Een goede hr-adviseur is sociaal vaardig, heeft kennis van zaken, is analytisch en is in staat om individuen en teams te overtuigen. In dit artikel lees je over welke eigenschappen en vaardigheden een hr-adviseur moet beschikken.
Een goede HR manager weet wat er leeft bij het personeel door te luisteren, de juiste vragen te stellen en snel te schakelen. Samen met je team en het management en directie van de organisatie neem je beslissingen die in het belang zijn van de medewerkers en die de organisatie verder helpen.
HR helpt je mensen – en je bedrijf – groeien.
Door de groei en ontwikkeling van je mensen te stimuleren, investeer je in de groei en ontwikkeling van je organisatie. Officieel is dat een taak voor de leidinggevende, maar veel leidinggevenden hebben coaching en advies van HR hierbij nodig.
De meerwaarde van HRM in uw organisatie
U zult resultaten boeken in productiviteit, kwaliteitsverbetering, innovatie, minder verzuim en personeelsverloop. Uw personeelsdossiers voldoen aan de wettelijke verplichtingen vanuit de Wet Werk en Zekerheid. Een goed personeelsbeleid draagt bij aan: gemotiveerde medewerkers.
Wat is HR / Human Resources (betekenis)?
HR is de afkorting van Human Resources, ook wel personeelszaken of P&O (Personeel & Organisatie) genoemd. HR omvat dus alles wat te maken heeft met (de zorg voor je) personeel. Denk aan het werven, selecteren, inwerken, belonen, beoordelen en opleiden van personeel.
Human Resource Management beschrijft de optimale inzet van werknemers (= middelen) met het doel om bij te dragen aan het succes van het bedrijf. De HR-manager is verantwoordelijk voor de aansturing en de ontwikkeling van de werknemers, zodat zij hun werk met toewijding en efficiëntie kunnen uitvoeren.
HRM betekent Human Resource Management.
De HRM-afdeling richt zich op het management van personeelszaken binnen een organisatie. Deze afdeling is verantwoordelijk voor het personeelsbeleid, zowel uitvoerend als strategisch. Vaak wordt HRM ook HR genoemd.
Een belangrijke basis voor het HR-beleid is het gesprek tussen leidinggevende en medewerkers. In dat gesprek staan het functioneren en (duurzame) ontwikkeling centraal. De ervaring leert dat bij veel organisaties de gesprekken als een verplichting worden ervaren. Of dat de focus voornamelijk ligt op beoordelen.
HR bespreekt dagelijks vertrouwelijke informatie van ongeveer iedereen in de organisatie. Vertrouwelijke informatie bestaat eigenlijk dus niet echt, bij HR.
Personeelszaken/P&O is over het algemeen uitvoerend, HRM/HR is vaak strategisch van aard. In de basis zijn het allemaal afdelingen die de organisatie ondersteunen in alle onderdelen die te maken hebben met de arbeidsrelatie tussen werkgever en werknemer.
In de toekomst zal technologie een nog belangrijkere rol spelen in HR-processen en -praktijken. Het is essentieel voor HR medewerkers om zich bewust te zijn van deze technologische ontwikkeling. HR medewerkers moeten dan proactief zijn bij het omarmen van deze nieuwe technologieën.
Zorg ervoor dat de HR afdeling zorgvuldig met de gegevens van medewerkers om weet te gaan en stel prioriteiten. Ook is het belangrijk om te bepalen welke kanalen je gaat gebruiken tijdens het wervingsproces. Zo ga je gestructureerd te werk en is er een duidelijk doel in de organisatie.
Het HR-beleid is opgebouwd uit verschillende HR-instrumenten. De HR-strategie is gericht op het realiseren van de doelstellingen van het bedrijf, op het resultaat van de onderneming en het versterken van de positie. Dit kan alleen door de medewerker centraal te stellen binnen de kaders van de HR-strategie.
HR-interventies zijn initiatieven die organisaties uitvoeren om bepaalde doelen te behalen (Van Dam, Van Vuuren & Van der Heijden, 2016). In dit onderzoek gaat het over interventies die ervoor zorgen dat de duurzame inzetbaarheid van werknemers verhoogd wordt.
Een goede wervings- en selectieprocedure en strategie is de basis tot het succesvol kunnen uitgroeien van een organisatie. Als ondernemer is het dus belangrijk om met de drie voornaamste factoren van het instroomtraject rekening te houden, bij het aannemen van personeel namelijk: werving, selectie en onboarding.
'Harde' HR omvat onder andere payrollbeheer en contact met het sociaal secretariaat, contractbeheer, research doen naar hoe de comp & ben strategie binnen de organisatie kan geoptimaliseerd worden, salarissen benchmarken enz.
Persoonlijke eigenschappen zijn kwaliteiten, valkuilen, sterktes en zwaktes waar jij over beschikt als mens. Voorbeelden van persoonlijke eigenschappen kunnen zijn: gedisciplineerd, gedreven, enthousiast, gestructureerd, flexibel, empathisch enzovoort.