Klaas van Eerd opent niet zelf de eerste Jumbo-supermarkt. Dat doen Jan en Anita Meurs in 1979 op het Lourdesplein in Tilburg. De eigenaren willen een naam en logo dat krachtiger overkomt dan de stier van de concurrerende supermarkt Torro, en zo wordt olifant Jumbo geboren.
Raad van Commissarissen
Koninklijke Jumbo Food Groep is volledig eigendom van de familie Van Eerd.
Dit doet hij samen met Jan Meurs, die in 1979 de eerste winkel met de naam Jumbo opende in Tilburg. In 1984 neemt Karel van Eerd Jumbo volledig over. In de loop van de jaren 80 volgen er snel meer Jumbo winkels. Begin jaren '90 doen de kinderen van Karel – Frits, Colette en Monique – hun intrede in het familiebedrijf.
Vandaag: Frits van Eerd, CEO van Jumbo. ,,Ons hoofdkantoor is in Veghel, het centrum van de wereld.
De afgelopen dagen is Jumbo-topman Frits van Eerd volop in het nieuws vanwege de FIOD-inval bij zijn woning in Heeswijk-Dinther.
Met een geschat vermogen van 2,5 miljard heeft Jumbo-oprichter Karel van Eerd zich genesteld in de top vier van de Quote 500. De Veghelaar heeft nu zo'n honderd miljoen meer dan mediaman John de Mol en neemt daarom diens plek in. Hij is meteen de rijkste Brabander op de lijst.
Cloosterman is getrouwd met Colette van Eerd. Zij is telg uit de superfamilie Van Eerd en sinds 2011 ceo bij Jumbo. Samen hebben ze 4 kinderen en wonen ze een groot deel van het jaar in het Belgische Knokke.
Ondernemer Jan Meurs opende de eerste Jumbo-supermarkt in 1979 aan het Lourdesplein Tilburg. Meurs bedacht de naam Jumbo. Hij wilde de concurrentie aangaan met de Torro, een andere supermarkt in Tilburg. De naam Jumbo (olifant) maakte meer indruk dan de Torro (stier), was de redenering.
De Jumbo Foodmarkt in Breda is met een verkoop vloeroppervlak van zesduizend vierkante meter de nummer één op de lijst van grootste supermarkten van Nederland.
De cast van de Jumbo reclames bestaat onder meer uit de volgende personen: Frank Lammers - Vader Bas. Maike Meijer - Moeder Lieke. Tim de Jonge - Zoon.
Colette Cloosterman-van Eerd wordt president-commissaris. Zij volgt hiermee haar vader en grondlegger Karel van Eerd op, die december vorig jaar is overleden. Vanuit haar nieuwe rol werkt zij samen met de andere commissarissen en Van Veen aan de verdere groei van Jumbo.
Veel van onze versproducten komen van dichtbij, oftewel van Nederlandse bodem. Vers en smaakvol, direct afkomstig van Nederlandse boeren en telers. Ons motto: van dichtbij als het kan, van verder weg als het moet.
AH groeide vorig jaar met bijna 100 winkels naar 1.154 filialen en een marktaandeel van 37 procent. Jumbo telde eind 2022 zes winkels minder dan een jaar eerder. Het marktaandeel daalde naar 21,5 procent. De supermarkten in Nederland behaalden vorig jaar een gezamenlijke omzet van 46,3 miljard euro.
Albert Heijn was al met afstand de grootste supermarktketen van het land en heeft die positie vorig jaar verder verstevigd.
De eerste supermarkt van Nederland werd in 1953 geopend in de Kinkerstraat. De man die van deze supermarkt een miljoenenbedrijf maakte, was de eenvoudige, ongeschoolde boerenzoon Dirk van den Broek uit Amsterdam West. Hij overleed vorige week op 96-jarige leeftijd. Dirk van den Broek wordt in 1924 geboren in Amsterdam.
Rituals komt naar Albert Heijn en Jumbo. Tijdens de coronacrisis hebben de 2 grote supermarktketens en het cosmeticamerk besloten om samen te werken. De komende weken liggen de spullen in de schappen.
Raymond Cloosterman, de latere oprichter van het Nederlandse beautymerk Rituals, groeit op in Nijmegen. Hij verruilt zijn geboortestad uiteindelijk om bedrijfseconomie te gaan studeren in Rotterdam.
Colette Cloosterman - Van Eerd is getrouwd met Raymond Cloosterman, de oprichter van Rituals.
We kennen het woord 'jumbo' als zelfstandig naamwoord in de betekenis van dikzak of vet persoon. Als voorvoegsel betekent het enorm of gigantisch, een betekenis die veel gebruikt wordt in de voedselindustrie zoals bij jumbogarnaal of jumbotaart.
Het grootste assortiment, de beste service en de laagste prijs. Dat is al jaren de unieke Jumbo formule.
De Jumbo Food Group, het bedrijf achter de Jumbo supermarkten en restaurantketen La Place, heeft het jaar 2022 afgesloten met een bedrijfsresultaat van 659 miljoen euro. Dat betekent een daling van 5% ten opzichte van 2021. De nettowinst viel terug van 114,3 miljoen naar 79,7 miljoen euro.