemarken geldt 50 km/uur in de bebouwde kom, 80 km/uur daarbuiten en 130 km/uur op autosnelwegen. Op een motortrafikvej mag 90 km/h, soms 100 km/h gereden worden. Voor vrachtwagens geldt 70 km/uur buiten de bebouwde kom en 80 km/h op de autosnelweg.
Verhuist u naar Zweden vanuit Nederland (=binnen de EU) dan hoeft u in de meeste gevallen niet langs de douane, tenzij u dingen meeneemt waar speciale invoervergunningen voor nodig zijn, zoals bijvoorbeeld wapens, auto, en sommige medicijnen en levensmiddelen enz.
Zweden en Nederland hebben een overeenkomstig prijsniveau. Sommige dingen zijn in Zweden duurder dan bij ons, zoals kleding en alcohol. Andere zaken zijn ook weer goedkoper, zoals benzine. Ook de aanschaf van een auto, onroerend goed of grond is vaak goedkoper dan bij ons.
De meeste mensen kiezen voor de route via Duitsland en Denemarken met een veerovertocht Puttgarden - Rødby in combinatie met een eventuele tweede overtocht Helsingør - Helsingborg of de Öresundbrug naar Malmö. De afstand tussen Utrecht en Malmö is 800 kilometer (via Puttgarden - Rødby en Öresundbrug).
Geen vignet voor Zweden
Je hebt dus niet, zoals in bijvoorbeeld Tsjechië en Slovenië, een vignet nodig voor de snelwegen in Zweden. Je hoeft van tevoren niets te doen en het wijst zich allemaal vanzelf.
Het maximaal toegestane alcoholgehalte in het bloed is 0,2 promille.
Zweden houden van Nederlanders: “Ze zijn direct, maar ook daadkrachtig” Hoogopgeleide Nederlanders zijn heel gewild in het buitenland. En de liefde is wederzijds: het aantal emigranten bereikte een record in 2014. Vooral de Zweden zijn dol op de directe, hardwerkende Hollanders.
Op zondag 3 september 1967 werd Zweden in een dag tijd een natie die rechts reed. Tot de dag ervoor reden Zweedse burgers rond op het linkerrijvak, maar de regering besliste daar een eind aan te brengen.
Op 3 september 1967 om 5 uur 's morgens veranderden de Zweden massaal van kant op de baan. Tot dan reden ze aan de linkerzijde zoals in Engeland, om vervolgens de rechterkant te kiezen.
Bijna heel Zweden is voorzien van nationale, bewegwijzerde fietsroutes. U rijdt over veelal vrijliggende fietspaden die het zeer eenvoudig maken om uw weg te vinden. Zelfs zuid-Zweedse steden als Göteborg en Malmö zijn perfect te verkennen op de fiets dankzij de vele fietspaden.
Een prima fles wijn is al te koop voor 8 á 9 euro, bier kost tussen de 1 á 4 euro per blikje/flesje, afhankelijk van het merk. Sterkere dranken als rum of wodka zijn in Zweden wel een stuk duurder dan in Nederland.
In Zweden wordt in verhouding niet veel brood gegeten. Maar ondanks dat het niet veel gegeten wordt, bestaan er wel verschillende soorten brood. Een van de traditionele broden is limpor, een soort roggebrood. Er wordt ook witbrood gegeten, maar dat wordt voornamelijk gebruikt om mee te 'dippen'.
Zweeds kraanwater is schoon, lekker en zo goed als gratis. Geen enkel probleem om dus gewoon de kraan open te zetten als je dorst hebt. Maar ook als je geen kraan in de buurt hebt, kun je vaak gerust water drinken uit de bergbeekjes en riviertjes.
In het openbaar vervoer kun je niet met cash betalen. Pinnen is erg populair in Zweden. Je Nederlandse bankpas en creditcard wordt vrijwel overal geaccepteerd. Met veel bankpassen kun je tot € 500,- per dag pinnen.
In Zweden is de fooi voor bediening en service in hotels en restaurants vaak al verrekend met de prijs. In restaurants wordt wel gerekend op een fooi van ongeveer 7 tot 10% van de totale rekening. Portiers en ander personeel rekenen eveneens op een kleine fooi.
Aanbevolen snelheid – Op de autosnelwegen in Duitsland is 130 km per uur eigenlijk de aanbevolen maximale snelheid. Je bent echter niet verplicht om je aan dat maximum te houden. Dat betekent dan ook dat je perfect 150, 180 of zelfs meer dan 200 kilometer per uur mag rijden.
Duitsland is het enige land in Europa met wegen zonder snelheidslimiet. Op grote delen van de Duitse Autobahn geldt alleen een adviessnelheid. Volgens de Süddeutsche Zeitung voegt Duitsland zich daarmee in een illuster rijtje met landen als Afghanistan, Noord-Korea en Somalië.
Algemene snelheidslimieten in België
Buiten de bebouwde kom mag je in Vlaanderen en Brussel maximaal 70 km/u, in Wallonië is dat 90 km/u. Op autosnelwegen en wegen met minimaal 2 rijstroken in elke richting gescheiden door een middenberm mag je maximaal 120 km/u.