Schuurpapier heeft een 'eigen' getal. Dit cijfer, voorafgegaan door een 'p' of 'k' staat voor de hoeveelheid korrels per vierkante centimeter. Hoe lager het getal, hoe grover het schuurpapier.
Korrel P80 (grof) voor het verwijderen en opschuren van oude verflagen. Korrel P150 (middel) vaak toegepaste schuurpapier voor het opschuren van oude intakte verflagen. Korrel P180 (middel/fijn) voor het schuren van oude verflagen en tussen nieuwe verflagen in.
Fijn schuurpapier (korrel 120 – korrel 180) komt van pas na het aanbrengen van een laag grondverf. Zeer fijn schuurpapier (korrel 200 – korrel 600) gebruik je na het aanbrengen van een laklaag.
Algemene regel: begin met grof schuurpapier en ga naar een steeds fijnere schuurkorrel. Dit wordt de schuurladder genoemd. Hoe hoger het getal, hoe fijner het schuurpapier.
Hoe hoger het getal, des te fijner het schuurpapier. De letter P staat voor 'particles'. Het getal zelf staat voor de hoeveelheid korrels per vierkante centimeter. P180 betekent dus dat er 180 korrels per vierkante centimeter op het schuurpapier zitten.
Welk schuurpapier je gebruikt voor kozijnen is afhankelijk van de leeftijd van het kozijn. Voor nieuw hout gebruik je korrel 80-120. Voor het schuren van een goede verflaag en het schuren van de eerste laag grondverf gebruik je korrel 150 of 180.
Dit doe je altijd met waterproof schuurpapier. Deze manier van schuren gebruik je als er dusdanig diepe krassen in de lak zitten, dat een grof polijstmiddel deze ook niet meer weg krijgt.
Licht opschuren betekent dat je de verflaag mat schuurt zodat de nieuwe verflaag goed hecht. Dat is voldoende. Je ondergrond is helemaal klaar voor het nieuwe schilderwerk.
Schuren tussen verflagen
Grof schuurpapier is daarom meer geschikt voor het schuren van grove ondergronden (beginnend vanaf P100), terwijl een fijnere korrel zoals P180 pas wordt ingezet als het gronden is voltooid. P240 kun je vervolgens gebruiken voor het voorlakken en schuurvlies zet je in voor het aflakken.
Als de afwerking van je houtwerk in zo'n slechte staat is dat overschilderen geen optie is, moet je eerst de huidige verflaag verwijderen. Dat kan op verschillende manieren. Je kunt de verflaag die erop zit 'dood' schuren zoals dat heet. Door te schuren met verschillende schuurpapieren van grof naar fijn.
Tussen de verschillende verflagen schuur je lichtjes op. Zo krijg je een betere hechting tussen de lagen. Ook oude glanzende of zijdeglanzende verflagen schuur je best op. Zo ben je zeker van een goede hechting van de nieuwe lak.
Je schuurt het geheel met schuurpapier met korrel 240. Draag bij het schuren een stofkap. Schuur alles licht op en zorg dat de kopse kanten mooi vlak en glad zijn. Ga ook nog je eventuele gevulde beschadigingen en gaatjes na om deze mooi glad te maken.
Het metaal schuren
Schuur het metaal licht op met schuurpapier korrel 180. Met grover schuurpapier maak je snel krassen en groeven. Voor moeilijk bereikbare plekjes zoals rondingen en hoeken kun je het beste een speciale schuurspons gebruiken.
Wij raden aan om 'open' schuurpapier te gebruiken wanneer je met watergedragen verf gaat schilderen. Er zijn tegenwoordig ook schuurmachines verkrijgbaar die minder warmte opwekken tijdens het schuren. Hierdoor wordt de oude verflaag minder plakkerig en hecht er minder schuurstof aan het schuurpapier.
Gebruik fijn schuurpapier (korrel 320) als de trap glad is. Gebruik grof schuurpapier (korrel 80) als de trap grof geschilderd of sterk vervuild of beschadigd is. Schuur nog een keer na met middelgrof schuurpapier (korrel 120). Kies een donkere kleur kit en grijze grondverf als je de trap ook donker gaat verven.
Het meest professionele eindresultaat krijg je door minimaal 2 lagen aan te brengen. Hierdoor komt de glans van het product tot zijn recht en door de laagdikte kan de verf een goede bescherming bieden. In sommige gevallen of bij een zware belasting (bv traptredes) kan een extra laag nodig zijn.
Het stof verwijderen
Verwijder het schuurstof voor je gaat aflakken of verven. Eerst met een zachte borstel, daarna kun je het oppervlak afnemen met een iets vochtige doek. Tip! Er zijn ook speciale schuurdoekjes te koop die het schuurstof in één keer opnemen.
Ga met een heen- en weergaande beweging over het houtwerk terwijl je lichte druk uitoefent. Zorg dat je ook goed door de hoekjes en naden gaat. Je weet dat je goed schuurt als de oude verflaag dof wordt.
Vraag jij je af waarom nat schuren beter is voor het oppervlak? Bij nat schuren komt er geen stof vrij. Hierdoor maak je minder snel krassen op het oppervlak en ontvet en reinig je tegelijkertijd de ondergrond. Vooral wanneer je op zoek bent naar een mooie afwerking, is nat schuren de ideale oplossing.
Polieren wordt ook wel polijsten genoemd en is een effectieve herstelling die wordt toegepast om je autolak of koplampen weer te laten stralen. Bij het polieren van je auto wordt er een stukje van het materiaal afgeschaafd en weer opgepoetst.
Door het polijsten wordt de oppervlakte zoveel mogelijk krasvrij gemaakt. Uiteindelijk is de korrel van het schuurpapier zo fijn dat men bijna overgaat tot het poetsen van het materiaal. Tijdens het schuren wordt het materiaal verdicht en gladder gemaakt.
Antwoord: Bij naar buiten draaiende deuren of ramen is het beste om eerst het kozijn te schilderen. Bij het schilderen moet de deur of het raam open staan en neem je de sponning ook mee. Wanneer het kozijn droog is kun je de deur of het raam aan de buitenkant vervolgens schilderen.
Breng de grondverf in verticale banen aan en verdeel de verf in een horizontale richting. Probeer in lange banen te schilderen, zo voorkom je strepen! Na de eerste laag kun je de deur licht opschuren en dan kun je het beste nog een keer de deur in de grondverf zetten. Na ongeveer 5 uur is deze laag overschilderbaar.
Het is aan te raden om altijd te schuren tussen grondverf en aflakken. Fijn schuren levert het beste resultaat op. Na grondverf schuren zorgt ervoor dat de houtvezels die omhoogkomen na het verven weg kunnen worden geschuurd. Vooral bij kaal hout is dit een mogelijkheid.