De kwaliteitsbewaking betreft zowel het beleid inclusief het personeelsbeleid, het betreft de processen die via protocollering en via deelsystemen worden bewaakt alsook de participatie van patiënten.
Kwaliteitsbewaking is een bewust proces van zelfcontrole, waarbij aan de hand van vooraf gestelde normen volgens schema de feitelijke situatie telkens en regelmatig wordt getest. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van de ISO-normen, een draaiboek of handboek of checklists.
Kenmerken van goede zorg
De zorg is veilig. De zorg is cliëntgericht: u krijgt de zorg op het juiste moment en de zorg sluit aan bij wat u nodig heeft. De zorg is beschikbaar voor iedereen die het nodig heeft. De zorg is effectief (heeft een goed resultaat) en doelmatig (is niet te duur)
Alle zorginstellingen moeten zorg leveren die voldoet aan bepaalde kwaliteitseisen. Ze moeten bijvoorbeeld het zorgplan met cliënten bespreken, medezeggenschap regelen en een klachtenregeling hebben. Dit staat in de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Wet langdurige zorg (Wlz).
(Rijksoverheid, 2018a). De term Kwaliteit van Zorg gaat dus over de concrete zorg en de kenmerken daarvan. Alles wat we moeten doen om die kwaliteit op peil te houden of te laten voldoen aan de normen is kwaliteitszorg.
Kwaliteitszorg is een complex van activiteiten dat gericht is op het systematisch expliciteren (normen stellen), evalueren (toetsen) en bijsturen (verbeteren) van het handelen. Kwaliteitszorg is zeggen wat je doet, doen wat je zegt, laten zien dat je goed doet wat je zegt, en wat je doet steeds beter proberen te doen.
De raad voor bestuur is eindverantwoordelijk voor kwaliteit, veiligheid en continuïteit van zorg binnen hun instelling. Het interne toezichthoudende orgaan moet het beleid en de besluiten van de raad van bestuur toetsen. Dit orgaan is meestal de raad van toezicht.
Voordelen van de kwaliteitsmeting is dat zorgverleners er van leren en hun zorg kunnen verbeteren, zorgverleners kunnen beter hun zorg op kwaliteit inkopen en cliënten kunnen beter kiezen voor de zorg die ze willen.
het bevorderen van de kwaliteit. het bevorderen van de kwaliteit van iets, soms ook van iemand; het door passende maatregelen doen toenemen van de kwaliteit.
De vier onderscheiden thema's (compassie, uniek zijn, autonomie en zorgdoelen) zijn voor zorg verleners richtinggevend bij kwaliteitsverbetering op het terrein van persoonsgerichte zorg en ondersteuning.
Kwaliteit van bestaan verbeteren
Ongeacht ziekte, aandoening of beperking naar vermogen kunnen meedoen en bijdragen aan de samenleving. Een eigen plek hebben in de maatschappij. Je daadwerkelijk onderdeel voelen van de samenleving. Dit zijn belangrijke aspecten van kwaliteit van bestaan.
Een kwaliteitsplan is een beschrijving van maatregelen en actiepunten met als doel het waarborgen of verbeteren van de kwaliteit van de zorg of dienstverlening. Het beschrijft een doel en een aantal subdoelen voor kwaliteitsverbetering, maar ook hoe (met welke procedures) de kwaliteitsverbetering bereikt gaat worden.
Een kwaliteitsnorm is een afspraak waaraan zorg moet voldoen voor behoud en bevordering van kwaliteit, eenduidigheid van zorg en inzichtelijkheid, waarop beleid en uitvoeringspraktijk kan worden getoetst. Dit kan een losstaand document zijn of onderdeel zijn van een richtlijn, leidraad of standpunt.
Kwaliteit is daarmee een instrument om de organisatie doorlopend te verbeteren en daarmee onze klanten beter ten dienste te kunnen staan. Een bijkomend voordeel van kwaliteit is de verlaging van kosten door betere beheersing van processen, waardoor de productiviteit toeneemt.
De best presterende organisaties in de wereld, zien kwaliteit als een strategische 'asset' waarmee ze zich kunnen onderscheiden van de concurrent. Ook speelt kwaliteit een belangrijke rol in het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten.
Er zijn specifiek zorggerichte modellen zoals: HKZ, Keurmerk in de Zorg, Prezo, NIAZ. Er zijn ook niet branche gerichte of sector afhankelijke modellen zoals: ISO en INK. Bij alle kwaliteitsmodellen is het van belang dat de processen beschreven worden, deze cyclisch te evalueren en continue te verbeteren.
Een kwaliteitsmanagementsysteem helpt een organisatie om die zorg te leveren zoals afgesproken en om te verbeteren waar nodig. Zo wordt het niveau van kwaliteit beter en beter. Maar kwaliteit is niet alleen belangrijk voor de zorg zelf, maar ook als een strategisch middel om klanten te houden en te groeien in de markt.
Dan moet u controleren of uw nieuwe medewerker geschikt is om zorg te verlenen. Dit heet de vergewisplicht. Hiervoor doet u onderzoek naar het arbeidsverleden van de sollicitant. Sommige zorginstellingen zijn daarnaast verplicht om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) op te vragen.
De belangrijkste wet voor de beroepsuitoefening is de Wet BIG (Beroepen Individuele Gezondheidszorg), die zorgt dat de kwaliteit hoog is en blijft. In de WGBO (Wet Geneeskundige BehandelOvereenkomst) staan de rechten en plichten van cliënten/patiënten die zorg krijgen.
Het Kwaliteitskader wijkverpleging beschrijft wat goede verzorging en verpleging van mensen thuis is en hoe zorgaanbieders goed kunnen samenwerken. Er is ook aandacht voor preventie en zelfredzaamheid.
1,3 medewerkers per groep van acht bewoners voor de bezettingsnorm zorg en ongeveer 1,5 voor de bezettingsnorm zorg en welzijn.