Om influencer te worden heb je eigenlijk twee dingen nodig: een goede internetverbinding en fans. Je kunt ervoor kiezen om foto's te delen via Instagram of video's te uploaden via je persoonlijke Youtube-account. Het belangrijkste is dat mensen je aanwezigheid online leuk vinden en je willen volgen.
De content-creators profiteren van de transparantie van het internet; iedereen kan een influencer worden! De weg ernaartoe is nu misschien iets hobbeliger dan een aantal jaar geleden, maar er is nog altijd kans om influencer te worden. Het belangrijkste is dat je content maakt vanuit een passie.
Een nano influencer met 1.000 tot 10.000 volgers kan ongeveer 901 dollar per bericht verdienen of gemiddeld 1.420 dollar per maand. Een swipe-up op een advertentie op Instagram Stories kan 100 tot 1.500 dollar opleveren. Een "gemiddelde" influencer kan 2.970 dollar per maand verdienen.
“Nano-influencers” hebben 1.000 tot 10.000 volgers. “Micro-influencers' hebben 10.000 tot 100.000 volgers. “Macro-influencers” hebben 100.000 tot 1 miljoen volgers. “Mega-influencers”: 1 miljoen of meer volgers.
Influencers verdienen geld door digitale producten te verkopen om hun expertise in een specifieke niche te benutten. Advertenties verkopen en producten promoten via podcasts is ook effectief. Influencers werken samen met merken om aangesloten producten te promoten via gesponsorde berichten.
Influencers mogen geen reclame maken als ze niet duidelijk maken dat het om reclame gaat. Het moet voor consumenten direct zichtbaar zijn dat sprake is van reclame. En het moet duidelijk zijn waarvoor de influencer reclame maakt. Plaats in een bericht niet alleen maar een tag naar het bedrijf.
Influencers delen hun verhalen online. Hun volgers zijn geneigd de influencer te vertrouwen en kopen vervolgens het product. Het soort verhalen dat influencers delen is bijvoorbeeld een foto van een autoproefrit via Instagram of hun ervaring met een cosmeticaproduct in een YouTube video.
Nano: 1.000 – 10.000 volgers: 50 tot 150 euro per post. Micro: 10.000 – 100.000 volgers: 150 tot 750 euro per post. Meso: 100.000 – 500.000 volgers: 750 tot 3.000 euro per post. Macro: 500.000+ volgers: meer dan 3.000 euro per post.
Meld je gratis aan als influencer bij Onfluence en blijf op de hoogte van leuke collabs waarmee je geld kan verdienen.
Een influencer, wat betreft internet marketing, is een persoon die andere mensen kan beïnvloeden om een product te kopen, een dienst af te nemen of merkbekendheid te stimuleren. Deze personen zijn zeer actief op social media, ze hebben veel fans en/of volgers, en kunnen invloed uitoefenen op een specifieke doelgroep.
Influencer als beroep. Een paar jaar geleden was het woord nog niet bekend, inmiddels is het een gewild beroep: influencer. Bij de term denken veel mensen gelijk aan mode-popje op Instagram, of een vlogger.
Als je officieel een startende influencer wil worden dan moet je je inschrijven bij de KvK.
Cristiano Ronaldo – 238 miljoen volgers
De meest populaire Instagram influencer is geen model, geen internet celebrity en geen influencer pur sang. Nee, het is voetballer Cristiano Ronaldo die bovenaan de lijst prijkt.
Influencers kunnen hun volgers verleiden producten te kopen of het merk meer zichtbaarheid te geven. Allereerst is vertrouwen de kracht van influencers ten opzichte van traditionele media. Ze zijn in staat gebleken om loyale fans/volgers op te bouwen op hun kanaal en weten hun vertrouwen te winnen.
Dit verdient een influencer
Volgens Mostad verdient een influencer met 41.000 volgers gemiddeld tussen de 500 en 1.000 dollar per gesponsorde post (dat is tussen de 457 en 914 euro). Een influencer met 500.000 volgers kan zelfs 5.000 dollar (4.578 euro) per post verdienen.
Influencers zijn er in uiteenlopende soorten en maten. Zo is er een onderverdeling te maken op basis van het aantal volgers van de influencer en de mate van engagement. Je krijgt dan vijf categorieën: nano, micro, meso, macro en mega.
Je benadert de influencer om jouw bedrijf te promoten in een blog, vlog of social media post en betaalt hiervoor. Als je kiest voor een barterdeal, geef je de influencer gratis producten of diensten. Hier staat dan tegenover dat hij of zij jouw bedrijf noemt in een blog, vlog of social media post.
Je verdient geld met TikTok door te adverteren, affiliate links te plaatsen, samen te werken met bekende merken, succesvolle TikTok-accounts te verkopen of door TikTok-consultant, -manager of -influencer te worden.