Sinds 2007 heeft het station veertien perronsporen waarvan vier op doorgaande sporen, dankzij de opening van een tunnel als onderdeel van de hogesnelheidsverbinding Schiphol-Antwerpen, in België ook wel HSL-Noord of HSL 4 genoemd .
Het station telt acht perrons en zestien perronsporen (waarvan vier kopsporen).
Eijmer (stationskap). Het station telt zes perrons die via drie dwarsgangen onder de 15 sporen (waarvan 11 perronsporen) bereikbaar zijn. Dagelijks telt Amsterdam Centraal circa 160.000 in- en uitstappers, waarmee het na station Utrecht Centraal het drukste station van Nederland is.
Het huidige stationsgebouw, gelegen aan het Stationsplein, werd op 13 maart 2014 officieel geopend door koning Willem-Alexander. Het treinstation telt zeven perrons met dertien perronsporen en twee doorgaande sporen zonder perron, de sporen 5 en 10.
Grand Central Terminal neemt 49 hectare in beslag, heeft 44 perrons en 67 sporen verspreid over twee verdiepingen. Het is het grootste treinstation ter wereld, zowel op gebied van oppervlakte als aantal perrons.
Een ProRail pdf document in de link hieronder. Daarop staan alle perrons met hun betreffende lengtes. In het overzicht staan 11 spoor nummers voor Amsterdam CS en 14 bij Utrecht CS. Utrecht is dus nog steeds het station met de meeste sporen.
Ondergronds station (sinds 1982)
Het metrostation heeft drie sporen (aan een eilandperron en een zijperron). De eerste jaren was er, op de plek waar nu de tramhalte is, een grote metrohal waar een NS-loket in ondergebracht was.
Spoor 5 en 10 bestaan dus wel, maar liggen niet aan een perron. Het zijn van die sporen waarop je wel eens goederentreinen voorbij ziet denderen. Het ontbreken van spoor 1 heeft een andere afkomst. Voor de komst van de Eurostar naar Londen moest perron 1 verbreed worden, dat ging dus ten koste van spoor 1.
Verwijderd spoor
Spoor 6 is zo'n voorbeeld. Jaren geleden is het spoor verwijderd, omdat het spoor onhandig lag. Omdat alle andere sporen al genummerd waren, hebben ze dit aangehouden.
Je verwart een perron met een spoor. Voorheen werd bij het vertrek van een trein aangekondigd van welk perronnummer de trein vertrok. De reizigers moesten dan nog uitzoeken aan welke kant van het perron. Tegenwoordig zijn de perrons niet meer genummerd en wordt het spoornummer bekendgemaakt.
Grootste stations en snelste stijgers
Net als voorgaande jaren is Utrecht Centraal het grootste station van Nederland met een stijging van 4% naar 194.000 in- en uitstappers per werkdag. Het wordt op de voet gevolgd door Amsterdam Centraal dat even snel groeit naar 192.000.
Het zit zo: perrons krijgen de nummers van de sporen waar ze aan liggen. Alle sporen hebben dus een eigen nummer, maar niet alle sporen liggen aan een perron. Spoor 10 en 13 bestaan dus wel, maar liggen niet aan een perron. Het zijn van die sporen waarop je wel eens goederentreinen voorbij ziet denderen.
In 2021 reisden gemiddeld ongeveer 87.000 reizigers per dag via Utrecht Centraal (in- en uitstappende treinreizigers).
Het beste antwoord. Het Utrechtse Centraal Station kent 14 sporen die grenzen aan perrons: 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 14, 15, 18 en 19. Er zijn twee sporen, 10 en 13, die niet grenzen aan een perron. Merkwaardig is 16/17.
We vroegen het even aan ProRail. Woordvoerder Eric Drent: “De perrons zijn verbonden aan het nummer van het spoor, niet andersom. Er wordt geteld in sporen en er zijn op het station sporen zonder perron. Hiermee krijg je de capaciteit die men nodig heeft voor de doorstroming.”
Reden daarvan: het is 100 miljoen euro goedkoper. Veel treinverkeer moet dan in de toekomst via station Zuid rijden, waar het aantal sporen wordt uitgebreid van 4 naar 6. Maar volgens de NS volstaan 9 perronsporen in de toekomst niet voor al die extra treinen op CS.
Met zo'n 181 in- en uitstappers is Eijsden het kleinste station van Nederland. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Spoorwegen.
Het mooiste station van Nederland staat in het Zuid-Limburgse Klimmen-Ransdaal. Dat blijkt uit recent reizigersonderzoek van NS.