Den Haag, 21 december 2020 – Het aantal pakketten dat PostNL bezorgt, is gestegen naar 1,7 miljoen per dag.
Normaal gesproken bezorgt PostNL 900.000 pakketten per dag. Vorig jaar waren dat er nog 800.000. Door de coronacrisis is dat al gestegen naar 1 miljoen per dag.
Op een normale dag bezorgt PostNL zo'n 1,1 miljoen pakketten per dag. Tijdens de feestdagenperiode kunnen er dagelijks 2 miljoen pakketten bezorgd worden. Vanwege de nieuwe lockdown verlengt PostNL nu tot in ieder geval 14 januari 2022 de maatregelen om de piekdrukte aan te kunnen.
Het volume van het nationale pakketvervoer is afgelopen jaar met 24,7% gestegen tot ongeveer 654 miljoen stuks in 2021.
DPD vs PostNL is voor binnenlandse bezorgingen een heel interessante discussie, maar als jij met je bedrijf ook de grens over wilt, valt PostNL snel af. Hoewel het meer dan prima kan om met twee vervoerders te werken (één binnenlands, de ander naar het buitenland), kies je met DPD voor een bezorger die allebei kan.
Een gemiddeld huishouden ontving in 2020 namelijk 16 pakketten van PostNL, een stijging van circa 27 procent vergeleken met een jaar eerder. Toen bezorgden PostNL gemiddeld 12,5 pakketten per adres per jaar.
Deze status houdt in dat de zending nog niet bij PostNL is verwerkt. Dit kan inderdaad betekenen dat de afzender het al wel heeft afgegeven, maar het door drukte nog niet is verwerkt. Ook kan het betekenen dat het nog niet door de afzender is overhandigd aan PostNL.>>
Verwacht je post met track & trace of een pakket maar staat de status nog op 'Bezorger is onderweg?' Dan heeft de bezorger helaas wat vertraging. Dit kan komen door drukte onderweg. Of door slecht weer.
Het werk van een pakketbezorger is in toenemende mate zwaar belastend. 2. Daarnaast komt uit de verkenning een beeld dat de arbeidsomstandigheden en -tijden van de subcontractors met personeel en vervolgens van de zzp-ers zwaarder/ongunstiger dan die van het personeel van de opdrachtgevers zelf.
Op track & trace (ook beschikbaar in de PostNL-app) vind je altijd de laatste informatie over je pakket.
UPS is de grootste pakketbezorger in de wereld die op een werkdag gemiddeld 15,8 miljoen pakjes afhandelt. Samen met TNT ontstaat een onderneming met een omzet van 45 mlijard euro en een wereldwijd marktaandeel van bijnna vijftig procent.
Niet de wettelijke 95 procent maar zo'n 88 procent valt op zaterdag in de brievenbus. 8 procent van de brieven volgt in de dagen erna. Opvallend is dat 4 procent aangeeft de post nooit te hebben gekregen. In elke brief heeft de redactie ook twee cadeautjes gedaan.
Controleer de status van je pakket
Ga naar track & trace of open de PostNL-app op je telefoon. Vul de track & trace-code en postcode van de ontvanger in. De track & trace-code krijg je normaal gesproken van de afzender.
De verkoper is verplicht om uw bestelling in goede staat te leveren. Als er bij het post- of koeriersbedrijf iets misgaat, is de verkoper hiervoor verantwoordelijk. De verkoper kan zich op zijn of haar beurt wenden tot het postbedrijf.
Stap naar de Geschillencommissie
Ga na of de bezorger is aangesloten bij de Geschillencommissie Post. Zo ja, dien dan daar je klacht in. Gebeurt er niets, onderzoek dan of de bezorger is aangesloten bij een klachtenregeling. Met een klacht over PostNL kun je sowieso terecht bij de Geschillencommissie Post.
Bij vertraging vanaf 2 uur extra wachttijd vanaf de vertrektijd (vertrekvertraging), of bij annulering of overboeking heeft u recht op verzorging: Eten en drinken in redelijke hoeveelheden. 2 e-mails, 2 faxen of 2 telefoongesprekken. Een overnachting en transfer als dit noodzakelijk is.
Je pakket wordt, in de meeste gevallen, in Spanje overgedragen aan de Spaanse bezorgdienst Sociedad Estatal Correos y Telégrafos, oftewel Correos.
Ook in Nederland is er al jarenlang discussie over de positie van onderaannemers, die 70 procent van alle bezorgingen van PostNL voor hun rekening nemen. Zo stelde de inspectie in 2020 vast dat negen van de tien onderaannemers van postdiensten hun zaken niet op orde hebben.
Wat verdien ik met een pakketpunt? De vergoeding die je krijgt is tussen de twintig en vijftig cent per pakket of afgifte. Sommige partijen werken met een staffel of prestatiebonus. Hoe meer pakketten er door je handen gaan, hoe meer je verdient.
Onze 33.300 medewerkers zorgen er samen voor dat er iedere dag zo'n 8 miljoen poststukken worden bezorgd bij 8 miljoen verschillende huishoudens. Hiervoor maken we gebruik van een netwerk dat bestaat uit 15.000 brievenbussen en zo'n 4.000 postkantoren en pakketpunten in de Benelux.
De omzet over de eerste maanden van 2023 kwam uit op 783 miljoen euro, een daling van 3 procent op jaarbasis. De hoeveelheid verwerkte pakketten liep in die periode terug met 6,5 procent. Na aftrek van de kosten bedroeg de winst 4 miljoen euro.