Het verschil met een normale reactietijd is al snel een paar meter. De grootste remkracht komt uit de voorrem. Bij remmen komt er veel meer druk op het voorwiel dan op het achterwiel. Het voorwiel heeft daardoor meer wrijving met de weg.
Remmen met je voorrem doe je (bijna altijd) met de linkerremgreep, remmen met je achterrem doe je (bijna altijd) met de rechterremgreep. Let er op dat je remmen 'dicht' staan: het hendeltje staat naar beneden (linkerafbeelding). Als je rem 'open' staat (rechterafbeelding) werkt hij niet (goed).
Remmen in de juiste versnelling
Laat het gaspedaal los, druk de rempedaal zachtjes in, ontkoppel en schakel terug naar een lagere versnelling: van vijfde naar vierde bij 80 km/u, van vierde naar derde bij 60 km/u, van 3de naar tweede bij 40 km/u en van twee naar eerste als je minder dan 20 km/u rijdt.
Volgens DIN hoort de voorrem ook rechts en daarom zie je bij de meest stadsfietsen deze ook rechts. Bij de meeste sportfietsen is het links, idee hier achter is dat de achterrem langere kabels heeft, dus meer weerstand.
De beste remmen zijn hydraulische schijfremmen. Aanvankelijk monteerden fabrikanten ze alleen op mountainbikes, maar tegenwoordig zie je ze ook op elektrische fietsen.
Het veiligst is een fiets met twee soorten remmen: een terugtraprem én een handrem. Niet elk kind heeft al voldoende kracht om terug te trappen of beschikt over de motorische vaardigheden die nodig zijn voor een handrem. Kies je toch voor een fiets met één rem, dan is een terugtraprem de beste optie.
Het is verstandig om zo min mogelijk met ingetrapte koppeling te rijden. Niet alleen omdat dit leidt tot slijtage aan je koppeling, maar ook omdat het gevaarlijk kan zijn, zeker in de bochten. Als je remt met ingetrapte koppeling, dan rem je ontkoppeld. Dat kost energie en dus ook brandstof.
Het brengt op geen gebied schade toe aan de motor of aan het motorblok. Remmen op de motor is heel relaxt. Maar uiteraard remt u harder met de remmen dan op de motor. Maar als u remt alleen op de motor of ook op de remmen slijten de remblokken en remschijven minder snel.
Om de auto vlot te laten presteren moet je op tijd schakelen. Met een moderne auto kun je al vroeg schakelen. Opschakelen: Als je op tijd schakelt maakt de auto minder toeren, dit is beter voor de motor en comfortabeler, het rijdt wat rustiger.
Bij een fiets zit de voorrem links ,bij een motor rechts .
Eerst gas loslaten (dus afremmen op de motor), daarna remmen met de voetrem (remsysteem) en niet voor de 1000 toeren de koppeling in te trappen. Wanneer je stationair rijdt (is iets onder de 1000 toeren) mag wel eerst ontkoppeld worden en daarna worden geremd.
Bij veel motoren is de voorrem de krachtigste rem. Daardoor lijkt het misschien overbodig om de achterrem te gebruiken. Toch is de achterrem heel belangrijk. Door de achterrem te gebruiken in vloeiende bochten, blijft de motor stabiel en kun je kleine snelheidscorrecties uitvoeren.
Vaak voorkomende redenen van blokkerende remklauwen zijn: Blootstelling aan vocht en vuil. De verzamelde vervuiling voorkomt dat de zuigers en geleidepennen vrij kunnen bewegen. Vloeistof veroorzaakt corrosie, wat leidt tot blokkeren.
De F1-coureurs hoeven hiervoor slechts 1,60 seconden lang af te remmen, maar hiervoor moeten ze het rempedaal wel met 137 kg intrappen, waarbij ze 4,6 G aan vertraging doorstaan.
Model 3 is uitgerust met een rembekrachtiging dat de remmen activeert wanneer het rempedaal wordt ingetrapt. Hydraulische bekrachtigingscompensatie zorgt voor mechanische assistentie als de rembekrachtiging uitvalt.
Er zijn immers geen wielen meer die de boel laten draaien. Nog een argument: in z'n vrij maak je natuurlijk geen gebruik van de remmende werking van de motor. Probeer maar eens af te remmen door enkel en alleen een versnelling terug te schakelen.
Tijdens de inrijfase moet je ongeveer 30 keer afremmen. Hierbij wordt het voertuig vanaf een snelheid van ongeveer 100 km/u afgeremd tot ongeveer 50 km/u. Let op dat je hierbij gematigd remt en een maximale remtijd van 3 seconden niet overschrijdt.
Je moet van 5 naar 2 en zeker van 5 naar 1 gelijktijdig afremmen anders jaag je de motor over zijn toeren. Dus met de rechtervoet gas loslaten en direct op de rem drukken. Met de linkervoet laat je de koppeling okomen.
Deze onschuldig lijkende handeling kan extra slijtage aan de versnellingsbak veroorzaken. Door je hand er op te houden, kan de schakelvork van de bak namelijk tegen draaiende delen van de bak - zoals de zogeheten synchromeshringen - drukken, met extra slijtage tot gevolg.
Als je ergens een potentieel gevaar in ziet, is het verstandig om alvast een beetje af te remmen. Waar je op kunt letten? Waar een bestuurder naar kijkt en in welke richting de wielen staan. Door op deze punten te letten, kun je inschatten wat een bestuurder gaat doen.
De auto zal op de startmotor in beweging komen en de verbrandingsmotor zal de beweging overnemen.
Handrem van een auto
Bij auto's dient de handrem als parkeerrem, dus niet om het rijdende voertuig tot stilstand te brengen. Meestal wordt de handrem bediend met een hendel tussen de twee voorstoelen. Door de rem aan te trekken wordt een mechanisme in werking gesteld waarbij de wielen worden vastgezet.
handrem werkt meestal op achterwielen, meeste remkracht wordt ontwikkeld door remmen van de voorwielen.
Let er wel op als je een terugtraprem hebt, dat je dan niet te abrupt remt, omdat je achterwiel dan blokkeert en slipt. En mocht het zo zijn dat je een terugtraprem hebt in combinatie met een handrem, gebruik dan in dat geval beide remmen als je moet remmen.