Kinderen met autisme hebben problemen met het communiceren met andere mensen. Sommige kinderen praten helemaal niet. Andere kinderen gaan wel praten, maar doen dit pas op een latere leeftijd dan gebruikelijk. Kinderen met autisme hebben vaak een monotone stem, er zit weinig variatie in toonhoogte en spreeksnelheid.
Duidelijk en concreet communiceren
Mensen met autisme vinden het soms moeilijk om dingen als sarcasme, grapjes of beeldspraak te begrijpen. Ze nemen je woorden soms heel letterlijk. Het kan voor mensen met autisme ook moeilijk zijn om hoofd- en bijzaken van elkaar te onderscheiden.
Kinderen met autisme (ASS) hebben van jongs af aan veel minder behoefte om met anderen te communiceren. Dit zorgt voor problemen in de communicatieve en spraak-taalontwikkeling van het kind. De problemen zijn verschillend: van niet spreken tot ouwelijk, pedant taalgebruik.
Regel een rustige plek om te praten.
Liefst met een neutrale of prikkelarme inrichting en zo min mogelijk omgevings- en achtergrondgeluiden. Kinderen met ASS kunnen omgevingsprikkels veel intenser beleven dan andere kinderen. Alles wat ze zien, horen, ruiken en voelen komt even nadrukkelijk binnen.
Bij de autistische kinderen die wel gaan praten, komt de taalontwikkeling meestal laat op gang. Het gebruik van taal als communicatiemiddel blijft echter gestoord. Een natuurlijke intonatie in de spraak ontstaat niet. Soms worden woorden of zinnen die ze horen letterlijk herhaald.
Iemand met PDD-NOS heeft last van sociale en communicatieve problemen zoals bij autisme, maar dan in mildere vorm. Er wordt dan ook wel gesproken van aan 'autisme verwante problematiek' of de term PDD-NOS (Pervasive Developmental Disorder Not Otherwise Specified).
Communiceer duidelijk en concreet
Kinderen met autisme vinden het soms moeilijk om dingen als sarcasme, grapjes of beeldspraak te begrijpen. Ze nemen woorden vaak heel letterlijk. Zeg dus wat je bedoelt en doe wat je zegt.
Kinderen met autisme hebben behoefte aan structuur, duidelijkheid en voorspelbaarheid. Autisme gaat niet helemaal over, maar je kan er wel mee leren omgaan.
Hun kindje lacht zelden, vermijdt oogcontact, zoekt geen troost, vertoont weinig sociale interactie, heeft weinig variatie in zijn gezichtsuitdrukkingen of is overgevoelig voor geluid. Hoe sneller autisme wordt herkend, hoe beter dit uiteindelijk is voor het kind.
Kinderen met autisme vinden het moeilijk om te communiceren. Ze gebruiken eenvoudigere communicatiemiddelen, zoals lichaamstaal. Ze gebruiken echolalie (herhalen van woorden), door bijvoorbeeld zinnen te herhalen uit hun favoriete film. Of ze praten alleen met hun ouders of logopedist.
Voor kinderen met autisme is luisteren vaak een moeilijke opgave. Vooral als een autistisch kind eenmaal overprikkeld is, is het lastig om door te dringen en gebeurt het sneller dat een kind niet meer luistert.
Erover praten
Laat weten dat je wilt helpen. Probeer rustig te blijven als je kind heel bang is. Laat merken dat je veel vertrouwen hebt in je kind, zonder dat je dat steeds zegt. Vertel op school over de angst van je kind.
Selectief mutisme is vaak het gevolg van angst bij kinderen. In situaties waarin kinderen zich niet vertrouwd en veilig voelen praten zij niet. Kinderen blokkeren als het ware door de angst, waardoor ze niet kunnen spreken. Blokkeren is net als “vechten” of “vluchten” een bekend patroon van reactie op angst.
Belevingswereld autisme
Je doet graag vaak hetzelfde, draagt graag elke dag dezelfde kleding of je eet enkel wat je goed kent en het liefst zo vaak mogelijk hetzelfde. Je houdt van orde en structuur in je leven. Je weet graag waar je aan toe bent.
In het regulier onderwijs zijn er scholen die geschikt zijn voor kinderen met autisme. Zij hebben bijvoorbeeld een leerkracht die is gespecialiseerd in autisme en kunnen de ondersteuning bieden die je kind nodig heeft. Kijk naar wat jouw kind nodig heeft en informeer bij de school of ze dat kunnen bieden.
Autistische stoornis of klassiek autisme.
Klassiek autisme is de zwaarste vorm van autisme.
Informatie opslaan en oproepen bij autisme
Bij het opslaan van betekenissen en feiten in leggen leerlingen met autisme vaak vaste één-op-één koppelingen. Dit zorgt ervoor dat leerstof vaak erg absoluut, fragmentair en associatief wordt opgeslagen.
Symptomen autisme kind (0-24 maanden)
Heeft geen interesse in andere mensen bij 12 maanden. Lacht niet naar anderen bij 12 maanden. Reageert niet wanneer hij of zij wordt toegesproken bij 12 maanden. Maakt geen gebaren (wijzen, zwaaien) bij 12 maanden.
Vanaf een leeftijd van 24 maanden is de diagnose ASS betrouwbaar te stellen.
Stress Autism Mate – SAM
SAM leert mensen met autisme om zelfstandig om te gaan met hun stress, de app geeft hen inzicht in hun stresspatronen en geeft ze persoonlijke tips. Hoe? De app vraagt de gebruiker naar activiteiten en de stress die de gebruiker ervaart in de afgelopen 4 uur.
Je ontvangt hulp, ondersteuning en zorg voor je kind met autisme. Die zorg kost geld en je hebt recht op een vergoeding van die hulp die je ontvangt. De vergoedingen die je hiervoor ontvangt lopen via de gemeente, je zorgverzekering, de Sociale Verzekeringsbank of via de Belastingdienst.
Stimming komt veel voor bij mensen met autisme en heeft belangrijke functies, bijvoorbeeld het kalmeren bij stress en het voorkomen van over- of onderprikkeling. Ook het bestuderen en vervolgens imiteren van het sociale gedrag van anderen is een veel voorkomende vorm van camouflage.