Het tractiestuur, tractiewiel of commandowiel is een instrument dat zich in de cabine van een locomotief of stuurstandrijtuig van een elektrische trein bevindt. De vorm lijkt op het stuur van een auto, maar de functie ervan is beter te vergelijken met die van een gaspedaal.
Een trein heeft geen stuur en is dus onbestuurbaar. Doordat hij op de rails rijdt kan er dus voor gezorgd worden dat de trein daarheen gaat waarheen wij dat willen. De rails wordt daar dan heengelegd. Bijvoorbeeld van Amsterdam naar Rotterdam.
Een spoor is gemaakt van twee stalen spoorstaven op een vaste afstand van elkaar, de rails. De trein rijdt met zijn wielen precies over die rails heen. Een opstaand randje aan het wiel, de flens, zorgt ervoor dat de wielen er niet af kunnen glijden. De flens raakt de rails zelf niet, alleen in sommige bochten.
Als de trein getrokken wordt zit de machinist in de locomotief. Als de trein geduwd staat de locomotief achteraan en zit de de machinist in de voorste bak met cabine. Dit heet een stuurstandrijtuig of stuurrijtuig.
Door middel van spiegels heeft de machinist goed overzicht op het perron. Ook heeft de trein een fluitsignaal op de deuren bij het sluiten.
In alle Intercity's is een toilet aanwezig. Op de zijwanden staat aangegeven waar het toilet zich bevindt. In langere treinen zijn meerdere toiletten aanwezig. De toiletten worden regelmatig schoongemaakt en gecontroleerd.
De kantelbaktrein is een trein met een techniek, waardoor de wagenbakken in richting van de middelpuntzoekende kracht gekanteld worden. Hierdoor kan de trein met hogere snelheden dan normaal door krappe bogen rijden.
Iedere trein heeft er één of twee. Je ziet bij de ingang en op de ramen waar ze zich bevinden. Je mag er niet bellen, niet praten, maar ook niet fluisteren of giechelen. Smakken, slurpen en snurken natuurlijk ook niet.
Het wordt vanwege het vele in- en uitstappen als 'niet praktisch' beschouwd om passagiers te verplichten gordels te dragen. Ook zouden gordels staanplaatsen onmogelijk maken en zo ten nadele zijn van de vervoerscapaciteit van het openbaar vervoer [20]. De gordelplicht geldt wel in andere bussen en touringcars.
In de huisregels van NS staat dat mensen in de trein de "orde, rust, veiligheid of goede bedrijfsgang" niet mogen verstoren. Het verbod kent daarnaast een wettelijke basis. In artikel 72 van de Wet Personenvervoer 2000 staat dat je dan mag optreden.
Treinen. Voor treinen wordt de maximale remvertraging van rond de 1 m/s² deels bepaald door de geringere wrijving tussen metalen oppervlakken (wielen, rails en remblokken) en deels door de hogere massa. Bij eenzelfde aanvangssnelheid is de remweg van een trein ongeveer een factor tien langer dan die van een auto.
Want dat is het tweede punt: de trein. Die kan vaak gewoon niet harder dan 140 km/u. De Intercity waarmee jij naar je werk gaat, of de Sprinter tussen Zwolle en Kampen, gaan niet veel harder dan 140 km/u of soms zelfs 100 km/u. "Een paar treinen kunnen 160 km/u", vertelt Vincent Wever van OV Magazine.
Alarmnummer 112 bellen.
Bel je 112 met een mobiele telefoon vanuit een trein, geef dan als eerste het treinstelnummer door of de eerstvolgende plaats waar je naartoe rijdt. De centrale kan alle hulpdiensten klaar laten staan op een van de stations langs het traject.
In elke trein is één remkraan in dienst. Deze remkraan houdt de luchtdruk in de treinleiding op 5 bar (overdruk). De remmen van de trein zijn dan gelost. Met behulp van deze kraan kan de treinbestuurder de luchtdruk in de treinleiding verlagen, met als gevolg dat de remmen aanslaan.
'Als ik op een vol plein ga staan en abrupt naar boven kijk, zul je zien dat er 20 tot 30 mensen hetzelfde doen. Die mensen worden geactiveerd om hetzelfde te doen. Dat bepalen de spiegelneuronen in ons brein. Als er één iemand achter de trein aan gaat lopen, gaan anderen dat dus ook doen.
Verschillende factoren kunnen ervoor zorgen dat een trein vertraging heeft: Infrastructuurwerken, gepland door Infrabel, verplichten treinen om te vertragen rond de werken (veiligheid van werknemers, trillingen ...). Technische storingen van treinen, schade aan de bovenleiding, storingen aan de signalisatie ...
Slapen in de trein
Geen snurker of zijslaper: dan wensen uw medepassagiers u welterusten. Al zal de conducteur u bij het controleren van de kaartjes wel wekken.
Maar welke plek is nou het veiligst om te zitten? Om zo veilig mogelijk te reizen, kun je het beste in de middelste treincoupés gaan zitten. Mocht er een ongeluk gebeuren aan de voor- of achterkant van de trein, dan heb je zo de minste kans op eventuele verwondingen.
Regels omtrent alcohol houdende drank in treinen
Zo is het in treinen van de NS volgens de huisregels toegestaan om een alcohol houdend drankje te nuttigen mits er geen overlast wordt veroorzaakt. In treinen van Arriva is het echter verboden om een wijntje of biertje te nuttigen en kunt u direct een boete verwachten.
De enige kracht die op jou inwerkt nadat je in de trein omhoog springt is de zwaartekracht: dit verklaart waarom je terug naar beneden komt. Verder werken er tijdens de sprong op jou en op de trein geen krachten in: beiden bewegen dus rechtlijnig met dezelfde constante snelheid voort.
Omdat de trein niet altijd rechtdoor kan, moet het spoor weleens een bocht maken. Ook buigt het spoor in het verticale vlak, bijvoorbeeld doordat het tracé over een heuvel loopt of door een tunnel gaat.
Treinen toeteren altijd voor de veiligheid. Meestal heeft het te maken met storingen.