Op de kaart zie je het gebied binnen de ring A10. Daar rijden snorfietsers op de rijbaan. Behalve op de straten die paars zijn: daar moet je op het fietspad rijden. En natuurlijk op de bromfietspaden, waar ook bromfietsers op het fietspad rijden.
Werkzaamheden binnenring A10
Van vrijdag 23 juni 23.00 tot maandagochtend 26 juni 05.00 uur 2023 brengen we op de binnenring van de A10 stiller asfalt aan. Alle rijstroken op de A10 Noord binnenring (richting Utrecht/Amersfoort) zijn tussen knooppunten Coenplein en Watergraafsmeer dicht.
Een animatie.) VOICE-OVER: De A10 Noord richting Amersfoort en Utrecht is binnenkort afgesloten. Dit deel van de A10 Noord, de binnenring, wordt voorzien van stiller asfalt.
In Amsterdam wordt met binnenring de route Marnixstraat-Weteringschans-Saphatistraat bedoeld. Deze ligt nog binnen de Centrumring (stadsroute S100) en moet daarmee niet worden verward.
Waarom. Een aantal geluidsschermen langs dit stuk van de A10 is door storm beschadigd. Rijkswaterstaat heeft ze daarom uit voorzorg verlaagd, in 2024 en 2025 worden ze helemaal vervangen. In de tussentijd ligt er straks in beide richtingen een nieuwe laag stil asfalt.
Omleidingen 30 juni – 3 juli 2023
Verkeer vanuit Utrecht/Amersfoort richting Purmerend/Zaanstad wordt omgeleid via de Ring A10 Oost, Zuid en West. Doorgaand verkeer richting Amsterdam wordt omgeleid via de A9/A5.
De A10 loopt vanaf Diemen in een cirkel om Amsterdam. Daarom heet de A10 ook wel de Ring Amsterdam.
Buiten de ring vinden we de gezinnen in Nieuw-West (vooral Nieuw-Sloten en Osdorp), Gaasperdam in Zuidoost, IJburg en Tuindorp Oostzaan in Noord.
Vanaf zaterdag moet het verkeer op de ring A10 West zich weer houden aan een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur, nadat er sinds 2012 overdag 100 kilometer per uur mocht worden gereden.
Amsterdam gevaarlijk? NEE : In 2023 is Amsterdam geen gevaarlijke stad. Inderdaad, als we de ranglijst van de gevaarlijkste steden in West-Europa, zien we dat Amsterdam goed scoort met een misdaadindex van 33,49. Het lijkt veel minder gevaarlijk dan steden zoals Marseille, Montpellier ou Parijs.
Het A10 formaat is het kleinste papierformaat van alle A-formaten. Met papier afmetingen van slechts 37 x 26 mm, is het formaat A10 ongeveer zo groot als een postzegel.
De A10 heeft een lengte van 32 km, de nummering van de hectometerpaaltjes begint bij knooppunt Coenplein en loopt vervolgens met de klok mee. De nummering van de afritten en kruisende stadsroutes daarentegen loopt tegen de klok in; dit is het gevolg van de volgorde van aanleg (zie onder).
Ongeluk A10
Het ongeluk gebeurde rond 16.45 uur. Een woordvoerder van de politie laat weten dat er drie auto's betrokken zijn bij een aanrijding en dat het nog onbekend is of en hoeveel slachtoffers er zijn. De hulpdiensten zijn ter plaatse en volgens de politie zit er nog één persoon vast in een van de voertuigen.
De Amsterdamse A10, beter bekend als de Ring, bestaat 30 jaar. Het is met 4.600 passerende auto's per uur één van 's lands drukste wegen. De weg is 32,3 kilometer lang en bestaat uit dijken, tunnels en bruggen.
Bij een trajectcontrole hangen er camera's op meerdere meetpunten langs de weg. Deze camera's registreren ieder voertuig. De tijd die het voertuig erover doet tussen twee meetpunten, geeft aan hoe hard er is gereden.
De maximumsnelheid op de A2 Amsterdam – Utrecht vice versa (v.v.) is 100 km/h. De enige uitzondering daarop is tussen Vinkeveen en Maarssen v.v. Daar geldt tussen zeven uur 's avonds en zes uur 's ochtends een maximumsnelheid van 130 km/h.
Waar mag je zo hard rijden als je wil in Duitsland? Geen snelheidslimiet in Duitsland Tot nu toe is er geen maximumsnelheid op de Duitse federale snelwegen. Dit betekent dat waar verkeersborden geen snelheidslimiet of sectiegewijze bovengrens stellen, weggebruikers in principe zelf de snelheid kunnen bepalen.
Meeste Amsterdammers wonen buiten Amsterdam
In Diemen en Landsmeer is het percentage geboren Amsterdammers hoger dan in Amsterdam: meer dan de helft is er in Amsterdam geboren. Ook in Purmerend, Almere en Lelystad bevinden zich relatief veel Amsterdammers.
Snorfietsers mogen nu op het fietspad rijden. Ook na 1 januari 2023 blijven snorfietsers op fietspaden rijden. Tot die tijd is een helm alleen verplicht op plekken waarbij de snorfiets naar de rijbaan wordt verplaatst. In Amsterdam en Utrecht moeten snorfietsers de rijbaan op (daar geldt nu al helmplicht).
Brommers, scooters of snorfietsen met een DET van 2010 of ouder mogen niet meer binnen de bebouwde kom rijden. De DET staat op uw kentekenbewijs.
Per dag gaat de Coentunnel 3 tot 5 keer dicht, omdat te hoge vrachtwagens door de tunnel willen rijden. In Europa gelden regels dat vrachtwagens niet hoger mogen zijn dan 4 m. De Eerste Coentunnel heeft een doorrijhoogte van 4,21 m en de Tweede Coentunnel van 4,5 m.
Eind 1969 werd begonnen met de aanleg van de E40 tussen Brussel en Liège en vervolgens is de snelweg in hoog tempo opengesteld. In 1973 volgde het laatste deel tussen Reyers en Evere. De aftakking van de E40 vanaf knooppunt Jabbeke naar de Franse grens werd voor het eerst in de jaren '50 eeuw voorzien.
De A1 loopt van Amsterdam via 't Gooi, Amersfoort, Apeldoorn en Deventer naar Oldenzaal, bij de Nederlands-Duitse grens.