In de afgelopen jaren zijn er een heel aantal bijtellingspercentages van toepassing geweest: 0%, 4%, 7%, 14%, 15%, 20%, 21%, 22% en 25%. Een bijtellingspercentage geldt voor 60 maanden, dus een auto van de zaak heeft 60 maanden lang hetzelfde bijtellingspercentage.
De hoofdregel is dat na vijf jaar het kortingspercentage vervalt en de bijtelling dus wordt verhoogd naar het standaard bijtellingstarief dat van toepassing was op het moment van aanschaf. Een auto die dus ooit voordelig was in de bijtelling, kan dan een bijtelling van 22% of 25% krijgen.
Het bijtellingspercentage geldt voor een periode van 60 maanden. Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin voor het eerst een kenteken is afgegeven. Het percentage blijft ook gelden als de auto van eigenaar wisselt of als een andere werknemer de auto gaat gebruiken.
De 25% bijtelling categorie geldt voor alle auto's met een CO2-uitstoot groter dan 106 gram per kilometer. Alle lease auto's die niet binnen één van de zuinigere categorieën vallen, worden automatisch met 25% bijtelling belast. in de praktijk zijn dit alle grote(re) auto's met een grotere motor en meer vermogen.
Bij auto's die ouder zijn dan 15 jaar is de bijtelling 35% van de waarde in het economisch verkeer. Let op!
Kentekens scannen
Een veelgebruikt controlemiddel van de Belastingdienst. Een vorm waarbij willekeurig kentekens worden gescand, bijvoorbeeld op parkeerplaatsen bij de Ikea of pretparken. Vervolgens wordt gekeken of er bijtelling wordt betaald voor deze auto of dat er een verklaring is getekend.
Je kunt bijtelling voorkomen door niet meer dan 500 privékilometers per kalenderjaar in je zakelijke auto te rijden. Anders gezegd: je hoeft geen bijtelling te gebruiken als je de auto (bijna) helemaal zakelijk rijdt. Hier moet je de Belastingdienst dan wel een nauwkeurige verantwoording van geven.
De verlaging is 18% voor 1 x 60 maanden, vanaf de 1e dag van de maand volgend op die waarin de auto voor het eerst toegelaten is op de weg. Per saldo dus een 4% bijtelling gedurende 60 maanden. Na afloop van de 60-maandenperiode geldt in 2022 vanaf dat moment een verlaging van 6%.
Nee bijtelling is niet aftrekbaar, wel zijn andere autokosten aftrekbaar. De kosten voor het privégebruik van een zakelijke auto mogen worden afgetrokken van de winst. Ook tolkosten en bijvoorbeeld kosten voor het gebruik van een veerpont vallen hieronder.
Jouw werkgever telt per loontijdvak (bijvoorbeeld per maand als je jouw loon per maand krijgt) een evenredig deel van het voordeel bij jouw loon. Dit is de bijtelling. Nieuwe auto's die in 2023 op kenteken zijn gezet hebben een bijtelling van 16% (0 gr/km CO2-uitstoot) of 22%.
Hoe lang geldt het verlaagde percentage? Valt u in het verlaagde bijtellingspercentage (16%)? Dat percentage geldt voor een periode van 60 maanden. Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating.
Bijtelling per jaar
De belastingdienst rekent voor privégebruik van een zakelijke auto bijtelling. Het wel of niet hebben van bijtelling gaat altijd over een geheel kalenderjaar.
Rijdt u meer dan 500 privékilometers? Dan moet u de verklaring intrekken. Uw werkgever telt vanaf dat moment een bedrag bij uw loon voor het voordeel van het privégebruik van de auto. En u krijgt een naheffingsaanslag.
Voor werknemers is een auto van de zaak meestal aanzienlijk goedkoper dan een eigen auto. De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als de werkgever een bijdrage voor privégebruik eist. Die bijdrage wordt afgetrokken van de bijtelling.
Waar de bijtelling van een Tesla de afgelopen drie jaar stabiel bleef met 16 procent, stijgt deze in 2025 verder naar 17 procent bijtelling.
De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van je Co2 uitstoot. Voor auto's die in 2021 voor het eerst op naam worden gezet gelden twee percentages: 16%: volledig elektrische auto's en waterstofauto's (zonder co2 uitstoot). 22%: alle andere voertuigen.
De bijtelling wordt bij je belastbaar inkomen opgeteld. Het ligt vervolgens aan de belastingschijf waarin je valt wat er aan netto bijtellingsbedrag overblijft. Je moet bijtelling betalen wanneer je in een kalenderjaar meer dan 500 kilometer privé rijdt met een leaseauto of auto van de zaak.
Van bruto naar netto bijtelling.
Voor de bijtelling worden dezelfde belastingtarieven gehanteerd als voor je loon. Als je in de eerste schijf valt en dus 37,10% belasting betaalt, komt dat neer op een netto bijtelling van € 6.600 x 0,3710 = € 2.448,60 per jaar. Dat is € 204,05 per maand.
Als u per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan krijgt u te maken met bijtelling. Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. U moet hierover inkomstenbelasting betalen. Voor de meeste auto's geldt een bijtellingspercentage van 22% over de cataloguswaarde.
Hoe wordt de datum van de eerste toelating bepaald? Als datum van de eerste toelating geldt de datum waarop de auto voor het eerst in gebruik is genomen. Dat kan in Nederland zijn, maar ook in het buitenland. Bij nieuwe auto's valt dit moment samen met de datum waarop voor het eerst een kenteken is afgegeven.
Over het algemeen is het voordeliger om (vrijwel) nieuwe auto's op de zaak te zetten. Rijdt u veel privé, dan is op de zaak zetten eveneens vaak voordeliger. Een elektrische auto is door de lage bijtelling vaak voordeliger om op de zaak te zetten.
Als uw eigen auto een auto van uw onderneming wordt, gaat de auto voor de inkomstenbelasting van uw privévermogen naar het vermogen van uw onderneming. De waarde van de auto neemt u ook op in de (begin)balans van uw onderneming. Houd daarbij rekening met kilometerstanden, schades en eventuele extra voorzieningen.
Het privégebruik wordt, zoals bij een eenmanszaak, op een vast bedrag gewaardeerd (de beruchte bijtelling). De hoogte van de bijtelling bedraagt 4/15/21/25 procent van de cataloguswaarde en wordt als loon in natura voor de loon- en inkomstenbelasting in aanmerking genomen.