De winstmarge ligt tussen de 6% – 10%. Een Full service restaurant werkt met meer personeel en heeft vaak ook een hogere inkoop. Het gevolg hiervan zijn hogere kosten en daardoor een lagere winstmarge, namelijk tussen de 3%-5%. De gemiddelde winstmarge voor een fast food restaurant ligt tussen 6 – 9% .
In de horeca wordt over het algemeen uitgegaan van een brutowinstmarge van 70 procent.
In 2019 bedroeg het gemiddelde bedrijfsresultaat in de horeca 14,7 procent. Dit betekent dat op elke euro omzet gemiddeld bijna 15 cent winst wordt gemaakt. De kosten zijn gemiddeld 85,3 procent van de omzet. Gemiddeld bedragen de inkoopkosten in de horeca 31 procent van de omzet.
Als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% gemiddeld is, een marge van 20% of hoger goed is en een marge van 5% laag is. Soms verandert de marge als bijvoorbeeld de vaste kosten stijgen. Bereken de marge van jouw bedrijf regelmatig, zodat je zeker weet dat je financieel goed bezig bent.
Als je een ondernemer bent vraag jij je af wat een goede winstmarge is. Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.
Winstmarge in de verkoopprijs berekenen: Winstmarge in de verkoopprijs = (verkoopprijs – inkoopprijs) / verkoopprijs.
Om de winstmarges te kunnen berekenen heb je de winst en verliesrekening van een bepaalde periode nodig. De eerste stap daarna is dus om alle kosten van de omzet af te halen. Deel vervolgens de nettowinst door de totale omzet en vermenigvuldig met 100%.
De winstmarge bij eten ligt wat lager dan bij drinken, legt Van der Veer uit. De stelregel is dat je 30 procent van de omzet mag uitgeven aan inkoopkosten. ''In het hogere segment liggen de marges lager, daar houd je van elke euro omzet maar zo'n 60 eurocent over.
Terwijl de gemiddelde brutowinstmarge in alle bedrijfstakken in het eerste kwartaal van 2022 45,81% bedroeg, was dat slechts 18,98% in de levensmiddelen- en drankensector. Evenzo bedroeg de gemiddelde EBITDA-marge 19,69% in hetzelfde tijdsbestek, maar slechts 11,13% in de sector voeding en dranken.
Koffie staat bekend als slimme margepakker, met een brutowinstmarge van rond de 90%. Van alle dranken is koffie de meest gedronken drank in Nederland. En de drank is nog steeds aan een opmars bezig: er verschijnen steeds meer koffiebars, baristakampioenschappen en -trainingen.
Bierbrouwer Heineken ontkomt er volgens topman Dolf van den Brink niet aan om de prijzen dit jaar verder te verhogen, ondanks een flinke winststijging. Bijna 2,7 miljard euro winst, ruim 30 procent meer omzet. En dan toch nieuwe prijsstijgingen voor bier aankondigen.
Rekenvoorbeeld I
In een slijterij wordt een literfles jenever, met een alcoholpercentage van 35 procent, voor 12 euro verkocht. Deze fles bestaat voor 5,90 euro uit accijns en 2,08 euro uit btw. In totaal bedragen deze belastingen 7,98 euro. Er blijft een marge van 4,02 euro over.
De horeca kent echter een gouden vuistregel: het inslagpercentage mag niet meer dan 30% zijn. 'Het zonnige Kengetal' doet het dus aardig. Er is wel een verschil tussen de werkelijke inslag en de normatieve inslag (een van tevoren vastgesteld bedrag wat u aan inslag wilt uitgeven).
Een definitieve waardebepaling gebeurt aan de hand van een uitgebreid onderzoek, maar er zijn voor de horeca twee vuistregels die aangehouden kunnen worden voor een grove indicatie: Vier tot vijf keer de nettowinst van het horecabedrijf. Of jaaromzet = verkoopwaarde, met een marge van 0,8 of 1,2 keer de jaaromzet.
(Netto Verkoopprijs minus de Vaste verrekenprijs, gedeeld door de Vaste verrekenprijs) * 100 = de opslag (Marge %). Bijvoorbeeld: Artikel XXX heeft een Vaste verrekenprijs van € 35,00. De Verkoopprijs is € 49,95.
Dan de Niet alcoholische dranken:
Post mix frisdrank: 10% -15% Koffie: 15% – 20%
Schukkink vertelt maandag tijdens een workshop op de Horecava dat de gemiddelde prijs voor een kopje thee in de horeca 2,20 euro is. De gemiddelde prijs voor een theezakje is 0,05 eurocent.
Je kan dit berekenen voor één product of voor álle verkopen. Commerciële marge = Verkoopprijs exclusief btw - aankoopkosten exclusief btw.
In de horeca bestaat de 30/70-regel, dat wil zeggen dat de kostprijs ('de inslag') 30% van het bedrag is en 70% jouw brutowinstmarge. We delen de € 3,95 daarom eerst door 30 en vermenigvuldigen we daarna met 70.
Het voordeel van rekenen met een winstmarge in de verkoopprijs (en dus niet over de inkoopprijs) is dat dit veel veiliger is in het dagelijks gebruik. Een korting wordt namelijk ook altijd gegeven over de verkoopprijs. 10% korting bij een winstmarge van 30% geeft dan, eenvoudig te berekenen: 30% - 10% = 20% winst.
Marge berekenen
100,00 / (1 – 25%) = 100,00 / 0,75 = €133,33. Anders gezegd: de €33,33 euro is 25% van de verkoopprijs van €133.33. Een marge ligt (wanneer je een product voor meer geld verkoopt dan inkoopt) altijd tussen de 0 en 100%.
De brutowinstmarge betreft een percentage van de omzet dat overblijft als je alle inkopen hebt betaald. Je drukt de brutowinstmarge uit in en percentage van de inkoopprijs of inkoopwaarde. Je kunt hiervoor de volgende formule gebruiken: Omzet - kostprijs van producten / omzet * 100%