Let er wel op als je een terugtraprem hebt, dat je dan niet te abrupt remt, omdat je achterwiel dan blokkeert en slipt. En mocht het zo zijn dat je een terugtraprem hebt in combinatie met een handrem, gebruik dan in dat geval beide remmen als je moet remmen.
Het veiligst is een fiets met twee soorten remmen: een terugtraprem én een handrem. Niet elk kind heeft al voldoende kracht om terug te trappen of beschikt over de motorische vaardigheden die nodig zijn voor een handrem. Kies je toch voor een fiets met één rem, dan is een terugtraprem de beste optie.
Een terugtraprem is een remsysteem voor de fiets. Het berust op het principe van een trommelrem en is geïntegreerd in de achternaaf van de fiets. Als er niet getrapt wordt, gebeurt er niets, maar wanneer achteruit wordt getrapt, schakelt na een fractie van een omwenteling de rem in.
Groot voordeel van de terugtraprem is dat het systeem onverwoestbaar is. Fietsers hebben er vrijwel geen omkijken naar en zijn er minder onderhoudstijd mee kwijt in vergelijking met de handrem. Dit omdat het mechanisme van de rem in de naaf van het wiel zit.
Schijfremmen zijn ook duurzamer en makkelijker te onderhouden dan traditionele velgremmen. Een vaak gestelde vraag is of je schijfremmen kan monteren op een racefiets die nu velgremmen heeft. Het kort antwoord is simpelweg nee.
Hydraulische schijfremmen
Dit type rem wordt veelal beschouwd als de beste en meest betrouwbare rem. Bij hydraulische schijfremmen slijt de velg niet. Ook worden ze niet te warm tijdens langdurig hard remmen en werken ze goed onder alle weersomstandigheden.
Je fiets moet de volgende uitrusting hebben (wettelijk verplicht): 2 remmen die goed werken, één op het voorwiel en één op het achterwiel.
Volgens DIN hoort de voorrem ook rechts en daarom zie je bij de meest stadsfietsen deze ook rechts. Bij de meeste sportfietsen is het links, idee hier achter is dat de achterrem langere kabels heeft, dus meer weerstand.
Een nieuwe remschijf is niet goedkoop, maar die gaat jaren en jaren mee. Maar daar staat wel tegenover dat de remschijven echt jaren mee kunnen. De remblokjes zijn vaak ook een stuk duurzamer dan de remblokjes voor je velgremmen. En dan zijn die remblokjes maar nipt duurder dan velgremblokken.
De terugtraprem is intern en bevindt zich in de naaf. Het is een rem waarvoor weinig onderhoud en aanpassingen nodig zijn.
In de rollerbrake zit een gekarteld wiel dat wordt gedraaid wanneer de fietser de rem indrukt. De metalen schrijfjes, oftewel de rollers, zitten in dit gekartelde wiel. Hiervan is dan ook de naam van dit type rem afgeleid. Wanneer je de rem indrukt dan dan duwen de rollers tegen de remschoen aan.
handrem werkt meestal op achterwielen, meeste remkracht wordt ontwikkeld door remmen van de voorwielen.
Hydraulische schijfremmen zijn de best presterende fietsremmen. Schijfremmen maken gebruik van een remschijf in het wiel en kabels met een hydraulische vloeistof. U remt door in hendels aan het stuur te knijpen.
Schijfremmen remmen nauwkeuriger, waardoor het minder waarschijnlijk is dat het wiel blokkeert. Schijfremmen werken beter in nat weer beter dan velgremmen (maar maken wel meer lawaai). Door de rotorafmetingen te wijzigen, kunt u aanpassen hoeveel remkracht u wilt.
Gebruik van de achterrem
Bij de meeste motoren is de voorrem de krachtigste rem. Daardoor lijkt het overbodig om de achterrem te gebruiken. Maar toch is deze heel belangrijk. Als je de achterrem gebruikt in vloeiende bochten, blijft de motor stabiel en kun je nog kleine snelheidscorrecties uitvoeren.
Het verschil met een normale reactietijd is al snel een paar meter. De grootste remkracht komt uit de voorrem. Bij remmen komt er veel meer druk op het voorwiel dan op het achterwiel. Het voorwiel heeft daardoor meer wrijving met de weg.
Met hydraulische schijfremmen kun je beter gedoseerd remmen en ze bieden meer remkracht dan mechanische schijfremmen. Bij mechanische schijfremmen trekt de kabel de remblokken tegen de schijf aan. Dit geeft minder remdruk dan bij de hydraulische remmen.
Als fietser moet u in het donker en bij slecht zicht een voorlicht en achterlicht aan hebben. U mag hiervoor ook losse lampjes gebruiken. Daarnaast moet de fiets reflectoren hebben op de achterkant, trappers en wielen of banden.
Je kunt bijvoorbeeld een boete krijgen als je geen reflectie op je trappers of wielen hebt. Maar bijvoorbeeld ook wanneer je trappers of rem niet goed vastzitten, je fietsbel kapot is of het frame van je fiets in een slechte staat verkeert. Zorg er dus voor dat je minstens 2 keer per jaar je fiets goed nakijkt.
Fietsen op twee wielen mogen niet breder zijn dan 0,75 m en fietsen op meer dan twee wielen mogen niet breder zijn dan 1,50 m. Accu en draden voor fietsverlichting moeten goed zijn bevestigd. De remmen moeten in orde zijn en als je handremmen hebt, moet er een rem op voor- en achterwiel zitten.
Als de remschijven vervangen worden, moeten ook altijd nieuwe remblokken gemonteerd worden om een optimale remwerking te garanderen. Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Met deze hendels stuur je de remmen aan. Welke rem is de voorrem scooter? Dat is de remhevel die bij je rechterhand zit. Bij je linkerhand zit de achterrem.
De remblokken die u nodig heeft zijn afhankelijk van de type rem (schijf- of velgrem), de fabrikant van de rem en het rem oppervlakte of gebruik. Bij de meeste schijfremmen kan u op de achterkant van de remblokjes het onderdeel nummer terugvinden. Zo kan u gemakkelijk de juiste remblokjes kiezen en bestellen.