De beurs van ProRail wordt gevuld met opbrengsten uit de gebruiksvergoeding en met geld van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) om het spoor te onderhouden en het treinverkeer te regelen.
Omvorming ProRail tot zelfstandig bestuursorgaan
Het kabinet heeft de keuze gemaakt om ProRail om te vormen tot een publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (zbo) met eigen rechtspersoonlijkheid.
ProRail is een niet-beursgenoteerde vennootschap. Het bestuur van de vennootschap wordt gevormd door drie statutair directeuren. De raad van commissarissen houdt toezicht. De Nederlandse staat is, via Railinfratrust bv, de enige aandeelhouder van ProRail bv.
Sinds halverwege de jaren negentig zijn het vervoer op het spoor en het beheer van de railinfrastructuur van elkaar gescheiden. NS vervoert reizigers over het spoorwegnet, dat ProRail beheert. De Rijksoverheid heeft tot deze scheiding besloten vanwege de marktwerking op het spoor.
ProRail is spoorwegbeheerder. Dit betekent dat wij verantwoordelijk zijn voor het onderhoud, de vernieuwing, de uitbreiding en de veiligheid van het Nederlandse spoorwegnet.
Pier Eringa (53), nu nog bestuursvoorzitter van het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht, treedt per 1 april aan als hoogste baas van spoorbeheerder ProRail. Hij gaat 207.000 euro verdienen, inclusief vergoedingen 224.960 euro.
ProRail bezit zo'n 10.000 hectare grond. Op slechts de helft daarvan ligt spoor. De andere helft biedt dus kansen voor het versterken van natuur en het vergroten van de biodiversiteit. Dit doen we door de natuur een integraal onderdeel van ons werk te maken.
Op 1 juli 2002 is Railinfratrust uit de NS-holding gehaald en de verwijzing naar NS uit de naam gehaald. Sinds 1 januari 2003 werken de dochters van Railinfratrust B.V. samen onder de handelsnaam 'ProRail'.
Wouter Koolmees is sinds 1 november 2022 president-directeur van NS.
Met deze wijziging van de Spoorwegwet wordt ProRail omgevormd tot een zelfstandig bestuursorgaan (zbo). Die omvorming heeft tot doel om de organisatie vorm te geven op een manier die past bij de publieke taken die ProRail uitvoert.
Over ProRail
ProRail heeft ruim 4.000 medewerkers in dienst en is verantwoordelijk voor de veiligheid van 1.200.000 reizigers en 100.000 ton goederen per dag, met 6.550 treinen over ruim 7.000 kilometer spoor.
De NS is een voormalig semi-overheidsbedrijf waarvan alle aandelen nog steeds in handen zijn van de Rijksoverheid. Het bedrijf is in de periode 1995-2002 geprivatiseerd. De NS is een van de grootste werkgevers van Nederland.
ProRail bouwt, renoveert en onderhoudt de stations. De NS is eigenaar van de stationsgebouwen en beheert voorzieningen op stations, zoals winkels en horeca, fietsenstallingen en OV-fietsen. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het voor- en achterplein van het station.
ProRail besteedt het onderhoud van het spoor uit aan erkende spooraannemers. Zij inspecteren de kwaliteit van de rails, de wissels en de ballast.
ProRail besteedt veel werk uit. Niet alleen bouw en onderhoud, maar ook diensten en de inkoop van materialen. We zorgen dat onze Europese en nationale aanbestedingen eerlijk en transparant verlopen, met oog voor de belangen van alle partijen.
Een omvorming van spoorbeheerder ProRail tot zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) – waar het nu een BV is met één aandeelhouder, het Rijk – is “onnodig, risicovol en kwetsbaar”.
De top van de NS verdiende samen ruim 2 miljoen euro. Topman Wouter Koolmees verdiende afgelopen jaar ruim 88.000 euro in twee maanden tijd. Hij trad namelijk pas aan per 1 november. Op jaarbasis gaat hij zo'n 490.000 euro verdienen.
Werknemers van NS zijn dan ook geen volledig ambtenaar geworden maar semi-overheidsambtenaar. NS werd een naamloze vennootschap met de Staat der Nederlanden als enig aandeelhouder.
Het gemiddelde uurloon bij NS varieert vanaf ongeveer € 10,27 per uur voor een Lader/Losser (m/v) tot ongeveer € 24,52 per uur voor een Bezorger (m/v). Salaris-informatie komt van 7.316 gegevens rechtstreeks verzameld van medewerkers, gebruikers en vacatures op Indeed gedurende de laatste 36 maanden.
Eerste spoorlijn
Opgericht door de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HIJSM of HSM). Deze lijn werd tussen 1842 en 1847 verlengd, via Leiden en Den Haag naar Rotterdam, en staat tegenwoordig bekend als de Oude Lijn.
1' en deze werd gebouwd door George Stephenson. Ondanks dat de eerste stoomlocomotief al in 1804 in gebruik werd genomen kampte deze met veel problemen, mede daardoor wordt George Stephenson toch gezien als de bouwer van de eerste bruikbare stoomlocomotief.
Een trein heeft geen stuur en is dus onbestuurbaar. Doordat hij op de rails rijdt kan er dus voor gezorgd worden dat de trein daarheen gaat waarheen wij dat willen. De rails wordt daar dan heengelegd.
Dat meldt een woordvoerder van het kadaster: 'Volgens artikel 20 van het Burgerlijk Wetboek omvat het eigendom van grond voor zover de wet niet anders bepaalt: 'de bovengrond en de daaronder zich bevindende aardlagen'. ' Dat is goed nieuws, want ook met een klein tuintje ben je dus grootgrondbezitter.
We regelen ook de capaciteitsverdeling. Dat betekent dat wij - als onafhankelijke partij - de ruimte op het spoor verdelen. Verder leidt ProRail al het treinverkeer in Nederland. Zowel de reizigerstreinen als de goederentreinen.
Wie op minder dan 300 meter afstand van een spoor woont, loopt een vergroot risico op gezondheidsklachten zoals boosheid, onbehagen en slaapproblemen. Wie op minder dan 300 meter afstand van een spoor woont, loopt een vergroot risico op gezondheidsklachten.