Een methodiek is een geheel van methoden, procedures, richtlijnen, hulpmiddelen en technieken dat kan worden gebruikt voor hulp aan of behandeling van kinderen, jongeren en/of ouders. Voorbeelden van methodieken zijn oplossingsgericht werken, systeemgericht werken en competentiegericht werken.
Methodisch handelen = het handelen volgens een vaste, weldoordachte manier om daarbij op een zo effectief en efficiënt mogelijke manier het doel te bereiken dat men voor ogen heeft. Methodisch handelen is een proces, dat zowel doen als denken omvat.
De zeven karakteristieken van methodisch werken in het sociaal werk die wij onderscheiden zijn: doelgericht, systematisch, situationeel, relationeel, versterkend, moreel en tastend.
Methodisch werken houdt in dat je volgens een vaste werkwijze werkt. Je doorloopt steeds een aantal stappen die regelmatig geëvalueerd worden. Op basis van de evaluatie van de zorg/ondersteuning vindt bijstelling plaats.
Wat zijn de 3 fases van methodisch werken? Wat doe je bij de voorbereiding (fase 1)? Wat doe je bij de uitvoering (fase 2)? Wat doe je bij de afronding (fase 3)?
Je handelen is systematisch Je handelt methodisch als je in staat bent om ook systematisch te handelen. Dat wil zeggen dat nadat je een doel hebt bepaald, je ook volgorde kunt aan- brengen binnen de verschillende stappen die je gaat zetten op weg naar dat doel. Je kunt prioriteiten stellen aan je wijze van handelen.
methode: vaste, weldoordachte manier van handelen om een bepaald doel te bereiken (ook in allerlei samenstellingen, zoals onderwijsmethode, lesmethode, behandelmethode, werkmethode) methodiek: samenhangende set methoden, of een overkoepelende methode die diverse submethoden omvat.
Geheel van op theorieën gebaseerde begeleidingsmethoden die worden gebruikt om een doel te bereiken. De methodiek bestaat uit handelingsrichtlijnen, praktische handvatten, etc. Op www.methodieken.nl kun je uit een grote lijst een methodiek kiezen die past bij de ondersteuningsvraag van de cliënt.
Het begrip methodiek verwijst naar het geheel van op theorieën gebaseerde wijzen dat wordt gebruikt om een bepaald doel te bereiken. Methodieken bestaan niet uit één wijze van doen (zoals een methode), maar zijn een combinatie van verschillende wijzen.
Als sociaal werker of hulpverlener in een wijkteam is het belangrijk dat je methodisch handelt en gestructureerd werkt. Dat betekent dat je stelselmatig, geordend en voor de cliënt navolgbaar werkt, met een concreet resultaat voor ogen. Dit hulpmiddel helpt je daarbij.
Je doorloopt immers volgens een vast patroon de stappen van die methodiek. Methodisch handelen gaat echter een stapje verder: binnen het doorlo- pen van de stappen van de methodiek pas je de principes van doelgericht en procesmatig werken toe.
Stap 6: evalueren en bijstellen van de zorg
Methodisch werken is het planmatig werken naar een einddoel. Wanneer er een doel wordt bereikt, moet er geëvalueerd worden. Je gaat samenzitten met de cliënt en bespreekt de voortgang.
Een hulpverlener en cliënt ervaren beiden spanning in het contact. De hulpverlener oefent druk uit op het werken aan doelen en acties, terwijl de cliënt andere dingen be- langrijker vindt. De cliënt wil misschien alleen zijn 'ei' kwijt.
Deze 4 domeinen bestaan uit de woon-en leefomstandigheden, participatie (het sociale leven van de cliënt), mentaal welbevinden en autonomie, en het lichamelijk welbevinden en gezondheid.
Er zijn vier begeleidingsstijlen te onderscheiden die de OK-medewerker bij het begeleiden van een student kan inzetten: instrueren, overtuigen, ondersteunen en delegeren.
Ondersteunings- en begeleidingsmethodieken
Hierbij wordt goed gekeken wat de cliënt nog kan, waar hij moeite mee heeft of krijgt en wat hij niet meer kan. Belevingsgerichte ouderenzorg richt zich onder andere op zoekend reageren, positieve contactmomenten en de belevingswerelden van de cliënt en professional.
Checklist: Methodologie
De methode om data te verzamelen is besproken. De data-kenmerken zijn beschreven. De inclusie- en exclusiecriteria zijn in de methoden verwerkt. Het is aangegeven hoe data zijn geanalyseerd (indien nodig volgens je studierichtlijnen en op basis van het soort onderzoek dat je hebt gedaan).
Voorbeelden van basismethodieken die in veel jeugdzorginstellingen gebruikt worden, zijn oplossingsgericht werken en competentiegericht werken.
Systematisch, volledig en op professionele manier manier uitvoeren van onderzoeken. Techniek is gericht op het verkrijgen van de volledige en juiste informatie. Omgevingsfactoren worden op juiste manier meegenomen in het onderzoek.
Het methodisch kader – (WAT willen we bereiken en HOE werken wij? ) – vormt de basis en biedt de toetsstenen voor het dagelijks handelen en de systematische reflectie.