Net voor je omhoog springt heb je precies de snelheid van de trein. Een verandering van snelheid kan alleen als een kracht op jou wordt uitgeoefend, en die kracht kan alleen komen van de lucht om jou heen. Maar die lucht heeft *ook* precies de snelheid van de trein, dus die kracht is er niet.
De enige kracht die op jou inwerkt nadat je in de trein omhoog springt is de zwaartekracht: dit verklaart waarom je terug naar beneden komt. Verder werken er tijdens de sprong op jou en op de trein geen krachten in: beiden bewegen dus rechtlijnig met dezelfde constante snelheid voort.
Je blijft op dezelfde plek in de trein. Dit komt omdat je met dezelfde snelheid blijft voortbewegen tijdens je sprong.
Als je springt op een bus die rijdt aan een hoge snelheid, dan zal je op exact dezelfde plaats neerkomen van waar je vertrokken bent. Ten opzichte van de baan heb jij namelijk dezelfde snelheid als de bus.
"Meestal is het de conducteur die gaat kijken of het slachtoffer misschien nog leeft. De machinist blijft op de bok. Er is een koffer met afdekzeil en blauwe handschoentjes in de trein.
De gevolgen van een aanrijding tussen een persoon en een trein zijn vaak heftig. Veel slachtoffers raken ernstig gewond en een deel overleeft een aanrijding niet. Voor het treinpersoneel is het ook lastig om om te gaan met een dergelijke situatie.
Bij een aanrijding met een persoon wordt eerst onderzoek uitgevoerd door de politie. We kunnen dus niet precies zeggen hoe lang het oponthoud zal duren. Gemiddeld rekenen we echter met 30 tot 90 minuten.
'Als ik op een vol plein ga staan en abrupt naar boven kijk, zul je zien dat er 20 tot 30 mensen hetzelfde doen. Die mensen worden geactiveerd om hetzelfde te doen. Dat bepalen de spiegelneuronen in ons brein. Als er één iemand achter de trein aan gaat lopen, gaan anderen dat dus ook doen.
ProRail maakte in 2018 bekend dat jaarlijks op het spoor tussen de 200 en 250 'aanrijdingen met een persoon' gebeuren.
Omdat de trein niet altijd rechtdoor kan, moet het spoor weleens een bocht maken. Ook buigt het spoor in het verticale vlak, bijvoorbeeld doordat het tracé over een heuvel loopt of door een tunnel gaat.
De vorm lijkt op het stuur van een auto, maar de functie ervan is beter te vergelijken met die van een gaspedaal. Met het tractiewiel regelt de machinist het vermogen dat de elektromotoren van de trein leveren.
Treinen toeteren altijd voor de veiligheid. Meestal heeft het te maken met storingen.
Het aantal zelfdodingen op het spoor is in 2018 afgenomen, blijkt uit cijfers van spoorbeheerder ProRail. In vergelijking met 2017 nam het aantal suïcides met ruim 10 procent af van 215 naar 194.
De Veiligheidsbalans die de Inspectie Verkeer en Waterstaat vandaag publiceert, meldt dat vorig jaar 193 mensen een einde aan hun leven maakten door voor de trein te springen.
In 2020 daalde het aantal incidenten rond het spoor met 21%, maar vorig jaar steeg dat alweer met 10% tot 206. Dat betekent bijna elke twee dagen een bijna-ongeluk of ongeluk. Dit jaar kreeg ProRail al 2304 meldingen binnen van personen langs het spoor.
Vervoer per trein is vooral geschikt voor bulkgoederen zoals steenkool en ijzererts. Maar ook auto's en levensmiddelen. Daarnaast is het goedkoper dan wegvervoer. Nadeel is dat niet overal rails en stations zijn.
Iedere trein heeft er één of twee. Je ziet bij de ingang en op de ramen waar ze zich bevinden. Je mag er niet bellen, niet praten, maar ook niet fluisteren of giechelen. Smakken, slurpen en snurken natuurlijk ook niet.
Onderzoek: Reizen met de trein tientallen malen veiliger dan met de auto. Wie met de trein reist, loopt het minste risico om bij een ongeluk te overlijden of gewond te raken. Dat blijkt uit een tienjarig onderzoek waarin de trein, bus en auto op basis van reizigerskilometers met elkaar zijn vergeleken.
Het beste antwoord. Bij sommige typen materieel kan het wel, bij andere typen niet. Ook als het bij een bepaald type materieel normaal gesproken wel kan, heb je kans dat je net een trein treft waar ze extra meetapparatuur onder hebben gehangen.
Over de HSL rijden dagelijks 269 treinen in hoge frequentie. Zowel de Eurostar als Thalys rijdt tussen Amsterdam en Brussel een maximumsnelheid van 300 km/u. De Intercity direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven rijden maximaal 160 km/u.
De kans op een ongeluk met letsel tot gevolg is dan 2,5%! Dat is 1 op de 40 mensen die te maken krijgt met een ongeluk. Uiteraard zijn er pechvogels die vaker een ongeluk krijgen in een jaar, maar de kans op een auto ongeluk of beter een verkeersongeluk is dus 2,5%.
Een elektrische trein verbruikt 2 gram CO2 per kilometer, een elektrische auto 54 gram, een dieselauto 131 gram en een benzineauto 149. Een bus, tram of metro is weliswaar zuiniger dan een auto, maar stoot volgens Milieucentraal wel 96 gram CO2 per kilometer uit.
Licht letsel maximaal € 3.500,- Matig letsel maximaal € 9.000,- Ernstig letsel maximaal € 21.000,- Zwaar letsel maximaal € 43.000,-
1 916 zelfdodingen in 2022, 54 meer dan in 2021.