Beste profiel zomerband
De prestaties van de banden worden sterk beïnvloed door de profieldiepte. Een nieuwe band heeft, afhankelijk van het type, een profieldiepte tussen de 7,0 en 8,5 mm. Banden voor bedrijfswagens gaan zelfs tot 9,5 millimeter diepte.
De minimale profieldiepte is 1,6 mm. Dit betekent dat u de banden moet vervangen zodra ze deze limiet hebben bereikt. Zo brengt u uw veiligheid niet in gevaar en overtreedt u de wet niet. Maar het betekent ook dat het niet nodig is uw banden te vervangen voor deze profieldiepte is bereikt.
U heeft een vraag over de minimale profieldiepte van zomer, winter en all-seasonbanden. De wettelijk minimale profieldiepte voor zowel zomer als winterbanden is in Nederland 1.6 mm. In verschillende landen in Europa worden all-seasonbanden en winterbanden pas als winterbanden gezien bij minimaal 4 mm profiel.
Bij de aanschaf is de profieldiepte van nieuwe zomerbanden gemiddeld zo'n 7,5 millimeter. Hoewel de minimale profieldiepte van banden 1,6 millimeter is, wordt bij zomer en all-season-banden vanaf 2 millimeter aangeraden de banden te vervangen.
U heeft een vraag over de profieldiepte van een nieuwe band. Tijdens de ANWB bandentest wordt van nieuwe banden ook de profieldiepte gemeten. Gemiddeld varieert dat van rond de 6,7 mm-8 mm Uiteraard is het verschil óók merk, type en bandenmaat afhankelijk.
Gemiddelde levensduur van autobanden
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
Leeftijdslimiet van banden: de 10-jarige drempel
Als uw banden 10 jaar na hun productiedatum nog niet zijn vervangen, raadt Michelin aan om ze als voorzorgsmaatregel door nieuwe banden te vervangen. Deze aanbeveling is ook van toepassing op reservebanden.
Zit er verschil in profiel tussen zomerband en winterband? Volgens de wet mag de minimale profieldiepte van uw zomer- en winterbanden niet minder dan 1,6 mm mag zijn. Dit geldt ook voor all season-banden. Bij Baldé adviseren we u om uw zomerbanden te vervangen als je profieldiepte minder dan 2mm is.
Wettelijk zijn banden aan vervanging toe bij een profieldiepte van minder dan 1,6 millimeter. Maar met het oog op verkeersveiligheid is dat eigenlijk al te weinig. De ANWB adviseert daarom je banden al te vervangen wanneer er nog maar twee millimeter profiel aanwezig is.
Om veilig de weg op te gaan is het van groot belang dat de profieldiepte van de autoband voldoet aan de aanbevolen profieldiepte. De wettelijke profieldiepte geeft aan dat voor zomerbanden de minimale profieldiepte 1,6 millimeter moet zijn en voor winterbanden de minimale profieldiepte 4 millimeter moet zijn.
Profieldiepte. De profieldiepte van de banden is een van de eerste zaken waarnaar tijdens de APK-keuring gekeken wordt. Het wettelijk minimum is 1,6 millimeter, maar al vanaf een diepte van 2,5 millimeter zal de monteur aanraden om de autobanden te vervangen.
Een zomerband moet volgens de wet minimaal 1,6 mm profiel hebben. Autobanden hebben daarvoor op verschillende plaatsen in het profiel randjes zitten van de hoogte. Als die gelijk staan met het loopvlak, dan is de band versleten en moet hij echt worden vervangen!
Er blijken Europese statistieken te zijn die aangeven dat het gemiddelde ligt tussen 25.000 en 50.000 km voor bestuurders met een normale rijstijl. Heb je een rustige rijstijl, zijn pieken tot 75.000 mogelijk. Maar met een sportievere rijstijl kan dat ok dalen tot onder de 10.000 km.
Als de band te hard is opgepompt, draagt het middelste gedeelte van het loopvlak de meeste belasting, waardoor het sneller slijt dan de buitenranden.
Antwoord van Leo. Uw garagehouder geeft aan dat winterbanden in Duitsland maximaal 5 jaar oud mogen zijn en u vraagt of dit klopt. In Duitsland is, evenals in Nederland, geen maximale leeftijd voor banden.
Voor de maximale leeftijd van een band bestaat geen regelgeving. De slechte exemplaren vallen bij de APK wel door de mand, ongeacht de leeftijd.
Van de geteste exemplaren in de meest nabije bandenmaat is de stilste de Yokohama BluEarth AE01. Dat gaat niet zonder concessies, want de Yokohama haalt een eindscore van drie van de haalbare vijf sterren.
Zowel een te hoge of te lage autobandenspanning kan gevaarlijke situaties opleveren. Een te hoge bandenspanning zorgt er namelijk voor dat een band sneller slijt. Bovendien heeft een band met te hoge spanning minder grip, trilt deze meer en is er vermindert rijcomfort. Daarnaast is de kans op een klapband groter.
De meest eenvoudige manier om de profieldiepte te controleren is door te kijken naar de bandenslijtage-indicator. Dit is een 1,6 mm hoog blokje rubber dat in de groeven zit. Als de banden tot aan het blokje gesleten zijn is het de hoogste tijd om ze te vervangen.
Hoe veilig is een prop in je band? Met een vakkundige reparatie kun je vaak nog wel een tijdje blijven doorrijden. Een prop in je band vormt wel een groter risico dan een normaal geplakte band. Dit komt omdat de prop kan losschieten, met opnieuw een lekke band én een grotere beschadiging tot gevolg.
Bij Profile krijg je al een complete APK-keuring vanaf € 39,50. En dat is dan inclusief de afmeldkosten en de milieumeting.
De bandenspanning van “normale” personenauto's varieert van ongeveer 1,8 bar tot circa 3,2 bar. Door deze overdruk in de band, en omdat rubber een doorlaatbaar materiaal is, loopt elke band altijd langzaam leeg met ongeveer 2 tot 5 % per maand.
Voor zomerbanden bestaat geen officieel symbool, soms wordt door de fabrikant een zonnetje als symbool gebruikt om een zomerband te markeren.