Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering bevinden mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden rechts inhalen. Als bestuurder mag u een tram rechts inhalen.
Bestuurders die zich rechts van de blokmarkering bevinden mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden, rechts inhalen. Bestuurders mogen trams rechts inhalen. Vlak voor of op een rotonde mag je rechts inhalen in het kader van je plaats op de weg en het voorsorteren (zie vorig hoofdstuk).
Als je wilt inhalen, doe je dit aan de linkerkant. Let bij het inhalen goed op overige verkeersdeelnemers. Het is wel toegestaan om een tram aan de rechterkant in te halen.
Ja, bestuurders mogen een tram 🚊 rechts inhalen. Je mag als automobilist 🚘 dus trams rechts inhalen. Let wel op, als een tram afslaat heeft de tram wel voorrang!
Hoogte boete voor het rechts inhalen
In het geval dat u rechts inhaalt en dit wordt opgemerkt door een verbalisant die al dan niet in een opvallend dienstvoertuig achter u rijdt, riskeert u een boete van maar liefst 250,- euro (exclusief 9,- euro aan administratiekosten).
Wij zetten de meest voorkomende boetes voor u op een rij: Rechts inhalen: € 280,- Geen gordel dragen: € 160,-
Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering bevinden mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden rechts inhalen. Bestuurders mogen trams rechts inhalen.
Bus en tram
Afspraken: Als de ambulance, de brandweer en de politie hun sirene en het blauwe zwaailicht aan hebben, moet je stoppen. Als een bus binnen de bebouwde kom weg wil rijden, heeft hij voorrang. De tram heeft altijd voorrang.
Alle verkeersregels rondom trams op een rij
Trams hebben altijd voorrang: of je nu op de fiets, te voet of met de auto bent. Ook als een tram afslaat naar links of rechts, of van links of rechts komt, heeft deze voorrang. Uitzondering: als je op een voorrangsweg rijdt en de tram niet, dan heb jij voorrang.
In normale omstandigheden is het bestuurders op de snelweg niet toegestaan om rechts in te halen. Hiervoor kan een boete worden opgelegd. Ook de bestuurder die onnodig links blijft rijden kan worden beboet.
Aanrijding bij het inhalen: Inhalende bestuurders moeten voorrang verlenen. Bij een aanrijding bij het inhalen is de inhalende auto aansprakelijk voor de schade. Bij inhalen wissel je van rijbaan.
Het links inhalen van een fietser is verboden bij het naderen van de top van een helling en in bochten, wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is, behalve indien kan ingehaald worden zonder de doorlopende witte streep te overschrijden die het voor de tegenliggers bestemde deel van de rijbaan aflijnt.
Ook bij een weefvak is het van belang dat je het verkeer op de doorgaande weg voor laat. Als jij dus wilt invoegen en iemand anders wil vanaf de doorgaande weg uitvoegen, gaat degene op de doorgaande weg voor. Zo voorkom je dat er onnodig geremd moet worden.
Over een witte of een gele onderbroken streep mag je rijden om een voertuig links in te halen. Over een doorlopende witte of gele streep mag je niet rijden om links in te halen. Zijn een doorlopende en een onderbroken streep naast elkaar getrokken, dan mag je links inhalen, als de onderbroken langs jouw zijde is.
Als je een auto rechts inhaald betekent dit immers dat de linksrijdende auto onnodig links aan het rijden is.
Een tram stopt alleen voor, verkeerslichten, haaientanden en een zebrapad. Voor de rest heeft de tram wel degelijk voorrang, ook van links!
een tram moet voorrang geven aan voetgangers die oversteken op een zebrapad. als er haaientanden op de trambaan staan, moet de tram voorrang verlenen aan kruisende bestuurders.
Wanneer een hulpdienst, zoals brandweer, ambulance of politie, blauwe zwaailichten én sirenes voert, dan moet je dit voertuig voorrang verlenen. Nadert een voertuig met blauwe zwaailichten zonder sirene? Dan is voorrang geven niet verplicht, maar de zwaailichten staan niet voor niets aan.
De standaardsituatie bij tram is een maximale snelheid van 50 kilometer per uur. Dit geldt voor de meeste trambanen binnen de bebouwde kom, voor zowel straatspoor waar de tram gemengd met het overige verkeer rijdt, als vrije trambanen waar ook taxi's en bussen rijden.
Op grond van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (artikel 11) moet links worden ingehaald. In de wet zijn hier een beperkt aantal uitzonderingen op genoemd. Bestuurders die links hebben voorgesorteerd en aangegeven hebben links af te willen slaan, mogen rechts ingehaald worden.
U mag alleen links inhalen. Als een medeweggebruiker links voorgesorteerd staat en duidelijk aangeeft dat hij links af wil slaan, haalt u rechts in. Op de fiets haalt u andere fietsers links in, andere bestuurders mag u als fietser rechts inhalen.
Binnen de bebouwde kom komt daarna per km/h te hard rijden €10 bij. Buiten de bebouwde kom kost elke extra km/h te hard €5. Rijd je meer dan 20 km/h te hard (binnen de bebouwde kom) of 30 km/h (buiten de bebouwde kom) te hard, dan kun je ook nog een rijverbod krijgen.
Een geldboete is in Nederland minimaal € 3 en maximaal € 900.000. Voor jongeren van 12 tot en met 17 jaar is de maximale hoogte € 4.500.
Snelheidsoverschrijding. 5 km/h: € 29. 10 km/h: € 72.