De afgelopen jaren haalden we in Europa het gas uit drie belangrijke bronnen: productie binnen de Europese Unie (zoals Groningen), pijpleidingen (voornamelijk Rusland en Noorwegen) en schepen die vloeibaar gas binnenbrachten.
LNG komt vooral uit gebieden waar grote hoeveelheden aardgas zijn ontdekt, zoals Noord-Afrika, het Midden-Oosten en West-Indië. Voorbeelden van LNG-producerende landen zijn Noorwegen, Rusland, Nigeria, Algerije, Egypte, Oman, Qatar, Indonesië, Maleisië en Australië.
Voor de oorlog in Oekraïne was dit 25% van de Nederlandse import. Daarnaast is het percentage vloeibaar gas (LNG) uit Rusland gehalveerd van 30% in 2021 naar 15% nu. De verminderde import van gas uit Rusland is grotendeels opgevuld met LNG maar ook met meer import uit België (verdubbeling) en het Verenigd Koninkrijk.
Op de Noordzee wordt veel gas gewonnen door diverse aangrenzende landen. Een deel van het gas dat gewonnen wordt op de Deense en Britse delen van de Noordzee komt direct in Nederland aan land. Het gaat om 1 miljard m3 in 2021 en dit telt ook als invoer.
De afgelopen jaren haalden we in Europa het gas uit drie belangrijke bronnen: productie binnen de Europese Unie (zoals Groningen), pijpleidingen (voornamelijk Rusland en Noorwegen) en schepen die vloeibaar gas binnenbrachten.
Per 1 januari 2021 bedraagt de totale ontdekte gasvoorraad in ontwikkelde en niet ontwikkelde voorkomens samen 138,2 miljard Nm3. De reserves van totaal 92,4 miljard Nm3 bestaan voor 6,6 miljard Nm3 uit reserves in het Groningenveld en 85,8 miljard Nm3 in de overige (kleine) velden.
Waar een kilo LNG twee jaar geleden zo'n 90 eurocent per liter kostte, is dat inmiddels opgelopen tot zo'n € 2,50.
Duurder. LNG is duurder dan wat tot voor kort voor aardgas uit een pijpleiding werd betaald. Dat heeft enerzijds te maken met de kosten voor het vloeibaar maken van het gas, het weer terugbrengen in gasvorm en het transport, anderzijds met de huidige wereldwijde tekorten die de prijzen opdrijven.
De markt voor LNG is vergelijkbaar met die voor gas en olie. Momenteel is de prijs van 1 kg LNG ongeveer 85 cent.
1 liter LNG vormt daarbij 600 liter aardgas.
Er is namelijk één Europese gasmarkt. Pijpleidingen zijn op elkaar aangesloten en landen binnen de EU kopen gezamenlijk in. Binnen deze gasmarkt kunnen landen zelf contracten afsluiten. Het aardgas in Europa komt grotendeels uit Rusland (40%), Noorwegen (16%) en het Midden-Oosten (11%).
Afgelopen twee decennia is het vervoer van lng aan een grote opmars bezig, waardoor er ondertussen veel nieuwe moderne membraansystemen zijn of worden ontwikkeld. Tankers met membraantanks hebben meestal een volume van 70.000 tot 135.000 m³, maar de grootste gaan tot 266.000 m³.
LNG-import kan 8 tot 12 bcm Russisch gas vervangen. Hoge kosten, beperkte beschikbaarheid, importafhankelijkheid, CO2-emissies bij productie en transport.
Veel tijd is er niet, in de winter van volgend jaar moet de totale capaciteit om lng aan land te brengen in Nederland zijn uitgebreid van 24 naar zo'n 30 miljard kubieke meter.
Een miljard m³ aardgas is equivalent aan 0,735 miljoen (=735.000) ton lng. Omgekeerd is een miljoen ton lng gelijk aan 1,360 miljard m³ aardgas. In de Verenigde Staten wordt nog veel gewerkt met kubieke voet en ook de vergelijking met olie kan door middel van deze tabel worden gemaakt.
LNG (Liquified Natural Gas) is vloeibaar aardgas. LPG is geen aardgas maar een vloeibaar mengsel van gassen. Het is een restproduct van olieraffinage.
Nadat aardgas is gewonnen uit ondergrondse bronnen, moet het worden ontdaan van onzuiverheden zodat het kan worden gekoeld en vloeibaar gemaakt. Dan wordt het LNG. Het bestaat nu voor meer dan 90% uit methaan. Vervolgens wordt het in vloeibare vorm vervoerd tot het wordt afgegeven bij een tankstation.
LNG is 'Liquefied Natural Gas', oftewel vloeibaar aardgas. Bio-LNG (vloeibaar biogas) is gemaakt van gas afkomstig uit organisch materiaal: plantaardige resten of mest bijvoorbeeld.
Prijs en verkrijgbaarheid. CNG is goedkoper dan benzine en diesel, maar duurder dan LPG. Het is maar op een zeer beperkt aantal plekken verkrijgbaar, dus het rijden op CNG vergt enige planning.
Een LNG-truck is duur
Alleen maar onwaarheden. Een LNG-truck is in de basis duurder dan een vergelijkbare truck met dieselmotor, dat is een feit. Echter is de brandstof LNG per kilo goedkoper dan een liter diesel.
LNG heeft een grote energie-inhoud; vooral vergeleken met diesel. In het kort gaat het om de volgende verhouding: 0,72 kilo* LNG levert evenveel energie als 1 liter diesel. Voor 1 kilo LNG kan dus ongeveer net zoveel energie worden verkregen als voor 1,39 liter diesel.
Gevolgen. Hoewel het winnen van gas op de Noordzee een goede oplossing lijkt, zijn milieuorganisaties en een aantal wetenschappers kritisch. Ze wijzen op de extra uitstoot van broeikasgassen die de productie en het gebruik met zich meebrengt.
1. Het gasveld heet South Pars/North Dome Gas-Condensate. Wat is het precies? Inderdaad het grootste aardgasveld ter wereld, drie kilometer onder de Perzische Golf en net zo omvangrijk als de volgende top-20 bronnen in de wereld samen.
Het Russische staatsgasbedrijf Gazprom stopt vandaag met het leveren van gas aan Polen en Bulgarije. Het besluit hing sinds gisterenavond al in de lucht.