Is snelladen slecht voor mijn batterij? Snelladen is niet schadelijk voor je batterij. Een goede oplader levert namelijk nooit meer vermogen dan je toestel aankan. Daarom is het ook geen probleem als je een snellader gebruikt die meer vermogen kan leveren dan jouw toestel aankan.
Het opladen kan worden vertraagd als de kabel niet goed op het apparaat of de oplader is aangesloten, als de connector is vervormd door langdurig gebruik of als het oppervlak is aangetast door vreemde voorwerpen.
Tips voor de accu van elektrische auto's
Sterker nog: een accu presteert het beste als ze tussen de 20 en 80% van hun laadcapaciteit zitten. Wanneer de accu onder de 20% of boven de 80% zit, neemt de snelheid wanneer de accu laadt af. Waardoor de accu harder moet werken om tot de 100% te komen.
Hoe meer Ampere, hoe meer stroomsterkte de oplader geeft. Ook wordt vermogen in Watt gebruikt bij opladers. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de oplader de telefoon accu op kan laden.
De beste manier om de accu op te laden is door het toestel helemaal uit te zetten als deze aan de lader gaat. Op die manier is de accu niet alleen weer sneller opgeladen, maar verklein je ook de kans op oververhitting van de batterij. Dat levert op de lange termijn schade op.
Hitte en kou zijn slecht voor je batterij
Hitte is erg slecht voor je batterij. Een temperatuur tussen de 20 en 30 graden is prima. Bij 35 à 40 graden treedt er veel slijtage op. Leg je toestel dus nooit in de zon, onder je kussen of op een andere warme plek.
Wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat een batterij minder snel slijt als je hem tot zo'n 80 procent oplaadt en niet onder de 20 procent laat komen.
Telkens 'bijvullen' is beter dan wachten tot de batterij (bijna) leeg is. Voorkom zoveel mogelijk dat de batterij onder de 20% zakt of zelfs helemaal leeg raakt. Laad de smartphone liever niet verder op dan 80%. Schakel Aangepast opladen (Android), Batterij beschermen (Samsung), of Geoptimaliseerd opladen (iPhone) in.
Het is dus niet zo dat je telefoon 's nachts opladen heel schadelijk is omdat de batterij dan 'overstroomt'. Toch raden sommige partijen, waaronder verzekeraars en de brandweer, af om je toestel voor het slapengaan aan de oplader te leggen. Dit heeft vooral met het risico op brandgevaar te maken.
Dus ja, laden is vaak goedkoper dan tanken
De ANWB rekende uit dat het laden van een elektrische auto in Nederland, op verschillende niveaus en bij een jaarlijks verbruik van 15.000 kilometer, ongeveer €1275 kost.
Bij snelladen laad je met een vermogen van minimaal 50 kilowatt (kW), maar meestal meer. Zogenaamde 'supersnelladers' kunnen een vermogen van tot wel 350 kW aan. Een laadpaal thuis levert een vermogen tussen de 3,7 en 11 kW, terwijl een laadpaal op straat goed is voor vermogens tussen de 11 en 22 kW.
Als je je telefoon tijdens het laden intensief gebruikt, is dat namelijk erg slecht voor de accu. Je verstoort zogezegd de laadcyclus. Dat kan ervoor zorgen dat bepaalde cellen sneller slijten dan andere, met een onvoorspelbare batterijduur als gevolg.
Wanneer u regelmatig gebruik maakt van DC-laders, kan de degradatie versneld worden. Door verschillende factoren degraderen sommige accu's sneller dan anderen. De accu van een Nissan Leaf degradeert bijvoorbeeld sneller dan de accu van een Tesla Model S. Probeer uw lading tussen de 20% en 80% te houden.
Kan ik mijn smartphone gebruiken tijdens het opladen? Feit. Het kan voor je accu geen kwaad om je smartphone te gebruiken terwijl deze in de oplader zit. Let wel op voor mogelijke verhitting van je batterij of oplader.
Als je batterijpercentage op 80% zit, functioneert alles dus nog steeds zonder prestatieverlies. Denk er wel aan dat vooral bij oudere modellen een perfect functionerende batterij natuurlijk niet dezelfde prestaties levert als die van een nieuwer model.
Fabrikanten stellen dat alleen de originele opladers van het eigen merk gebruikt moeten worden. Dat zou de levensduur van de accu verlengen. In de praktijk blijft vaak dat goedkopere opladers van imitatie-merken even goed werken.
Vooral het 's nachts opladen is gevaarlijk omdat je er dan geen toezicht op houdt. Omdat je slaapt en daardoor niet ziet wanneer de batterij vol is, kan het apparaat gaan 'overladen' met het risico dat de lader of het apparaat zelf oververhit raakt en in brand vliegt.
Wacht niet met opladen tot je batterij helemaal leeg is
Allereerst is het verstandig om je telefoon op tijd op te laden. Je hoeft dus niet meer te wachten tot je batterij bijna leeg is, maar begin met laden wanneer je accu zo'n 30% over heeft. Zo voorkom je ook dat je telefoon plotseling uitvalt.
Om te zien welke apps op jouw smartphone de grootste energievreters zijn, moet je in iOS naar Instellingen > Batterij gaan, en op Android naar Instellingen > Batterij & energiebesparing > Batterijgebruik. Hier staat een lijst met alle apps die je gebruikt en hoeveel van je batterij ze verbruiken.
Je telefoon is slim genoeg om geen stroom meer door te laten als de accu vol zit, dus er is geen kans op gevaar door 'overladen', maar een volledig volle batterij staat wel meer onder druk. Toch zijn de batterijen zodanig verbeterd dat het hier ook stiekem niet heel veel uitmaakt. Geen zorgen dus.
Hoe vaak je een batterij kunt opladen, ligt aan het soort oplaadbare batterij. De aantallen variëren van 300 tot 1500 keer.
Er zijn immers verschillende factoren die de laadsnelheid van je elektrisch voertuig bepalen. Enerzijds is er de output van het station en anderzijds de inputbeperkingen van je auto, maar ook de buitentemperatuur, de bezetting van het laadstation, de laadtoestand en andere elementen hebben een enorme impact.